Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Remote Desktop Connection-spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her på hytta og har koblet meg på PCen hjemme ved hjelp av Remote Desktop Connection-funksjonen i Windows XP Pro.

 

Dette fungerer glimrende, jeg er imponert. Men det har dukket opp noen spørsmål.

 

For det første, hvordan overfører jeg filer fra hjemme-maskinen til denne maskinen enklest mulig?

 

PCen hjemme er i et NATet nettverk, gjennom en bredbånds-ruter, slik at alle maskinen på LANet har samme eksterne IP. Det jeg lurer på er hvordan jeg logger på de forskjellige maskinene, når alle har samme IP? Bør jeg kjøre en dynamsik DNS-klient (slig jeg gjør på den jeg nå er logget på) på hver av maskinene slik at de får en "kunstig" forskjellig adresse?

 

Takker for forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCen hjemme er i et NATet nettverk, gjennom en bredbånds-ruter, slik at alle maskinen på LANet har samme eksterne IP. Det jeg lurer på er hvordan jeg logger på de forskjellige maskinene, når alle har samme IP? Bør jeg kjøre en dynamsik DNS-klient (slig jeg gjør på den jeg nå er logget på) på hver av maskinene slik at de får en "kunstig" forskjellig adresse?

Det jeg har gjort her hjemme med min NAT router, er å gi de forskjellige maskinene hver sin eksterne remote tilkoblignsport. I Windows XP er porten for remote tilkobling 3389. Jeg har gjort følgende:

 

PC 1 - 3389 til ekstern port 15010

PC 2 - 3389 til ekstern port 15020

PC 3 - 3389 til ekstern port 15030

 

osv

 

Hvis jeg sitter hos en kompis og ønsker å koble til PC2 skriver jeg i adresselinjen for remote tilkobling (eksempel på ip bare): 80.202.15.11:15020

 

Hvis jeg derimot ønsker koble til PC1 blir det da 80.202.15.11:15010

 

Hvis du har dynamisk ip fra isp er også f.eks dyndns.org og et dns oppdateringsprogam en kjekk ting. En del routere støtter også å legge dette inn i routeren.

 

Typisk eksempel blir da sozinho.dyndns.org:15010

 

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar

Når du starter MS Remote Desktop Client (mstsc.exe) så kan du velge "Disk Drives" under "Local Resources" fliken under "Options>>>"

 

Da får du tilgang til de lokale diskene dine, om maskinen i server-enden (hjemme) kjører Windows XP eller Windows 2003.( som støtter denne funksjonen. (RDP v5.1))

 

Har du flere maskiner, kan endre hvilken port alle maskinene lytter på.

Standard port er 3389.

har du 2 pc'er kan du endre lytteporten deres til f.eks henholdsvis 3389 og 3390.

(jeg TROR ikke 3390 er dedikert til noe annet)

 

her kan du lese hvordan du endre RDP-port:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;306759

 

da kan du logge deg direkte inn på en pc hjemme ved å bruke 1 ip adresse, men i tillegg spesifisere en port. eksempel:

START->RUN...->mstsc /v:130.130.130.1:3390

 

håper dette hjelper. vær obs på at hvis du endre dette på pc'ene hjemme, må du selvfølgelig endre NAT-configurasjonen også.

 

mvh

ost

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...