Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Få accesspointa til og sammarbeide (Dlink)


Anbefalte innlegg

Har 4 stk Dlink accesspoints som skal sammarbeide.

Skal ha det slik at man kan ta med seg laptoppen og gå fra eit kontor til det andre, og så skal den bytte accesspoint om den finner eit som er bedre.

 

dlink.JPG

 

 

I og med at dette er eit firmanettverk tør eg ikkje kødde med det før eg er sikker på kva eg skal gjere.

No er dei konfigurert til "stand alone" baser trur eg. (slik som er avbilda)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Roaming vikrer bare hvis man har samme SSID i hvert punkt.

Hvis punkta kan ha DNS navn så må såklart ikke det være det samme.

Og hvorfor skal du vite hvilket punkt du er på.

Den vanlige bruker har ingen grunn til å ville vite det. og hvis du vil så kan du bare logge deg på det forskjelige punkta å sjekke...

Endret av N_E_O
Lenke til kommentar

Repeater er når hvert accesspunkt bare gjentar fra det første. Fin funksjon om man skal ha dem til å bare videresende uten å være koblet fysisk hver enkelt til nettverket, men gir lav båndbredde fort siden det tar 1 kanal pr accesspunkt.

 

Bridge til multipoint er når man skal binde sammen ett nettverk med flere, da vil nemlig accesspunktet ikke være klient for bærbare eller slik, men klient for andre accesspunkt i bridge mode.

Lenke til kommentar

Ok! så da er det berre og gi dei samme navn så sjalter dei over heilt automagisk? Samme wep key'n også da antar eg... men... på ein anna palss eg var hadde vi forskjellige navn på accesspointa slik at vi viste kva sendar vi var tilkobla!

 

Mode

The AP mode allows the user to specify the operating mode for the Access Point.

 

Access Point

This mode allows the DWL-2000AP+ to perform as a wireless Access Point for wireless devices in the (LAN) local area network.

 

 

Wireless Client

This mode allows the DWL-2000AP+ to be used as a wireless client. The unit will act as a wireless client and the user will need to enter the MAC address of the remote Access Point for wireless connection to be established.

 

 

Wireless Bridge

This mode allows the DWL-2000AP+ to connect to another DWL-2000AP+ to establish a wireless bridge. A typical scenario for this mode is connecting two different locations using a wireless connection.

 

 

Multi-point Bridge

This mode allows the DWL-2000AP+ to connect to multiple DWL-2000AP+s using the bridging function. A typical scenario for this mode is connecting several different locations to a central access point set as a multi-point bridge to establish a wireless connection.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg vet ikke om så mange punkt som kan gjøre akuratt det. Men jeg vet at alcatel har en del nye teknologi på dette. Blant annet så kommerdet punkt som kan kjøre B og G samtidig og det har også teknologi som gjør det mulig å si hvor klientene sitter i forhold til aksess punktet. Kan hende det har mulighet for forskjellig SSID i punktene også... men jeg kan ikke si noe sikkert

Lenke til kommentar

Å bruke firmanavn som ssid frarådes av sikkerhetseksperter.

 

Jeg har satt opp 3 dlink ap'er som repeatere her jeg sitter nå. Det jeg måtte gjøre var å velge sette opp en som ap og to som repeater som type og fylle inn mac adresseen til porten på AP'en (ikke mac til wireless porten) .

Lenke til kommentar

å sette opp en som AP og 2 som repeatere er en dårlig løsning i forhold til oppetid. Da er du nelig helt avhengig av at det ene punktet til enhver tid er oppe. Ved å koble alle til et nettverkspunkt og velge samme SSID og wep key skal det gå helt sømløst med roaming.

Lenke til kommentar

Ja, samme SSID og samme wep key (om du bruker det) er en grei måte å gå på. Skal legge til et lite tips fra egen erfaring også, mange bruker samme kanal på alle accesspunkt man skal roame, men min erfaring er at alt går bedre når man bruker forskellige kanaler. På dette viset får man mer båndbredde samlet (hver kanal har en viss maks grense) samt at man kan dekke hverandres svake områder bedre. Ulempen er at noen ganger kan roaming med forskjellig kanal gi avbrudd på opptil 1 sekund når den skifter, men som sagt da skal man bevege seg og da har man neppe en gang merket denne skifte pausen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Ved å koble alle til et nettverkspunkt og velge samme SSID og wep key skal det gå helt sømløst med roaming.

Er med på at det fungerer i teorien, men i praksis fønker det ikkje. Tar utrulig lang tid før dei roamer over til eit nytt punkt.

 

Dei får jo Good på signalet, men så er farten nede i 1mbit, og fungerer ikkje spessielt bra.

 

Kva kan eg gjere for og få opp farten på skiftinga. Tar minst 15 minutter, om ikkje lengre.... og da sitter eg 1 meter fra eit anna AP som den skulle ha bytta til.

 

Har samme ssid og wep på alle 4 punkta.

 

Har Intel pro wireless 2200bg (centrino) trådlause innebygde kort.

Lenke til kommentar

  • Access point
    Helt vanlig access point
  • Wireless client
    Om du vil bruke den som klient, f.eks om du skal koble den til en enhet som ikke har trådløst nettverkskort. Du kan altså bruke alt som har vanlig ethernet interface over det trådløse nettet. F.eks printservere, spill-konsoller osv osv...
  • Wireless bridge
    Om du vil koble sammen to nettverk.
  • Multi-point bridge
    Om du vil koble sammen to eller flere nettverk.
  • Repeater
    En enhet uten fysisk kabel til som gjentar signalene til den første basen for å øke dekningsområdet. Her må du angi MAC adressen på det første accesspunktet.

Håper det var greit forklart. Husk at om roaming skal fungere må du ha samme SSID og forskjellig kanal. Husk å velg kanaler som er minst 3 kanaler fra den andre kanalen for at de ikke skal forstyrre hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...