Gå til innhold

Ultraportabel / batteritid


Anbefalte innlegg

Nok en thread om ultraportable laptoper. :roll:

 

Jeg skal kjøpe meg en laptop for å bruke til høsten når jeg skal på folkehøgskole og trenger litt råd om hvilken jeg skal kjøpe. Jeg har et par kriterier som må bli oppfylte og noen andre som det ikke er så farlig med.

 

Nr1. Den skal være liten og lett, dvs 12" skjerm

 

Nr2. Batteritiden må være relativt god.

 

Nr3. Det er ikke så farlig med rå maskinkraft, men jeg vil ha 512 mb ram. Prosessoren trenger ikke være spesielt kraftig, 1-1,2 er nok (P-M, såklart). Harddisken trenger ikke være spesielt stor heller, 20-30 gig er nok, mer blir bare en bonus og er ikke noe must. Grafikkbrikke er heller ikke så veldig viktig.

 

 

Jeg har allerede tittet på både Dell Latitude X300 og IBM ThinkPad X40 og de er begge gode kandidater:

 

Det som er dumt med X300 er at den har ganske dårlig batteritid, så jeg må eventuelt investere i ekstra batteri eller Media Base, samt at ram'en er svindyr. Samtidig får jeg gode garantibetingelser, operativsystem og rabatt (på 1500 kroner om jeg kjøper før 28. juli).

 

X40 på den annen side leveres uten cd-spiller, så jeg må enten kjøpe ekstern spiller av dell (eller andre leverandører som f.eks psdata/komplett) eller kjøpe tilsvarende media base greie. I tillegg koster den litt mer enn X300'en og har bedre batteritid.

 

I tillegg til disse to har jeg også kikka på noen modeller fra Asus (på quad.no) men disse blir i en lavere prisklasse og jeg er fristet til å kjøpe "noe skikkelig" når jeg først skal investere. :thumbup:

 

 

Så.. Alle gode tips blir satt pris på, om det er råd om de jeg foreløpig har kommet frem med eller andre alternativer. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra beskrivelsen din ville jeg tittet litt på IBM X31 også... Den er litt billigere, større og med noe dårligere batteritid enn X40.

Så vil jeg også nevne at X40 føles veldig solid (ihvertfall var det, det inntrykket jeg fikk etter å ha prøvd den i en butikk). Og de eldre Dell Latitude maskinene jeg har prøvd (og eid) ga ikke den følelsen.

Komplett har standard eksterne CD-brennere fra 500 og oppover hvis du skal ha en stasjonær utgave, tipper det er mye billigere enn mediabasen til IBM...

 

Cobos

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kjøpe en iBook eller PowerBook?

 

Du får begge deler med 12", ok de har begge god batteritid (5 timer).

 

Dessuten så ser de jo så utrolig tøffe ut.

Hvorfor ikke en Sony x505? 40B52B159F290077000000002BC29B8F.jpg

 

 

Eller en

 

Combo BT med egen webcam 3FE662EFC450007B000000002BC29B8F.jpg

 

Eller en

 

S140B37BF2520600E6000000002BC29B8F.jpg

 

Batteri tiden er 4 til 5 timer. Prisen er fra 15k kr til 20k kr :thumbup:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

har ikke hørt så mye negativt om celeron m. De har omtrent samme ytelses/ghz forhold fom p-m men de mangler noe speedstep teknologi, og har kun 512kb cache.

 

I og med at prisen er så lav på disse prosessorene kan en kjøpe et ekstra batteri og da få mye lengre batterilevetid enn en p-m.

 

De testene jeg har lest av celeron m maskiner viser at de er mer enn raske nok til vanligf film/tekstbehandling/musikkbruk.

Lenke til kommentar
Mac er ikke tingen for meg, selv om jeg innrømmer at de har noen ganske kule features. Og designmessig er det vel knapt noe tøffere enn en powerbook.

 

Og joda, en Sony Vaio hadde vært fint, men de koster da skjorta også. :whistle:

Jeg mener hos sony får man en stilig bærbar med flotte skjerme i forhold til andre merker. Fks. Jeg har ikke sett en annen produsent som produsere LCD med oppløsninger som 1600x1200 og 1960x1200. Alt annet maskinvarer er jo ganske identisk. Men husk da. de billigste er på 13000kr :innocent:

Lenke til kommentar
Får man tak i Sony bærbare i Norge?

Og hvis man gjør det - hva koster en S1 med specs tilsvarende f.eks. den 1551 de selger på PSData??

 

Den ser jo helt digg ut, men prisen er sikkert avskrekkende..

Sony.no webshoppen!

Midt i blinken maskin! Men prisen - 17 og en halv tusenlapp PLUSS MVA blir nok dessverre for drøyt. :hrm:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...