Hulken2 Skrevet 10. juli 2004 Skrevet 10. juli 2004 Hei. Vi har tre pcer satt opp i nettverk: Min pc, samboerens og en server vi bruker til bl.a. lagring av diverse filer. Pcene til vanlig bruk kjører Windows xp og serveren Windows 2003. Jeg hadde tre disker der som jeg delte ut til nettverket og tok "map network drive" på min og samboerens pcer (lettere tilgang). Dette fungerte helt fint. Men nå har jeg kjøpt to nye disker, og prøvde å gjøre det samme igjen. Så vidt jeg kan se, gjør jeg nøyaktig det samme ved delingen av disse to diskene som de gamle, og "permissions" er riktig definerte. Vi kommer inn på diskene gjennom nettverket, men når vi prøver å gå inn i en katalog kommer en feildmeldings-lyd, og ingenting skjer. Noen tips?
hyp3z Skrevet 11. juli 2004 Skrevet 11. juli 2004 prøv å legg til IPX-protokollen via Egenskaper for Mine Nettverkssteder (sånn cirka), gjør dette på alle berørte maskiner - og deretter gå i Avansert -> Avanserte Innstillinger i Mine Nettverkssteder og fjern haken for TCP/IP fildeling. Dette gjorde det for meg når jeg sleit litt med et trådløst nettverk nå nylig. Lykke til.
Hulken2 Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Skrevet 11. juli 2004 Takk for forslaget Gjorde som du sa, men ikke noe forskjell (hvis jeg gjorde det riktig da....)
Hawkie Skrevet 11. juli 2004 Skrevet 11. juli 2004 prøv å legg til IPX-protokollen via Egenskaper for Mine Nettverkssteder (sånn cirka), gjør dette på alle berørte maskiner - og deretter gå i Avansert -> Avanserte Innstillinger i Mine Nettverkssteder og fjern haken for TCP/IP fildeling Dette svaret er helt på jordet, så glem hva han sa. Dette er ikke et protokoll problem. Har du husket følgende: 1. På serveren gå inn i diskbehandling (Administrative tools/Computer Managment/disk managment) slik at du er sikker på at disken er initialisert av systemet 2. Sjekk egenskapene på delingen og sjekk at de brukerne som skal ha tilgang er listet der (eller gruppen de tilhører). Jeg vil anta at du kanskje har "Everyone" som er tildelt adgang på de gamle diskene og det skal du for Guds skyld ikke ha). 3. Sørg for at brukerne er lagt til som brukere på serveren. Dersom du logger på med HANS på din eksterne maskin så må HANS finnes som bruker på serveren og ha rett til den delte katalogen. (OBS: Sjekk selve disk rettightene også på NTFS disker siden NTFS overstyrer delings rettigheter) 4. Brukere som logger på uten passord på sine maskiner får IKKE tilgang på delte kataloger på serveren med mindre EVERYONE har full tilgang. Følger du disse reglene skal alt funke.
Hulken2 Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Skrevet 12. juli 2004 Har vært inne på Disk Management, men kan ikke se noe om diskene er initialisert eller ikke. Men alle funker og jeg bruker dem fra serveren, så de må vel være initialisert da? Til nå har "everyone" hatt tilgang til alle harddiskene, og når jeg tok bort "change" tilgang, fikk vi ikke gjort annet enn å lese kataloger og filer selv om vi har satt opp brukernavnene våre med full tilgang (vi logger oss automatisk inn på våre eksterne maskiner, uten å skrive inn passord). Men selv om vi setter opp "everyone" med full tilgang til de nye diskene, får vi ikke en gang gått inn på noen kataloger før feilmeldingslyden kommer. Vi ser bare rota på diskene, men ikke noe mer. Og hvor bestemmer jeg at jeg må skrive inn brukernavn og passord i oppstarten, istedetfor å logge inn automatisk?
Hawkie Skrevet 12. juli 2004 Skrevet 12. juli 2004 hvilket operativ system er det på maskinene som skal hente katalogene?
Hulken2 Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Skrevet 12. juli 2004 De "eksterne" maskinene har Windows Xp og serveren har Windows 2003..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå