Gå til innhold

windows finner ikke drivere til IDE kanaler


Anbefalte innlegg

Har et Abit IC7 som jeg kjøpte en WD 200GB S-ATA HDD (WD2000JD) til. Windows var allerede inst. osv. så jeg koblet den til og startet opp. JEg formaterte i Win. Disk Manager etter windows fant den nye hardwaren. Disken fungerer bra bortsett fra hver gang jeg starter windows finner den "Primary IDE channel" og "Secondary IDE channel" for IDE3 og IDE4 kanalene på hovekortet som jeg har aktivert i BIOS for å bruke S-ATA disken.

 

Jeg finner ikke noen riktige drivere, noen som kan hjelpe meg?

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driverene til SATAN disken ble funnet av windows, plug'n'play..

 

Men windows klarer ikke identifisere IDE kanalene og installere riktige drivere til dem. S-ATA disken fungerer likevel, men irriterende og ha treg oppstart med "Could not install new hardware" hver gang jeg booter. :whistle:

 

Chipset driveren?

De legger jeg inn når windows innstalleres. :)

Lenke til kommentar

Jeg på hva som stod på disken når jeg fikk den angående de jumperne, husker faktisk ikke nøyaktig hva, men den skal nok stå der den er nå. Det andre stedet du kunne sette hadde noe med "clock spectrum" eller hva det nå heter, rett meg opp om jeg sier feil her. :thumbup: Og den siste om det var en husker jeg ikke helt hva var.

 

Den kan jo muligens ligge noe der likevel, skal sjekke det nærmere.

Lenke til kommentar

Det står faktisk noe slik på info. klisteret på toppen av harddisken, jeg skal lese mer nøye neste gang jeg tar ut disken. Men at du tipper en S-ATA HDD har cable select jumper setting er hvertfall litt ut på landet. Bidra med noe litt mer konstruktivt heller. :no:

 

Også må jeg legge til den står på default jumper setting nå, og det var den som hadde noe med "spectrum greiene", tydeligvis en sikkerhets innstilling som ikke skal medføre korrupt data.

Endret av Wishon
Lenke til kommentar

Jeg har også wd 200gb s-ata og abit ic7 hk og alt funker helt greit.

Jeg skjønner ikke helt problem stillingen din?

 

"disken fungerer som den skal, men når jeg starter windows finner den "Primary IDE channel" og "Secondary IDE channel" for IDE3 og IDE4 kanalene på hovekortet som jeg har aktivert i BIOS for å bruke S-ATA disken"

 

For bare beklage hvis jeg er litt på jordet, men er det du skriver et problem??

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg hadde forklart ganske nøye hva som var problemet, men kanskje det var litt kortfatt likevel ;)

 

som jeg sa tidligere:

 

"..windows klarer ikke identifisere IDE kanalene og installere riktige drivere til dem. S-ATA disken fungerer likevel, men irriterende og ha treg oppstart med "Could not install new hardware" hver gang jeg booter."

 

Altså, disken funker tilsynelatende bra (har ikke sjekket dataoverføringshastighet), men noe stemmer jo ikke. IC7 HK'et har tilsammen 4 IDE kanaler om du aktiverer S-ATA i BIOS. Disse kanalene blir da hetende IDE3 og IDE4, mens de ordinære kanalene selvfølgelig heter IDE1 og IDE2. Windows identifiserer IDE1 og IDE2 som "Primary IDE channel" og "Secondary IDE channel". Problemet er bare at windows ikke klarer identifisere IDE3 og IDE4 og innstallere drivere for disse. Istede får jeg beskjed om at windows har funnet "Primary IDE channel" og "Secondary IDE channel", men ikke klarer finne drivere. Windows har jo allerede funnet disse IDE kanalene og innstallert drivere.

 

Egentlig så er dette et driver problem, jeg vet bare ikke hvilke drivere jeg skal bruke for og fikse dette og unngå den treige oppstarten med feilmeldinger. Jeg finner ingen info. på abit sine sider.

 

:hmm:

 

 

PS.

 

Kuffe? Orker du sjekke jumper setting på disken din? :innocent: Kanskje du også kan bekrefte hvilke settings det er som står på klisteret.

Endret av Wishon
Lenke til kommentar

Hei igjen :ermm:

 

Da har jeg fått testet nyeste chipset drivere og jumper settings med følgende resultat - dessverre ingen endring.

 

Etter og ha tatt ut disken kan jeg hvertfall fastslå til Fury at min "tipping" om clock spectrum ikke var like langt ut på jordet som cable-select til S-ATA'en.

 

Følgende står på klisteret oppå harddisken:

 

Master/Slave jumper not required for SATA

 

Jumpered pins 1 and 2 disable SSC (Spread Spectrum Clocking)

 

Jumpered pins 3 and 4 enable PM2 (Power-Up in Standby)

 

Dette var alt som stod om jumpers enda det bare var halvparten av dem, jeg har den nå på pin 7 og 8 som Kuffe sa i sin post noen dager siden. Men verken dette eller nye drivere rettet opp på mitt lille problem.

 

Jeg er veldig takknemlig for alle som prøver hjelpe, takk takk!

 

 

hilsen Simon :thumbup:

Lenke til kommentar

Du finner ikke SATA kontrolleren heller i windows?

Se enten under IDE ATA/ATAPI-controllers eller SCSI- and RAID-controllers (ellernoslikt) og se om du finner SATA kontrolleren der. Ikke se etter IDE kanalene, se etter selve kontrolleren. Den ligger der nok, hvis ikke hadde du nok ikke funnet disken din :p

Lenke til kommentar

"SCSI- and RAID-controllers" -> bare en standard SCSI-driver.

"IDE ATA/ATAPI-controllers" -> standard IDE kanaler + Intel Storage kontrollere + de overflødige IDE-kanalene (med gule advarsler om at dem ikke fungerer)

 

Jeg prøvde installere "Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller" manuelt uten noen suksess. Jeg forstår ikke hva som er galt.

 

Disken fungerte fra første stund, men disse IDE kanalene dukker opp som "Found new hardware..." og "Cannot install new hardware..." hver eneste restart.

 

Hjelp meg dudes! :cry:

Endret av Wishon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...