Gå til innhold

Billig Mac, finnes det?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har veldig lyst på en bærbar mac fordi de skal være lydløse, ha lang batterikapasitet og skal være stabile.

Men jeg har ikke allverdens med penger :p

Jeg skal ikke spille mye, men jeg skal bruke den til/på skolen(skriving, programmering).

Hva er forskjellen på PowerBook og iBook? Hva slags maskinkraft trenger jeg?

Og hva tilsvarer 1ghz mackraft i pc kraft? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En iBook vil funke glimrende om du klarer deg med 1024x768 i oppløsning.

Har flere kamerater som driver med forskjellig type av programmering (unix, flash as, xml, php, asp osv) som har byttet til bærbar Mac det siste året og de er overlykkelige. De ble veldig overasket over hvor mye fra Linux og Unix verdenen som også kommer til OSX. I tillegg finnes det så utrolig mye bra tilleggsprogrammer til OSX som Windows kan se langt etter.

 

Vanskelig å sammenligne prosessorene til OSX og Windows til vanlig bruk. Det meste går bedre i OSX er min mening. Windows er veldig sluggish og dårlig sammensatt/lite gjennomtenkt.

 

Ram er noe du burde ha litt av, minimum 256. Spill funker fortsatt best på Windows så om dette er noe du gjør mye så får du mere for pengene ved et pc kjøp.

 

Jeg (P4 2.8GHz) og en kompis (PowerBook 1.5GHz) gjorde noen tester i Photoshop for noen uker siden. Testet diverse funksjoner som man bruker ofte (rotate, imagesize, fill osv) og det viste seg at maskinene vant om hverandre.

Samme hastighet på hd og samme mengde RAM gitt til PS.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Jeg har en 1ghz iBook, sikkert en av de du har sett på. Hva 1ghz Mac kraft tilsvarer i PC er det vanskelig å få et nøyaktig svar på, men jeg har hørt at det skal være rundt 1,8 P4 (ikke lag noe diskusjon rundt dette, baserer meg bare på ting jeg har lest rundtomkring).

 

Maskinen er, som du sier, lydløs ved normalt bruk. Får den noe tungt å bryne seg på, setter en vifte igang, denne er det nesten umulig å høre, med mindre man sitter i et lydløst rom.

Når det gjelder maskinkraft, så funker denne til absolutt alt jeg driver med. Jeg har satt i 512MB ekstra med ram, for 256 er litt lite. Mac OS elsker ram.

Jeg bruker maskinen min til å lage musikk (Reason 2.5), surfing, musikk og ellers normalt bruk. Jeg spiller også ganske mye med denne lille saken, og det fungerer overraskende godt. Det tyngste spillet jeg spiller er UT2004 og det går helt flott i 1024x768 med ikke så mye detaljer.

Jeg har enda tilgode å se at OSet krasjer, så med andre ord så er det stabilt. :-)

 

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.

Endret av Swag
Lenke til kommentar
Mange norske steder du får kjøpt Mac. Hvor bor du?

Du kan også bestille på nett via Applestore. Jeg kjøpte min hos Mac & Carry på Ullevål. Liker å få tingene umiddelbart når jeg betaler. :-)

Noen mil sør for Trondheim... Jeg vil helst se en Mac i bruk før jeg kjøper en, er det noen steder i Trondheim som har slike?

Lenke til kommentar

Swag, det er mulig at du burde sjekke hørselen din om du har problemer

med å høre vifta i den macen din. Jeg har delt kontor med en med akkurat

samme mac som deg å den bråker vertfall mer enn min inspiron 8600,

dvs jeg hører hans mac like bra som jeg hører min DELL maskin når begge

viftene går og jeg sitter ved min maskin, så det at mac er mye stillere enn andre

ting tror jeg bare er en myte. (nå har vil jeg ikke si at noen av maskinene bråket

mye, men man må ikke legge øret intill for å høre nei)

 

MACen er fin og liten, og MAC OSX er fint, men 1024x768 oppløsning blir litt

lite om man skal gjøre noe seriøst arbeid. (spessiellt i forhold til 1920x1200

på inspiron 8600). Men MAC har jo noen utgaver med grei oppløsning de også

sikkert men da begynner det å bli dyrt.

Lenke til kommentar

Nei, jeg behøver ikke å sjekke hørselen min. Jeg arbeider med bærbare hele dagen av forskjellige merker. Og jeg har enda ikke hørt en som er stillere en iBooken min. Høres ut som kollegaen din aktivt bruker CD spilleren eller at det er noe galt med maskinen hans.

 

Hørt om ekstern skjerm? Kjører i 1280x1024 (øker naturligvis etter monitorstørrelsen) når jeg er hjemme på en 17" LCD. Kommer også ann på hva man bruker den til. Ikke alle som sitter i Photoshop ol. på en bærbar. Genialt med 12" på bærbar, mye lettere å få med seg. :)

Endret av Swag
Lenke til kommentar

Det er ikke cdspilleren, men det fullt mulig at han har fått en med dårlig vifte.

For eksempel om skjermbeskytteren hans starter så begynner det å bråke

mye.

 

Ekstern skjerm er ok det men ok med å alltid ha en god skjerm med seg,

men det kommer jo helt ann på hvordan personen benytter maskina.

Endret av jogamaster
Lenke til kommentar

Da høres det ut som maskinen hans trenger en sjekk. Min begynner ikke å viften å gå på før jeg spiller fks. UT2004. Viften starter også hvis jeg har den lenge på fanget (den blir god og varm da), men lyden er ikke plagsom i det heletatt. Noe av det laveste jeg noen gang har hørt på en bærbar.

 

Det er en grunn til at iBooken er så populær blandt studenter som tilbringer mye tid i forelesningssaler osv. :-)

Endret av Swag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...