Gå til innhold

Tilbud fra NTNU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det så ut til å være en bra maskin til den prisen. Bruk tiden til å studere og ikke til å spille :nei: hehe , hilsen tidligere ntnu student

Lett for deg å si nå...... Det er noe med at man _vet_ at man burde jobbe, men det er så ufattelig mye mer morsomt å game litt istedenfor. Anyways, lykke til til alle dere nye, en laptop er absolutt praktisk å ha når du studerer oppe på haugen.

Lenke til kommentar

bjorn.e: det stemmer det er ein sånn avtale dei har med microsoft. Er forsåvidt greit at studentane forbinder noko anna enn dårlig samvittighet med mircrosoft. iallefall frå microsoft si ståe... (uhm, for å ikkje virke for glad i m$; ikkje bruk xp bruk suse...) :cool:

Lenke til kommentar

Interessante innlegg her. Ser at denne pcen tilbys til alle nye ntnu studenter. En venn av meg skal begynne på Bygg-Miljø linjen der (noe ingeniør opplegg). Er noe som heter studentringen eller noe slikt, og studentene der får tilbud om samme pc til 9995. En del billigere med andre ord.

 

Eneste jeg ikke liker personlig med den pcen er skjermkortet og at det ikke er dvd-brenner. Men til den prisen har man kanskje ikke "råd" til å takke nei uansett?

 

Eller hva sier dere?

Lenke til kommentar

Kjøp deg en 1557-ett-eller-annet og en egen PC-veske (stresskoffert-lingende ting). Da spiller det fint liten rolle om du har plastikklokk eller panzerlokk på PCen, da den ikke vil komme i klem noen plass. Jeg har dratt min Dell Inspiron frem og tilbake til skolen i hele forrige semester, og fram og tilbake til dama nesten hver dag i ett år og tre måneder, og aldri opplevd problemer...

 

Det er jo ikke slik at man kaster PCen rundt heller ... ! Med Toshiba betaler du en god det for navnet, og for å være et studenttilbud ble jeg ikke direkte over-imponert™.

 

Min Inspiron 500m har samme skjermkortet (og 1300Mhz CPU), og det duger til typiske 2D-spill, og til litt eldre 3D-spill. Jeg kan nok klare Warcraft-3 og jeg klarer Freelancer i lav oppløsning/kvalitet ... men noe mer enn det kan du bare glemme. CS burde gå finfint, men det går jo finfint på stort sett alle skrægg av noen PCer... En Radeon 9000 med eget skjermminne vil nok yte langt over det denne grafikkløsningen. Sjekk barbara.no's test av Tundra 1555, da den vil bortimot identisk grafikkytelse som Toshiba Trecra'n...

 

 

Personlig ville jeg drite i hele "tilbudet" og heller satsa på å kjøpe en bærbar en annen plass. Skal du gå en datalinje, virker det som om du kan få stort sett all programvaren gratis, så den delen av "tilbudet" er verdt mindre enn elektronene som går med til å vise skriften på skjermen min ...

 

EDIT : 2x USB2.0 var heller ikke direkte imponerende :thumbdown:

Endret av ufo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke glem å meld deg inn i Tekna for gratis pc-forsikring!

 

Om bærbare pcer. Gå for noe lett og lite, 12,1" er bra. Om du absolutt vil ha noe slepbart som er billig er det ntnu-tilbudet som duger egentlig. 3-års verdensomspennende garanti er verdt utrolig mye, noe de fleste jeg snakker med ikke klarer å forstå. I tillegg er det vel sekk o.l. med i tilbudet. (pc-sekk koster fort en tusenlapp).

 

Noen sa noe om byggkvalitet på 1557 og 556. 1557 har vel plastlokk, mens 556 har metall i lokket synes jeg å huske.

 

Litt off topic:

Ikke kjøp maskin på digitalimpuls. Sist jeg var der nektet de først å ra rekvisisjonen min og insinuerte at jeg svindlet og da jeg fikk dratt sjefen ned på butikken for å betale med kort hadde de ikke harddisken de nettopp hadde solgt meg! Jeg fikk riktignok en 200gig disk istednfor en 160 for samme prisen, men det var feil merke. Jeg kommer aldri til å handle der igjen, selv om de var snille og sponset et lan jeg arrangerte i vårest.

 

Off-topic: Hurra for AiT idioti. Jeg nekter iallefall å kjøpe boka.

 

Simen

(også på kyb på ntnu)

Lenke til kommentar

OT: Simen: gled deg til EiT :p

 

Sitter her og skal hjelpe lillesøstra mi å velge bærbar pc, hu skal studere bioteknolog, og kommer derfor til å skrive masse labrapporter etterhvert...

 

Sånn som det ser ut nå står valget mellom NTNU-pcen, Dell lattidude 505 (med 14" skjerm (liker den fordi den er metall)) eller Asus 5200N, de to siste er aktuelle med celeron-m prosessorer.

12" ibook har også vært vurdert.

 

Hva mener dere som har peiling er beste valget for en pc som i hovedsak skal brukes til surfing, rapportskriving og matlab?

 

PS: de har forresten studentpcen stående på Orakelkontoret nå, for de som føler for å ta og føle på ting før de kjøper noe.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for asus m5200. Ryktene sier at quad har 8% studentrabatt som gjør at prisen på den der kommer på omtrent 13300-13500 kroner med 2 års garanti, så melder du deg/søstra di inn i Tekna og får gratis pc-forsikring i tillegg.

 

Jeg har selv sett på pcn (fikk ikke skru den på da) og den var svært pen og hendig størelse. Men vær sikker på at det er 12,1" skjerm du vil ha før du kjøper en..

 

Du kan altids få kjøpe min Whitebox CL50 for en billig penge om du finner ut at det er en 14-15" skjerm du vil ha.

 

Konklusjon: gå for asusen

 

Off-topic: Kjenner du meg bergtora? Du er vel ikke Brage :p hmm, jeg mista telefonen min i går så om noen prøver å ringe så går det dårlig...

 

Mvh

Simen A. Farstad

Lenke til kommentar
OT: neida, er fysmatter jeg, så tror ikke du kjenner meg.

 

Hvorfor mener du m5200 er bedre enn s5200n?

Er jo en ganske stor prisforskjell, hvis man tar med at m5200 ikke har operativsystem heller.

For de faa kronene du legger mellom en s5200 og en m5200 faar du en pentium m istedenfor en cdeleron m som gir baade bedre batteritid og ytelse. Det er en kjent sak at en celeron ikke stotter advanced speed step som i tester har vist seg aa bety omtrent en time daarligere batteritid. I tillegg faar du et innebygd optisk drev som er veldig kjekt aa ha om man skulle plutselig trnge aa brenne en cd eller se en dvd eller hva man enn maatte finne paa.

 

Det er heller ikke aa komme unna at man trenger 512 mb med ram, noe den billigste versjonen ikke har.

 

M5200 er riktignok litt tykkere, men den er fortsatt liten og lett. Om du skal ha en S5200 maa du gaa for pentium m versjonen, men den blir plutselig dyrere enn M'en uansett. Kan faktisk ikke se at winxp er inkludert i prisene paa quad naa heller.

 

Om du stikker innom pc1 i sondregate i Trondheim kan det hende du faar se asusen, de hadde iallefall en der da jeg var der noen dager siden.

 

For aa oppsummere; jeg mener at man ikke burde kj0pe baerbar med celeron m, derfor burde man satse paa den dyre S- eller M modellen og prioritere om man onsker aa bytte litt vekt og tykkelse i et cd-drev.

 

Mvh

Simen

Lenke til kommentar
Multicom G556E Pro er vel et godt alternativ? Jeg har planer om å kjøpe den iallefall. Bare tror ikke helt studielånet blir nok

Alternativ til Asus'ne ? Blir som å si at en lett moped er et godt alternativ til en familiebil ;) Begge er fine laptoper, men det er 2 vidt forskjellige maskiner.

Lenke til kommentar

kjøp deg den Toshibaen, jeg hadde ihvertfall slått til med en gang. PCen er kjempefin, så lenge du ikke har store planer om å spille masse.

 

Lett for deg å si nå...... Det er noe med at man _vet_ at man burde jobbe, men det er så ufattelig mye mer morsomt å game litt istedenfor. Anyways, lykke til til alle dere nye, en laptop er absolutt praktisk å ha når du studerer oppe på haugen.

 

Det finnes faktisk folk som ikke synes det er så ufattelig gøy å spille.

Lenke til kommentar

Carwash: jeg har nevt det ang pc på orakelkontoret tidligere. Var innom der på fredag og så på den. Den så helt grei ut egentlig.. en god del tynnere enn jeg hadde forventa.

 

Ang S5200 mot M5200:

S5200 med ekstra 256 mb rambrikke og studentrabatt kommer på ca 12000, og da er operativsystemet inkl, mot 1500 kroner ekstra og uten operativsystem på M5200. Og følger med ekstern dvdspiller/cdbrenner til S-versjonen også, så det er heller ikke noe argument. Og etter det jeg har lest av tester så er eneste forskjellen på en celeron m og en pentium m på samme klokkefrekvens at batteriet holder ca 25%-30% lenger med pentium m enn celeron m.

Det som derimot er det aktuelt er at denne maskina er til ei jente som i utgangspunktet vil bruke så lite penger som mulig på pc, og har vurdert elkjøp-maskiner til 8000 (men, hadde heldigvis vett til å si nei da hun hørte at batterilevetida var på maks 2 timer), så da er alt som er dyrere enn NTNU-pcen totalt uaktuelt.

 

Men takk for tipset ang pc1-butikken, skal stikke innom der i morgen.

 

Har også sett at det står en lapp på kjemitavla i realfagsbygget ang billige acer-maskiner med celeron m fra 7000 kroner.. tror det var travelmate 292ELC og 292EML det var snakk om, kan jo kanskje være aktuelt det også? Noen som kjenner til batterilevetid på disse?

 

5000-6000 kr er mye for en fersk student...

Lenke til kommentar
Og etter det jeg har lest av tester så er eneste forskjellen på en celeron m og en pentium m på samme klokkefrekvens at batteriet holder ca 25%-30% lenger med pentium m enn celeron m.

Det har vel også noe å si at en Pentium M har 2-4 ganger så mye L2 Cache, noe som burde gjøre den en god del raskere. Men etter hva jeg har hørt er Celeron M milehvis bedre enn den vanlige Celeron.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...