Gå til innhold

Bilde fil størrelse


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et Sony DCS W1 kamera. :D

Jeg ser at det har mulighet på følgende oppløsninger:

5M

3M

3:2

1M

 

I tillegg kan man velge mellom Fine og Standard.

 

Jeg kommer stor sett til å ta familie bilder for fremkalling til vanlig 9*13 (10*15) format på bilde papir.

Hvilken oppløsning er god nok for å få et godt resultat på disse bildene.

 

Hvis det blir aktuelt med å ta spesielle bilder - f.eks. portrett eller lign. som man gjerne vil forstørre enda mer så vil jeg selvfølgelig bruke maks oppløsning.

 

Mvh

Tore ML

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt svar: Bruk ALLTID maksimal oppløsning og Fine kvalitet. Du vet aldri om bildet blir så bra at du i framtiden vil ønske å framkalle bildet i stor størrelse. Plutselig får du et blinkskudd, og da vil du angre veldig hvis bildet har lav oppløsning og mye jpeg-kompresjon..

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg kaste meg ut på debatten om bildestørrelse, vet det er mange forskjellige meninger der ute....

 

Men slik JEG gjør det ¨nå, bruker jeg på "hverdagsbildene" som oftes small+fine på eos300d. På A80 bruker jeg 1024x760. Da får man plass til fler enn 50 bilder.... ( kvalitet vs kvantitet er også et hyppig diskutert tema....)

 

Spør deg sjøl, hvor ofte forstørrer du bilder du har tatt med f.eks vanlige analoge kameraer... For min del vil det si så godt som aldri. De gangene jeg har gjort det har det vært til a4.

 

Det er ikke mange som forstørrer opp større enn a4, og da må man ikke ha maks oppløsning...

 

Tok et glimrende bilde av ei ku engang med a80 med 1024x760.. Printet det ut i A4 størrelse på min printer (på fotopapir), og resultatet var overraskende bra!

 

Men selvsagt skal man ta bilder ved helt spesielle anledninger så bruker jeg bedre oppløsning...

 

Mvh AW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...