Gå til innhold

Hjelp meg å få bedre bilde på 32" min...


tejas

Anbefalte innlegg

Sitter her hjemme og fortviler litt over kvaliteten på bildet fra pc til tv.

Jeg har et GeForce ti 4200 med tv-ut (s-video / s-vhs), men synes kvaliteten er

for dårlig. Bildet fyller ikke hele skjermen og bildet blir mørkt. Oppløsningen og fargemetningen er heller langt fra optimal...

 

NB. IKKE start en ny diskusjon på hvorvidt det heter s-video eller s-vhs, det er i mine øyne ferdig diskutert... ;)

 

Er det noen der ute som har erfaringer med dette? Kvalitet på tv utgangen altså...

Ja.... jeg HAR siste drivere.... :thumbup:

 

Det jeg trenger hjelp til er: Fylle tv skjermen, bedre farger og skarpere bilde.

Jeg snakker IKKE om å få "skrivebordet" knivskarpt, problemet er relatert til film.

 

Ellers kan jeg nevne hardware som OS: XP Pro, CPU: XP 2400, 512 DDR ram, TI 4200 (Creative).

 

På forhånd takk for hjelpen :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en kjent sak at nVidia kortene har dårligere TV-out kvalitet enn ATI Radeon baserte kort, så det enkleste er nok å skifte skjermkort.

 

Selv så bruker jeg et Radeon7000 kort til ca 250,- i min HTPC og det gir meget bra bildekvalitet (ved filmvisning) og fyller hele skjermen uten at jeg trengte å justeres på noe.

 

NB! hvilken oppløsning kjører du på? og har du forsøkt å endre frekvens?

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Hei Porsche fan :cool:

 

Høres ut som ATi er et kommende kjøp ja....

 

Selv har jeg prøvd oppløsningene 640*480, 800*600 og 1024*768. Dette har ikke gitt noen effektendring i det hele tatt...

 

Endre frekvens sier du.... tenker du da på hertz frekvensen til tv'n?

 

Blir nesten litt trist når du sier at du fikk bra bilde med en gang uten å måtte justere noe særlig :blush: . Er virkelig ATI så mye bedre på tv ut??

 

Takk for kjapp tilbakemelding btv.

Lenke til kommentar

Hva slags 32" TV har du?

Jeg har en finlux som støtter oppløsningen men har hatt problemer med å få den til å funke skikkelig.

Altså jeg har fått det til men etter mye knot.. kan også ha med svideo kabelen å gjøre..

Men du kan ikke regne med å få et super bra bilde med S-video.. jeg hadde prøvd å skifte kabel.. oppdateringsfrekvens er ikke vesentlig så lenge du ser skjermbilde. men 50 hz er standard for tver.. Min TV støtter 800x600 men får ikke vist hele skrivebordet..

:p

så .. plasma er tingen.. :p

men seriøst.. det er ikke bra nok kvalitet på filmen til at jeg har brukt det så veldig ofte..

 

mine 2 øre

Lenke til kommentar

Hei bearcarlsen

 

Jeg har et JVC 32" som er ca 3 år gammelt. Denne lille og nette (?) boksen har flust med innganger - 2 scart, kompositt og s-video.

 

Har testet med s-video kabelen rett i s-video inngangen samt via adapter inn i scart kontakten (testet i begge inngangene).

 

Skrivebordet blir jo helt for j....., men det er jo naturlig siden tv'n ikke har vga inngang. Bildet på film derimot er utfordringen. Fargene er der, men blasse og matte. Likeså er bildet lite med store "sørgerander" rundt hele bildet.

 

Har du eller noen andre like bra erfaringer med ATI som 356speedster, er jeg taknemlig for tilbakemelding. I så fall står jeg utenfor butikken kl 0855 i morra :w00t:

 

Helsing

Tejas

Lenke til kommentar

Hadde selv ett Geforce2 GTS før, og overgangen til ATI er helt sinnsykt når det kommer til TV-ut.

Tror nok faktisk Nvidia er så dårlig som de har rykte på seg for å være, værtfall når det gjelder de eldre kortene.

Selv kjøpte jeg den dyreste SVHS kabelen de har på ClasOhlson, og synes DivX blir bedre enn de fleste videoer. Bildet er faktisk så skarpt nå at det er faktisk ikke noe problem å surfe og skrive i word osv på Tv'en, dette hadde jeg ikke sjangs til med nvidia kortet, hvor alt var mere dosent.

Lenke til kommentar

Hei WeeR :)

 

Der kom den berømte dråpen :w00t:

 

Takket være 356speedster og WeeR har jeg innsett at jeg har hatt et ufortjent og alt for langvarig forhold til nvidia, så nå bytter jeg kjæreste :love:

 

Det blir butikkbesøk i morra :w00t:

 

Vurderer å bytte i begge pc'ne. Den i kjellerstua bør helst være vifteløs og da passer det vel med Radeon 7000 (brukes ikke til spilling), men den andre spiller jeg på.... Noen tips til et duganes ATI kort? ca. 1500,-

 

Takk for alle kjappe svar :thumbup:

 

Helsing

Tejas

Lenke til kommentar

får bare henge meg på ATI anbefalingen, har hatt en del Nivida kort (det siste var et 4600TI (tror jeg det het...). fikk et mye bedre bilde gjennom mitt gamle ATI 7500AIW kort. veldig enkelt å sette opp, aldri hatt problemer visavi TV-out. full skjerm, klart bilde (spesielt i hjørnene iforhold til Nivida korta).

 

anbefales dersom du har et HTPC oppsett :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...