Gå til innhold

Digitalkamera og blitz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

QUOTE:En bekjent sier at blitzen på digitalkameraet blinker flere ganger og at slaven reagerer på første blitz. /QUOTE

 

Det er mange kameraer som bruker flere blitz-signaler for å redusere "røde øyne". Disse blinkene får pupillene til å trekke seg sammen, og dette reduserer da sjansen for røde øyne (hvertfall i teorien :smile: ). Så det du må gjøre, hvis det er mulig, er å skru av "Anti røde øyne" funksjonen på kameraet ditt.

 

-V-

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Jeg har hatt problemer med blitzen på min lille kyozera s3. Har forsøkt slaveblitser, eksterne lamper osv. Har funnet ut at den beste løsningen har vert å øke f.verdien eller blenderen til 6,2 og øke isoen til 200 eller 400 eventuelt i kombinasjon med å øke lys følsomheten til +2, men dette er vel egentlig bare en annen måte å forhøye iso verdien på, har ikke så god greie på dette. Alt i alt gir dette bilder med mere dybde, lyset blir mye jevnere over hele bildet, og du unngår at det ser ut som den du tar bilde av blir så blank i panna og på nesa at han eller hun ser ut som om de har vert på fylla. Ellers blir bildene i alle fall på mitt lille kamera veldig bra på denne måten I tillegg slipper du å ta med deg masse ekstrautstyr, blitzer stativer osv, ettersom bildene blir bra uten når lukkertidene er 1/60 dels sekund som de er på mitt ene kamera ved blitz fotografering. Har erfart at de beste bildene allikevel blir tatt med en eller to lyskilder ovenfra litt ut til sidene, og da gjerne i form av blitz ved portrettfotografering for å holde lukkertidene nede. En måte å gjøre dette på er ved å sette en liten pappbit foran på blitzen på kameraet sånn at det bare er en liten åpning oppover, men ikke framover mot motivet. Dette lyset kan brukes til å trigge en slaveblitz sånn at du får lyskilden akkurat der du vil ha den. Nå skal jeg prøve å gjøre noen eksperimenter med å sette en trakt på slaveblitsen sånn at lyset blir mye mere konsentrert, (en dorull papp eller en pappen til kjøkkenrull holder. tror dette vil gi ett mere Rembrandt lignende utseende på bildene, sånt lys som det er i de gamle klassiske maleriene. Har bare testet ut dette ved foto av gjenstander skulpturer osv, og har da brukt vanlig lys og mye lenger lukkertider, og fått noen bra resultater på denne måten. Petter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...