Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor så lav hastighet fra egen webserver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg laster ned en fil fra min egen private "test" webserver, enten det er fra maskiner lokalt eller eksternt, flater hastigheten ut på rundt 44kb/s. Lokalt burde jeg vel kunne få opp mot 12 MB/s lokalt..?

Noen som kan komme med en løsning på dette problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvordan ditt oppsett er egentlig, bruker du den lokale ip adressen til web serveren din, eller domene navn/globale ip adressen?

Hvis du gjør det siste så looper du sikkert dataene igjennom din ruter og da er nok det problemet med hastigheten.

Skrevet

Bruk den lokale IPen til webserveren din så vil du få 12MBps. Ideelt så kjører du en egen DNS hjemme som da vil gjøre ting riktig for deg.

Skrevet (endret)
Spørs hvordan ditt oppsett er egentlig, bruker du den lokale ip adressen til web serveren din, eller domene navn/globale ip adressen?

Hvis du gjør det siste så looper du sikkert dataene igjennom din ruter og da er nok det problemet med hastigheten.

Jeg bruker virutalhost i apache og kjører igjennom domene. Jeg sitter i tillegg bak en dlink router.

Ip adr går ingen steder, mens subdomener peker mot forskjellige hosts.

Men hvorfor påvirker dette farten ut mot internett?

Bruk den lokale IPen til webserveren din så vil du få 12MBps. Ideelt så kjører du en egen DNS hjemme som da vil gjøre ting riktig for deg.

Hva mener du med dette? Jeg trodde min dlink router fungerer som DNS.. mulig jeg tar skrekkelig feil der men...

Endret av apachenerd
Skrevet

Ofte er problemet at rutere ikke har nok CPU kraft, men kjenner dårlig til D-Link, så skal ikke utale meg om de produktene.

Skrevet
kjører dlink DNS? burde være en smal sak å finne ut.

din lokale webserver må rimeligvis ha en lokal ip, hva skjer om du går inn på denne?

Det var det jeg mente.. Jeg har lokale ip adr bak routeren. Dvs 192.168.*.*

Dersom jeg skriver inn webserverens lokale ip adr, kommer jeg inn på en virutalhost som jeg ikke bruker. Dvs til en blank side, men dette kan jeg selvfølgelig forandre.

Samme skjer dersom jeg skriver inn ip adr som routeren har, dvs den som syntes ut mot internett.

Skrevet

trenger du disse vhostene?

du kan enten sette opp en lokal DNS (noe du kanskje ikke helt vet hva er?) eller legge inn de hostnavnene du har satt opp i hosts fila på besøkeren

Skrevet
trenger du disse vhostene?

du kan enten sette opp en lokal DNS (noe du kanskje ikke helt vet hva er?) eller legge inn de hostnavnene du har satt opp i hosts fila på besøkeren

Av en eller annen grunn tror jeg webserveren min er "tryggere" når man får opp en standar feil side hvis man går inn på min ip adr. Meget mulig dette er en falsk trygghet, men følsen sitter jeg ihvertfall igjen med :!:

En annen grunn til at jeg liker virutal hosts, er at jeg kan syntes det er mer "ryddig" å ha xxx.domene.no istedenfor domene.no/xxx.

Dersom DNS vil løse problemet, så kanskje jeg burde lese om dette og lære meg det.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her:

....eller legge inn de hostnavnene du har satt opp i hosts fila på besøkeren

Skrevet

På klientmaskinene lokalt på nettverket ditt kan du legge inn

webomraade1.domene.no 192.168.123.123

webomraade2.domene.no 192.168.123.123

i (Windows) en fil som heter... lmhosts tror jeg som skal ligge under c:\windows et sted. I Linux ligger den i /etc/hosts

Når du da går på webomraade1.domene.no så vil maskinene først sjekke i hosts-fila, så vil den sjekke DNS.

Men en egen DNS-server tror jeg kan lønne seg dersom du har flere maskiner på lokalnettverket. Det er et helvete å drive å oppdatere hosts-filer (det var nettopp derfor man fant opp DNS)

Skrevet

problemet ditt er at hostnavnet må matche ip'en for å få brukt vhosts, browseren sender med en Host: www.domene.no header når den gjør en http forespørsel, www.domene.no er tatt fra adressefeltet, og det samme domenenavnet brukes også for å finne ip'en til servern (rimeligvis)

derfor er du avhengig av at klienten (besøkeren) har en kobling mellom det domenenavnet du ønsker å ha på din webserver og den ip'en du har på din webserver

• 4 uker senere...
Skrevet

du trenger en kobling mellom ditt ønskede hostnavn og den ip'en du har. kan du få til det utenfor routern så er det en løsning. er ellers uavhengig av plassering foran routern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...