Gå til innhold

Sjekke md5sum på brente CD'er


Anbefalte innlegg

Hvorfor får jeg ikke teori og praksis til å stemme ved md5sum-sjekking?

 

Jeg har nedlasta ISO-bilder der md5summene stemmer, og så brenner jeg disse. Når jeg sjekker md5-summen på CD'en, får jeg et annet resultat, og når jeg ripper bildet med dd if=/dev/cdrom of=cdimg.iso bs=2048 (2048 deler filstørrelsen), og sjekker dette bildet, får jeg det samme som ved direkte sjekking. Altså rippes ISOet fra CDen riktig, men dette er ikke det opprinnelige!

 

-Trivielt, feilbrenning, vil noen si. Men det virker så rart at to ulike brenninger (4X) på to ulike medier på to ulike maskiner skal gi nøyaktig samme feil! (Bruker xcdroast 0.98alpha15 på nyoppdatert Mandrake 10 official.)

 

Kan noen forklare dette, eller gi meg en link til forklaring?

 

(De aktuelle summene:

b7b4d1a2f32b3a3c22ee02152f67f9b0 */dev/cdrom

ad3d50fe12c0672a7e4d32b466ab6851 /store/images/iso/Mandrakelinux10.0-Official-Download-CD1.i586.iso

)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trivielt, feilbrenning, vil noen si. Men det virker så rart at to ulike brenninger (4X) på to ulike medier på to ulike maskiner skal gi nøyaktig samme feil! (Bruker xcdroast 0.98alpha15 på nyoppdatert Mandrake 10 official.)

Det er nok ikke feilbrenning. Første bud når man har et avvik i md5sum, bør være å sjekke filstørrelsene. Da ville du nok funnet ut at cd-rom'en inneholder mer data enn iso-fila. Det skyldes at den ikke brennes slavisk bit-for-bit. Det er nemlig ekstra error-correction som tar opp plass på en cd-rom. Dette gir en ekstra beskyttelse mot (mindre) skader på platen. Mest er det på data-cd'er, mens f.eks audio-cd'er har mindre error-correction og man får dermed skviset inn flere MB på en slik.

 

Noen har sikkert også vært borti det alternative formatet bin/cue istedenfor iso. Slike bin-filer er større og er vel en mer presis representasjon av en cd-plate. Må sies at jeg ikke er ekspert på dette, men muligens ville du fått "korrekt" md5sum med bin/cue.

 

Det er likevel vanlig å bruke iso (hvertfall til Linux-distribusjoner), blant annet fordi imagene blir mindre.

 

Hvorfor noen syns det kulere/bedre/.... med bin/cue aner jeg ikke. Kanskje noen kan opplyse meg? For meg virker ihvertfall denne ekstra sikkerheten totalt unødvendig så lenge filene lagres på mer pålitelige medier som harddisker. Filoverføringer via ftp og andre protokoller har jo også innebygde rutiner for checksums o.l.

Lenke til kommentar

Tusen takk for forklaringen, Langbein! Jeg baserte meg på et tidligere svar her på forumet - der det virka som om en kunne bruke md5summen til ISO'et direkte på CD'en også. Dette stemmer altså IKKE! Det er som du sier, det brente imaget er ca 30K større enn ISO'et. OG: dd gir altså en tro kopi av dette brente imaget, og det kan dermed trygt brukes til å sjekke identitet mellom to brente eks.

 

Men fortsatt består problemet: Hvordan finner en om innholdet i det brente imaget er riktig?

 

Hvis en leser det tilbake på disk og mounter det som iso9660 loopback, blir vel feilkorringeringsinfomasjonen strippa bort. En kan gjøre det samme med det originale ISO'et, og jamføre filvis, evt ta md5sum på individuelle filer. Men det hadde vært veldig fint med ei rutine som tok hele volumet. Ville det være hensiktsmessig å bruke mkisofs på et nytt image, og så kopiere over fra det innleste som er loop-mounta, eller vil det også her bli lagt til ny informasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...