Gå til innhold

Planer om å lage et "ekstern" vannkjøling


Anbefalte innlegg

Har tenke på å lage en eksternt "Kabinett" til mitt sett "waterchill". har en 24cm lang radiator (blackice2 eller no) har noen her lagd en slikt kabinett før? og hvordan fungerte det i såfall?

Har personlig ingen aning på hvor jeg skal begynne, om det skal være av tre eller ikke? jo mindre jo bedre.. kanskje jeg bør lage en worklog? men jeg har egentlig ikke tid til det.. da går det kjempe sakte.. en spiker om dagen.. hehe

 

hadde vært bra med en link til en som har lagd noe lignende sånn at jeg kan få inspirasjon.. ;)

 

edit: wops! posta på veldig feil STED!! kan du flytte den

Endret av Valent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal fungere fint.

Ellers radiatoren kan du ha der du vill. Bygge eit bor med radiatoren inn i og blomster på toppen. Ellers bygge ein ny del til pc benken som radiatoren kunne passe inn i. Det skulle no vere enkelt ditta der.

 

PS : sjølv ville jeg kjøpt ein ny og mindre radiator men ditta er smak og behag.

 

edit : du trenger helder ikkje so mange ?

 

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Hvorfor lage noe "eksternt" når du kan løse det "internt"?

 

Du kan jo plassere raddisen i bunnen av kabinettet? Det betinger riktignok at du må sage et passende hull i bunnen, og deretter lage en plexi-kanal som forbinder radiatoren med en vifte i front:

 

Radiatorplass.jpg

 

Den kan jo lages atskillig slankere / lavere enn hva som vises på bildet, bare som et forslag.

Lenke til kommentar
skrue, ingen tank eller?

 

funker det bra. Har vurder å jøpe komplett vannkjøling fra databutikken, men uten tank.

Ikke akkurat i det oppsettet nei. Temperaturmessig er det ingen forskjell.

Men har egentlig gått bort ifra det, ettersom det viser seg at silikonslanger "svetter" litt over tid, og dermed må systemet etterfylles sånn dann og vann.

En liten tank vil dermed redusere etterfyllingssyklusen, samtidig som at det er vesentlig enklere å lufte systemet, spesielt om du (som jeg) i tide og utide bytter mellom forskjellige kjøleblokker.

Men ikke la deg skremme av et system uten tank. Det betyr bare litt lengre tid for utlufting, og hyppigere etterfylling.

Lenke til kommentar

Jeg laget en boks i tre til min Eheim 1048 pumpe. Denne er innvendig kledd med dempematter og kobber (skjerming). Denne kunne godt fungert som ekstern boks, men jeg har selv puttet den inne i kabinettet. Med en slik løsning så trenger du kun radiator og vifter i PC'en så dette kan spare deg litt plass. Jeg lekte med tanken om å bruke hurtigkoblinger, slik at jeg raskt kunne koble pumpen av/på og ha denne boksen eksternt. Synes dette ble for dyrt, men det er ikke noe problem å ha to slanger ut av PC'en. Du må bare passe på løftehøyden, da denne ofte ikke er så veldig imponerende på enkelte pumper. Bruker heller ikke vanntank. Dette er litt stress når systemet settes sammen og lufting tar litt lenger tid, men jeg har aldri merket noe svinn og trenger ikke etterfylling. Systemet har stått godt over et halvt år uten endringer.

 

(Jeg har dessverre ikke noen bilder å poste, da jeg ikke er hjemme på flere uker)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...