Gå til innhold

Er det billigere å kjøpe spillene i utlandet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Spill er i de fleste tilfeller billigere på nettet (tenker da på enkelte siter) som f.eks. play.com. Disse sender som kjent ut produktene gratis, aber overstiger kjøpssummen 200 NOK, må du punge ut for MVA på 23%. Derfor er det ikke alltid lønnsomt kontra norske webshops...

 

For å svare en annen på denne tråden, så er kanskje hovedgrunnen til at webshoper er billigere enn de konvensjonelle butikkene at de har mye lavere kostandsnivå da de ikke har noen utsalgssteder i form av butikker, og dermed kan kutte kraftig ned på leie kostnader, strøm, arbeidskraft etc, ergo kan de ta en lavere pris for produktene sine...

Lenke til kommentar
Spill er i de fleste tilfeller billigere på nettet (tenker da på enkelte siter) som f.eks. play.com. Disse sender som kjent ut produktene gratis, aber overstiger kjøpssummen 200 NOK, må du punge ut for MVA på 23%. Derfor er det ikke alltid lønnsomt kontra norske webshops...

 

For å svare en annen på denne tråden, så er kanskje hovedgrunnen til at webshoper er billigere enn de konvensjonelle butikkene at de har mye lavere kostandsnivå da de ikke har noen utsalgssteder i form av butikker, og dermed kan kutte kraftig ned på leie kostnader, strøm, arbeidskraft etc, ergo kan de ta en lavere pris for produktene sine...

I tillegg til 23% av HELE summen ikke bare det som overskriden 200NOK er det også et gebyr på 70/80kr. Veldig ufint :(

Lenke til kommentar

Egentlig er det BARE at du finner betydelig lave priser (ikke tilbud, men faste priser)

 

Som nevnt tidligere er Play.com et bra nettsted for DVD'er og spill...

Amazon.co.uk og Amazon.com er også bra nettsteder for samme formål...

MEN! Du må bare passe på at du er UNDER 200kr på alle ting du kjøper i utlandet, fordi hvis et spill på Play.com feks koster ca £20, altså ca 250kr, kommer du over 200-kriners-grensa!

Den er laget av gjerrige-storting for å passe på slik at Norsk folk skal holde seg til å kjøpe mer eller mindre ALT i Norge!

 

Hvis du kommer over 200kr når du kjøper en ting i utlandet (på internett) Vil da tollen ta pakken (bare foreløpig selfølgelig) og legge til moms (24% av prisen på det du har kjøpt) i tillegg til 75kr i fortolling...

 

MEN! Tollen har ikke alltid hatt ressurser nok til å¨sjekke ALLE pakkene som kommer inn, såda lar de noen komme seg igjennom!

Det vil si at noen har griseflaks og slipper å betale 250kr +24%+75kr!

 

EDIT: Til dere som sier at du må betale MVA på 23%; Det er feil! Du skal betale 24%! *pirke pirke* :D

 

EDIT2:

Skjønner ikke hvorfor det er så billig der? :O

Fordi at en nett-kjede har et eller flere STOOORE lager hvor de oppbevarer varene, mens i en vanlig butikk er det ofte ikke et lager, og da kan ikke butikkene kjøpe inn så gigantiske partier med varer! (man sparer masse penger på å kjøpe inn istore partier; Feks. Smart Club)

Ikke bare det, men også det at det til en hver tid må sitte en person i disken i en butikk, han skal ha lønn! De må også betale leie for å ha butikken sin i den bygninga!

Det er også flere grunner, men jeg regner med at du har forstått poenget mitt nå? :dontgetit:;)

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
[iC' date=27/07/2004 : 20:28] MEN! Du må bare passe på at du er UNDER 200kr på alle ting du kjøper i utlandet, fordi hvis et spill på Play.com feks koster ca £20, altså ca 250kr, kommer du over 200-kriners-grensa!

Bare for å pirke litt mer...

 

Grensa er på 200kr som du sier, men dette er for kun varen. Porto skal IKKE regnes med i 200kr grensa. Så man kan slippe unna med litt dyrere varer. Billigste porto for en DVD fra Play.com er på ca 20kr. Dermed kan du kjøpe en film til ca 215-220 og slippe mva. Dataspill har kanskje litt dyrere porto, så kanskje du kan strekke grensa litt mer...

Lenke til kommentar
[iC,27/07/2004 : 20:28] MEN! Du må bare passe på at du er UNDER 200kr på alle ting du kjøper i utlandet, fordi hvis et spill på Play.com feks koster ca £20, altså ca 250kr, kommer du over 200-kriners-grensa!

Bare for å pirke litt mer...

 

Grensa er på 200kr som du sier, men dette er for kun varen. Porto skal IKKE regnes med i 200kr grensa. Så man kan slippe unna med litt dyrere varer. Billigste porto for en DVD fra Play.com er på ca 20kr. Dermed kan du kjøpe en film til ca 215-220 og slippe mva. Dataspill har kanskje litt dyrere porto, så kanskje du kan strekke grensa litt mer...

Eh, HVA?! Play.com HAR jo INGEN porto!

Lenke til kommentar
En ting; Ikke kjøp spill i Frankrike eller Tyskland, de bortimot nekter å ha spill på Engelsk, de omgjør spill-språket til sitt eget språk. Helt sprøtt.. :(

Tuller du? Jeg fant KOTOR som jeg lenge har hatt lyst på til en rimelig pris i en fransk spillbutikk, kom hjem, satte cden i xboxen med sommerfugler i magen :blush: , og oppdaget til min fortvilelse/ergrelse at alt var på fransk. Utrolig irriterende, ikke gikk det an å endre språket heller. Ikke særlig turistvennlig ;)

Lenke til kommentar
En ting; Ikke kjøp spill i Frankrike eller Tyskland, de bortimot nekter å ha spill på Engelsk, de omgjør spill-språket til sitt eget språk. Helt sprøtt.. :(

Tuller du? Jeg fant KOTOR som jeg lenge har hatt lyst på til en rimelig pris i en fransk spillbutikk, kom hjem, satte cden i xboxen med sommerfugler i magen :blush: , og oppdaget til min fortvilelse/ergrelse at alt var på fransk. Utrolig irriterende, ikke gikk det an å endre språket heller. Ikke særlig turistvennlig ;)

Snakka de fransk også?

 

LOL! :!:

 

Slik er det IKKE på PC! jeg kjøpte GTA3 i Frankrike da jeg var på Inter-rail i fjor!

Der valgte jeg språket selv! :yes:

Lenke til kommentar
[iC' date=28/07/2004 : 01:54]
En ting; Ikke kjøp spill i Frankrike eller Tyskland, de bortimot nekter å ha spill på Engelsk, de omgjør spill-språket til sitt eget språk. Helt sprøtt.. :(

Tuller du? Jeg fant KOTOR som jeg lenge har hatt lyst på til en rimelig pris i en fransk spillbutikk, kom hjem, satte cden i xboxen med sommerfugler i magen :blush: , og oppdaget til min fortvilelse/ergrelse at alt var på fransk. Utrolig irriterende, ikke gikk det an å endre språket heller. Ikke særlig turistvennlig ;)

Snakka de fransk også?

 

De snakka ikke fransk, men alt av tekst, som er rimelig vesentlig i et rollespill, var på fransk.

Lenke til kommentar
[iC,28/07/2004 : 01:54]
En ting; Ikke kjøp spill i Frankrike eller Tyskland, de bortimot nekter å ha spill på Engelsk, de omgjør spill-språket til sitt eget språk. Helt sprøtt.. :(

Tuller du? Jeg fant KOTOR som jeg lenge har hatt lyst på til en rimelig pris i en fransk spillbutikk, kom hjem, satte cden i xboxen med sommerfugler i magen :blush: , og oppdaget til min fortvilelse/ergrelse at alt var på fransk. Utrolig irriterende, ikke gikk det an å endre språket heller. Ikke særlig turistvennlig ;)

Snakka de fransk også?

 

De snakka ikke fransk, men alt av tekst, som er rimelig vesentlig i et rollespill, var på fransk.

Ja, og i KOTOR er det MASSE tekst!

Bla. når aliens snakker må du kunne språket GANSKE bra for å kunne snakke det flytende! :D :!:

Lenke til kommentar
Play.com HAR jo INGEN porto!

Greia er at portoen er inkludert i prisen. Dette betyr at om du gjør Posten oppmerksom på det, kan du slippe ekstrautgifter på produkter som såvidt overstiger 200 NOK. Sjekk valutakursene og hvor mye portoen på gjeldende produkt ligger på, så skal det fint gå an å komme gjennom systemet. ;)

Endret av tåa
Lenke til kommentar

Metallic... Hva er vitsen med å gjenta min post!? Du tilfører jo ikke debatten noe nytt, eneste nye er at du påpeker at MVA er 24% og ikke 23% som jeg skrev, alt annet er jo bare oppgulp av det jeg skrev... Meningsløst...

 

Om du ikke har noe nytt å tilføre debatten kan du egentlig la være å poste. Trådene blir unødvendig lange, og det er nok av folk som har behov å ytre sin kunnskap bare av den enkle grunn og intet annet.

Endret av Trancton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...