Gå til innhold

Hva går værst av 100 hk vannjet og 100hk propell?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forstår ikke helt hva du spør om?

Dette kommer jo an på mange faktorer, bl.a båttype/størrelse og innenbords/utenbordsmotor samt propeller...

jeg mener jo på samme båt

f. eks. RIB med 100 hk vannjet eller 100 hk. propell, Hva går fortest?

Lenke til kommentar

Vannjetggregater har sin beste virkningsgrad over 25 knop...

Under 20 knop har normalt en propeller bedre virkningsgrad enn et vannjetaggregat. Dette kommer selvfølgelig an på båttyper. None båttyper er rett og slett ikke egnet for vannjet.

 

Vannjet på fritidsbåter blir sjelden valgt pga overnevnte egenskaper, men mer pga overtruffne manøvreringsegenskaper.

 

Vannmotstanden reduseres med en ca 10% med vannjet over 25 knop, så jeg vil nok tro på en knepen seier til vannjeten dersom valget var en rib med innenbordsmotor med propeller vs vannjettaggregat.

Lenke til kommentar
Vannjetggregater har sin beste virkningsgrad over 25 knop...

Under 20 knop har normalt en propeller bedre virkningsgrad enn et vannjetaggregat. Dette kommer selvfølgelig an på båttyper. None båttyper er rett og slett ikke egnet for vannjet.

 

Vannjet på fritidsbåter blir sjelden valgt pga overnevnte egenskaper, men mer pga overtruffne manøvreringsegenskaper.

 

Vannmotstanden reduseres med en ca 10% med vannjet over 25 knop, så jeg vil nok tro på en knepen seier til vannjeten dersom valget var en rib med innenbordsmotor med propeller vs vannjettaggregat.

jeg så en feit Zodiac gummibåt med 80 hk vannjet (340 cm lang!!!!!). det er sykt. Den gjore 45 knop, men hvis det hadde vært propell så hadde den gått verre, for 80 HK på den er sykt. Med propell hadde det gått verre enn 45 knop. Jeg vet jo at med 25 hk prop på samme type båt, så gjør den langt over 30 knop. Hva med 80 hk, da. Da gjør den sikkert over 50 ihvertfall

Lenke til kommentar
Vannjetggregater har sin beste virkningsgrad over 25 knop...

Under 20 knop har normalt en propeller bedre virkningsgrad enn et vannjetaggregat. Dette kommer selvfølgelig an på båttyper. None båttyper er rett og slett ikke egnet for vannjet.

 

Vannjet på fritidsbåter blir sjelden valgt pga overnevnte egenskaper, men mer pga overtruffne manøvreringsegenskaper.

 

Vannmotstanden reduseres med en ca 10% med vannjet over 25 knop, så jeg vil nok tro på en knepen seier til vannjeten dersom valget var en rib med innenbordsmotor med propeller vs vannjettaggregat.

Mener du at det er bedre eller dårligere å manøvrere. Er det ikke også dyrere da?, Er vannjet s om en jetmotor under vann eller er det bare flere små propeller etterhverandre i et rør??????? Man får påhenger med vannjet da :dribble: Men hakke sett noen

Lenke til kommentar
Mener du at det er bedre eller dårligere å manøvrere. Er det ikke også dyrere da?, Er vannjet s om en jetmotor under vann eller er det bare flere små propeller etterhverandre i et rør??????? Man får påhenger med vannjet da  :dribble: Men hakke sett noen

Vannjetaggregatet fungerer i prinsippet som en pumpe som suger vann inn under båten og pumper det ut akterut, og således skyver båten framover.

Fra vanninntaket i bunnen av båten ledes vannet i en kanal til impelleren (et slags "pumpehjul"). Denne er drevet av motoren, og den er nøye tilpasset motorens omdreiningstall og effekt. Impelleren pumper vannet i en stråle med stor fart og kraft ut bak båten slik at det skapes et trykk som presser båten framover.

Manøvring skjer gjennom en utblåsningsdyse og en såkallt reverseringsdeflektor. Utblåsningsdysen beveger seg i horisontalplanet. Ved å endre vannstrålens retning, dreier man også båtens retning. Deflektoren dreier vannstrålen i vertikalplanet. Ved å rette vannstrålen nedover blir båten liggende stille, og ved å rette den forover under båten vil båten reverseres.

 

Denne egenskap gjør at fartøy kan manøvreres bedre enn propellerdrevne fartøy: Man dreie båten rundt sin egen akse, fordi ved å manøvrere rordyse og reverseringsdeflektor kan man vri vannstrålen 360 grader. Man kan også trinnløst regulere fra forover til revers, uavhengig av motorens omdreiningstall(!)

 

Siden det heller verken er noe drev/undervannshus/propell som stikker ned i vannflaten som kan skades, kan en og kjøre på grunnere vann.

 

Vannjett kan også fåes som utenbordsmotor, noe de største merkene allerede har i produksjon.

Lenke til kommentar
Mener du at det er bedre eller dårligere å manøvrere. Er det ikke også dyrere da?, Er vannjet s om en jetmotor under vann eller er det bare flere små propeller etterhverandre i et rør??????? Man får påhenger med vannjet da  :dribble: Men hakke sett noen

Vannjetaggregatet fungerer i prinsippet som en pumpe som suger vann inn under båten og pumper det ut akterut, og således skyver båten framover.

Fra vanninntaket i bunnen av båten ledes vannet i en kanal til impelleren (et slags "pumpehjul"). Denne er drevet av motoren, og den er nøye tilpasset motorens omdreiningstall og effekt. Impelleren pumper vannet i en stråle med stor fart og kraft ut bak båten slik at det skapes et trykk som presser båten framover.

Manøvring skjer gjennom en utblåsningsdyse og en såkallt reverseringsdeflektor. Utblåsningsdysen beveger seg i horisontalplanet. Ved å endre vannstrålens retning, dreier man også båtens retning. Deflektoren dreier vannstrålen i vertikalplanet. Ved å rette vannstrålen nedover blir båten liggende stille, og ved å rette den forover under båten vil båten reverseres.

 

Denne egenskap gjør at fartøy kan manøvreres bedre enn propellerdrevne fartøy: Man dreie båten rundt sin egen akse, fordi ved å manøvrere rordyse og reverseringsdeflektor kan man vri vannstrålen 360 grader. Man kan også trinnløst regulere fra forover til revers, uavhengig av motorens omdreiningstall(!)

 

Siden det heller verken er noe drev/undervannshus/propell som stikker ned i vannflaten som kan skades, kan en og kjøre på grunnere vann.

 

Vannjett kan også fåes som utenbordsmotor, noe de største merkene allerede har i produksjon.

Total...Er du ingeniør eller????...Du kan se Siiinnnsykt mye :w00t::thumbup::dribble:

En annen ting angående vannjet: Hvorfor er det så lite vannjeter i NOrge i forhold til propell, når det er mye bedre? Dessuten, den gummibåten jeg så hadde gjort mere enn 45 knop med 80 innenbords propell. :innocent:

 

Takk for fine svar :thumbup:

Lenke til kommentar

egentlig finnes det mye vannjet rundt omkring, bare det at en ikke ser det.. danskebåten, de fleste hurtigbåter samt marienens minevåpen-flotilje et et lite utvalg.

 

Blant fritidsbåtfolket ansees nok fremdeles vannjet som "leketøy" selv om det langtfra er det. Dette kommer nok av at båtbransjen til stadighet produserer båter som ikke er "all-round" nok for det norske båtfolket. Hydrolift prøvde jo å satse med en slags landstedsbåt på 17 fot med 200 hk vannjetaggregat uten at det slo helt an..

Lenke til kommentar
Er vannjet s om en jetmotor under vann eller er det bare flere små propeller etterhverandre i et rør??????? Man får påhenger med vannjet da  :dribble: Men hakke sett noen

Hvordan tenker du å få en jetmotor til å brenne under vann?

hahahaha :dribble: jeg mener turbiner drevet av en aksling fra en bensinmotor da :tease:

Lenke til kommentar
egentlig finnes det mye vannjet rundt omkring, bare det at en ikke ser det.. danskebåten, de fleste hurtigbåter samt marienens minevåpen-flotilje et et lite utvalg.

 

Blant fritidsbåtfolket ansees nok fremdeles vannjet som "leketøy" selv om det langtfra er det. Dette kommer nok av at båtbransjen til stadighet produserer båter som ikke er "all-round" nok for det norske båtfolket. Hydrolift prøvde jo å satse med en slags landstedsbåt på 17 fot med 200 hk vannjetaggregat uten at det slo helt an..

Er du ingeniør eller no??? Du har jo alt av bilder, sinnsykt mye fakta :thumbup: Hvor får du alt dette fra????

 

Takk for fine svar :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
Er vannjet s om en jetmotor under vann eller er det bare flere små propeller etterhverandre i et rør??????? Man får påhenger med vannjet da  :dribble: Men hakke sett noen

Hvordan tenker du å få en jetmotor til å brenne under vann?

hahahaha :dribble: jeg mener turbiner drevet av en aksling fra en bensinmotor da :tease:

Det er ikke turbinene direkte som driver et fly, de bare tilfører luft til forbrenningskammeret som ligger bakenfor, og det er der fremdriften skapes.

Altså drives et fly med jetmotor fremover av at brennstoff antennes og ekspanderer og blir trykket ut bak igjennom et "innsnevret rør". Derfor lurte jeg på hvordan du skulle få det til å skje under vann......

Lenke til kommentar
Er vannjet s om en jetmotor under vann eller er det bare flere små propeller etterhverandre i et rør??????? Man får påhenger med vannjet da  :dribble: Men hakke sett noen

Hvordan tenker du å få en jetmotor til å brenne under vann?

hahahaha :dribble: jeg mener turbiner drevet av en aksling fra en bensinmotor da :tease:

Det er ikke turbinene direkte som driver et fly, de bare tilfører luft til forbrenningskammeret som ligger bakenfor, og det er der fremdriften skapes.

Altså drives et fly med jetmotor fremover av at brennstoff antennes og ekspanderer og blir trykket ut bak igjennom et "innsnevret rør". Derfor lurte jeg på hvordan du skulle få det til å skje under vann......

hehe...du sa noe der. Jeg vet hvordan en jetmotor fungerer, men jeg tenkte vel bare ikke så langt :blush:

Lenke til kommentar

jeg (familien) har en båt som bruker vannjet.

 

denne er et rent leketøy, den har 2 motorer med 110kh i hver, 2 takt (!!!) og som sakt vannjet"propeller" den gjør 45Mph.

 

den akselererer veldigt raskt opp til toppfrat også. siden forge eier hadde den ved en liten insjø så satte han proppeler med mindre virdnig på. med større propeller tipper jeg den gjør 55mph

 

EDIT: det er en Seadoo chalenger 1800

Endret av MagE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...