Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av filer med hub og telenor adsl

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg sitter på to maskiner som jeg nå ønsker å sette opp slik at jeg kan dele filer, skriver og scanner.

Av utstyr har jeg

ADSL Modem (Alcatel SpeedTouch Home, uten router)

3Com Hub 4 porter (uten egen innport for inetet)

winxp pro på begge maskiner

Slik som det er nå står fungerer en maskin som router, mens den andre står på LAN med den, via huben. Pga at huben ikke har egen port for den ledningen som kommer fra maskin1 (routeren) går det vistnok ikke ann å dele filer uten en krysset nettverkskabel. Denne har jeg kjøpt, men hvordan skal det nå settes opp, for at jeg skal kunne dele filer osv?

Jeg har opprettet en arbeidsgruppe som er lik på de to maskinene, men de ser ikke hverandre på noen måte. Jeg kan heller ikke pinge maskin 1 fra maskin 2 og omvendt. Hvordan skal dette kobles opp, hvor skal nettverkskabelen osv?

Svar mottas med stor takk :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så lenge begge maskinene er på samme subnet og er i samme arbeidsgruppe skal dere (teoretisk sett) kunne dele filer maskinene imellom.

det at du må ha krysset kabel så lenge maskinene er koblet sammen ved hjelp av en hub/switch eller lignende er bare tull

Skrevet
så lenge begge maskinene er på samme subnet og er i samme arbeidsgruppe skal dere (teoretisk sett) kunne dele filer maskinene imellom.

det at du må ha krysset kabel så lenge maskinene er koblet sammen ved hjelp av en hub/switch eller lignende er bare tull

Bare tull er det nok ikke. Det du sier er helt korrekt viss huben har en egen port for routeren(maskin1), men min 3com hub har ikke dette. Da må man til med krysset nettverkskabel(cat5). ;)

Skrevet (endret)

Jurgis, desverre så vil det ikke funke.

Siden han har et PPPoE ADSL modem, og får bare 1 IP fra ISP'en.

Hadde han for eksempel hatt UPC Plus, kunne han hatt en HUB og inntil 3 maskiner koblet på kabelmodemet.

Den mest ryddige løsningen er vel en Ruter som støtter PPPoE.

Da kan alle maskiner være på nett uavhengig av hverandre og du får et "uavhengig" LAN bak ruteren.

Endret av snole

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...