Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Scorpio 2.9, bare automat?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Scorpio med v6 kom med både manuell og automat. Dersom du går for en 2.8 motor har jeg intrykk av at det er lettere å finne en slik med manuell. 2.9 motoren kom jo i 87 og jeg har ikke sett så mange slike med manuellgir.

 

ALLE 4x4 scorpio (både 2.8 og 2.9 har manuell mt75 kasse).

 

Dersom du mener 2.9 cosworthmotoren så kom den utelukkende med automatgir ja.

Lenke til kommentar

Okei.

 

Hvordan er automatkassene til Scorpio'en? Kan godt hende at jeg kjøper med automat.

Men sånn generelt, hva er ulempene/fordelene med automatgir i forhold til manuelt gir? Jeg har aldri prøvd å kjøre bil med automatgir før.

Endret av Woodoo
Lenke til kommentar

Dersom du ser litt rundt på nettet og snakker med scorpioeiere kan man lett få inntrykk av at automatkassene til scorpio ikke er stort å samle på. Jeg vil derimot påstå at girkassene er helt ok til vanlig kjøring. Skal man begynne å trimme motoren kan det lett bli litt krøll. Da jeg aldri har vært borti en scorpio som har problemer med automatkassa er jeg sannelig ikke helt sikker på hva som går galt. Men vanligvis begynner det å slure mer og mer og girskiftene kommer ikke helt som de skal. Enkelte sier dette er lett å rette på, andre klager over dyre verkstedregninger.

 

Ulempene med å ha automatkasse bak motoren vil jo såklart være økt bensinforbruk, spesielt på bykjøring. Fordi automatkassene har en annen utveksling enn manuelle kasser har motoren en såpass lavt turtall ved landeveiskjøring at bensinforbruket ikke blir så avskrekkende likevel.

 

Mange har sagt dette før meg, har man først kjørt bil med automatgir så vil man ha det igjen før eller senere. Det er utrolig behagelig og praktisk. For "aktiv" kjøring er nok manuell å foretrekke. Men til alt annet vil jeg anbefale invalidegir =)

 

Prestandamessig går scorpioer godt nok med automatgir. Har kjørt flere scorpioer (både bakhjuls, 4x4, manuell, automat, rekke4 og v6) og må si at automatversjonen var den mest behagelige å kjøre. Det kan riktignok ha med å gjøre at jeg kjørte en 2.9i ghia med det meste av utstyr ;)

 

4x4 egner seg godt på vinteren, men bensinforbruket er skyhøyt. Dessuten vil jeg påstå at den ikke går særlig bedre enn min gamle 2.0i (som riktignok ikke var helt original).

 

Kjøper du en bil med automatgir så får du i 99% av tilfellene diffbrems på bakakselen. Det er utrolig praktisk på vinterføre... Eller dersom du vil legge igjen litt gummi bortetter veien. Det er ikke alle manuellbiler som har diffbrems, men det finnes de som har kombinasjonen diffbrems og manuell.

 

Personlig synes jeg det virker som 2.8 er en mer turtallsvillig motor, den har iallefall en litt spissere effektkurve enn 2.9 som har en temmelig flat kurve.

Lenke til kommentar

Er litt arbeid å bytte fra automat til manuell. Mer enn den andre veien iallefall.

 

Nytt svinghjul, pedaloppheng, clutchwire, girboksen såklart osv osv. Men motorstyringa er vel dne samme til både automat og manuell.

 

Men det går vel glatt på en dag eller to, dersom du har litt erfaring og teknisk innsikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...