kilik Skrevet 18. juli 2004 Skrevet 18. juli 2004 Hei, Holder på å sette sammen en PC fra noen gamle deler... Den booter, men kommer ikke inn i Windows. I stedet får jeg meldingen: "Ultra100 BIOS is not installed because the are no drives attached". Jeg trodde først den ikke fant harddisken, men den står lista opp som "Pri. Master Disk: 8447 MB, UDMA2". Så hva er galt ?? Specs: Asus A7V Socket A hovedkort AMD Duron 1,3 GHz 384 MB PC133 SD-RAM 8 GB Seagate ATA-100 Asus GeForce 2 Pro 64 MB Windows XP Pro
kilik Skrevet 20. juli 2004 Forfatter Skrevet 20. juli 2004 Ok, nå har problemet tatt en litt annen vending. Den feilmeldingen hadde egentlig ikke noe med problemet å gjøre. Det hadde med den onboard Ultra100-kontrolleren som det gikk an å disable i BIOS. Problemet ser ut til å være at hovedkortet ikke klarer Duron-prosessorer høyere enn 1 GHz så derfor henger maskinen seg bare etter POST og detektering av IDE-enheter. Skjønte det var noe sånt etter at maskinen gjenkjenner prosessoren som 1,266 GHz Athlon... Uansett, det skal funke med prosessoren hvis jeg får oppgradert til siste BIOS-versjon, men utfra manualen oppgraderer man BIOS'en via DOS og det er jo umulig å komme innpå nå. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå