Gå til innhold

Lage egen viftekontroller - penger å spare?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sitter med tanken på å kjøpe meg noen potmeter for å lage min egen viftekontroller. Er det noen som har erfaring med dette fra før? Kan dere anbefale noen potmeter?

 

Jeg har problemer med å finne noen med stor nok watt-rating, de jeg har funnet koster 300kr+, og da blir det jo billigere å kjøpe en ferdiglaget viftekontroller.

 

Er faste motstander et greit alternativ, slik at jeg kan redusere hastigheten på den måten? Eller blir det enklere å koble seg på 5v på PSU? Har 5v railen god nok kapasitet til flere vifter?

 

Har ikke så jævlig peil på dette, trives best med skiftenøkkelen i hånda, så har dere noen gode tips så mottas de med takk.

 

Skee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har laget en software styrt viftekontroller...

 

Kostet meg ca 30kr, brukte en optokobler, noen motstander og Mosfet.

Kan gi deg dele nr hvis du vil ha.

 

Selve programmet som styrer det er laget i VB

Kunne ikke lagt ut skjema og delenr? Og evt. programmet du bruker for å styre dette?

 

Er det bare av/på? eller går det ann å styre spenninga?

Lenke til kommentar

Det er helt basic pulsbreddemodulering... Altså av/på frekvenser veldig fort. Og til de som tvilte: ja, det funker, og jeg er 1337 :p.

 

Har ikke mekka så mye på programmet enda, det er bare helt enkelt.

Eneste problemet er at jeg ikke kan ha helt full hastighet med den koblet på og at noen få ganger kan viftene spinne opp/ned litt. Kanskje legger jeg inn litt temp styring osv. Har gjort klart for det, men er desverre ikke så god i VB enda.

 

Jeg tror jeg har kasta skjemaet, og det er slit å mekke i paint. Kanskje jeg gidder en annen gang :p Men delene jeg har brukt er:

 

BUZ10a (nå kalt BUZ11 vel)

CNY17-2

to små motstander (husker ikke verdien nå :s)

 

Kan sikkert gi deg litt mer info etterhvert hvis det er aktuelt, er litt opptatt nuh

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil gjøre dette er jo for å lage meg noe billig. Det skal godt gjøres å ødelegge noe, da det er veldig få komponenter. Lodding, dremmelering (!) og sånt går greit, det er komponentutvalg jeg er litt usikker på.

 

Ser at billigste viftekontroller hos microplex koster ca 300kr (Zalman 6kanals), de selger også løse potmetere til 130kr stykket. Åpenbart at det ikke lønner seg å lage selv (bortsett fra gleden av å gjøre det kanskje?).

Lenke til kommentar
hvorfor vil du i utgangspunktet lage din egen viftekontroller???? :nei:

har du ikke skills til det så risikerer du å fucke opp hele driten......

det er ikke mye han kan føkke opp egentlig... om det går feil ,that is

Klart det er mye å fucke opp. Litt kjedelig om cpu vifta ikke starter :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...