Gå til innhold

Et simpelt søkemotor, hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har tenkt til å lage en simpelt søkefunksjon på siden min, har noen peiling hvordan?

 

Helst ikke en ferdigscript, har søkt gjennom en hel haug sider men fant ikke noen som passa.

 

Altså jeg er jo ikke akkurat PHPs grunnlegger, men et søkefunksjon er vel ikke verdens vanskeligste script?

 

Noen som vil lage en kode?

 

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan sikkert hjelpe til, hvordan har du satt opp informasjonen på siden din? Har du lagret den i en MySqldatabase, eller har du den i html/php-filer? Hvor godt kjenner du php? Hva var det som gjorde at de andre ikke passet (så slipper jeg/vi å gå i samme felle)?

Hei :)

 

Jeg bruker ikke MySQL.

 

Jeg kan en del PHP men er ingen skikkelig ekspert.

 

Det som var problemet med de andre søke-funksjonene var at de fleste søkte i MySQL, noe jeg ikke bruker. De som ikke gjorde det, var helt ubrukelige, fordi de enten var så avansert at jeg ikke fikk installert dem, eller fordi det ikke kom fram noen ting uansett hva jeg søkte på.

 

Så derfor trenger jeg en script som søker gjennom alle sider jeg har innen en viss mappe (kan CHMOD'e om nødvendig).

 

Noen som kan et script som lar meg søke slik, eller er jeg på jordet nå?

Lenke til kommentar
hmz.. da tror jeg kanskje noen av de andre vil kunne gi et bedre kvalifisert svar enn meg.

i mellomtiden kan du titte på

 

http://no2.php.net/manual/en/function.readdir.php

http://no2.php.net/manual/en/function.file-get-contents.php

og muligens http://no2.php.net/manual/en/function.substr-compare.php eller en tilsvarende (kan ikike komme på hva funksjonen heter)

Men jeg lurer på, kan jeg ikke ha en sånn type søksfunksjon som HW.no har da?

Hvordan type er det?

 

Mvh pavlion

Lenke til kommentar
HW.no har alt i mysql-db :)

Du kan jo lagre alt i txt-filer om du ikke har tilgang på mysql?

Hei igjen. Joa jeg har ubegrenset tilgang til MySQL på en 160 GB HDD, så det er ikke snakk om å ha tilgang, men om at jeg ikke kan MySQL.

 

Altså jeg ville ha en arikkelsystem på siden min, og det greide jeg såvidt i PHP, så det er egentlig ikke snakk om MySQL.

 

:)

Lenke til kommentar

Enkel SQL er veldig lett å lære seg. Verktøy som phpMyAdmin gjør database administrering lekende lett.

 

Det tar i allefall kortere tid å lære seg SQL enn det vil gjøre å programmere løsninger uten databaser.

Endret av Blodhemn
Lenke til kommentar

Om du bruker tekstfiler må du jo selv lage en slags struktur som du sørge for blir fulgt i skriptene dine.

Med en database er dette på mange måter gjort allerede.

Sjekk ut mysql funksjonene i manualen, det er veldig lett og lære for småting.

Du trenger ikke være veldig god i mysql for å klare en god del ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...