Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ekstra nettverkskort mot internet?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har 3 maskiner koblet sammen hjemme via en vanlig switch.

Og en av disse maskinene ønsker jeg å koble til ADSL modemet ut på Internet, men ikke via den switchen jeg bruker.

Kan jeg da installere et ekstra nettverkskort i den ene maskinen, og koble det til ADSL-modemet uten mye kluss?

 

Regner med det skal la seg gjøre, og jeg kan vel da også slå av og på deling av internett gjennom den maskinen til de 2 andre også?

Ønsker ikke at alle maskinene skal være tilkoblet Internett hele tiden.

 

De enkle brannmur programmene som finnes, kan de settes opp til å virke bare mot det ene kortet som er tilkoblet internett, eller vil det virke på begge?

 

 

Maskinen jeg ønsker ekstra nettverkskort på har integrert nettverk på hovedkortet, og bruker WinXP

 

Håper på noen gode tips her.

 

Hilsen Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan som du sier ha 2 nettverkskort i en maskin og bruke denne som ruter, hvis du ønsker at de andre maskinene skal være på nett da selvsagt. Da må du bruke internet sharing saken og den lager oppsett for de andre maskinene også hvis jeg ikke husker helt feil. Skal du ha de andre maskinene på nett må du sette switchen din på det andre nettverkskortet og så koble de andre maskinene til denne. Når de ikke skal være på nett kan du jo bare disable det ene nettverkskortet i enhetsbehandling feks.

 

Lykke til :w00t:

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar.

 

Da får jeg prøve å sette inn et kort til, så ser vi hva som skjer.

 

Vil jeg klare å 'låse fast' hvert kort til sin oppgave, slik at det samme kortet kobler seg til Internett hver gang jeg slår på maskinen, eller kan jeg risikere at de to kortene bytter roller?

 

Nettulf

Lenke til kommentar

uansett forusetter dette at ISP'en din deler ut MER en 1 ip adresse.....

 

du kan ikke ha 2 pc'er koblet til adsl modemet, hvis ISP kun deler ut 1 ip til hver kunde..

 

selv har jeg shdsl fra DC og har koblet en switch i mellom modem og router slik at jeg får splittet signalet fra modemet. på denne måten har jeg nå 2 faste IP'er, 1 til serveren og 1 til resten av utstyret mitt.

 

jeg har også 2 nettverkskort i serveren, 1 som går ut på den faste ip'en og et som går på routeren i lag med resten.....dette fordi routeren har kun 10mbit på WAN siden, og ftp trafikk internt i nettverket går da utrolig tregt

Lenke til kommentar

Tullball!

 

Du kan fint bruke den ene pcen som "ruter" selvom ISP'en bare deler ut 1 IP adresse. Tingen blir at du må alltid ha på pcen med 2 ekstra nettverkskort, som selvfølgelig kan bli litt kjedelig. Men det blir riktig slik som du har sagt Nettulf

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bruke 2 nettverkskort engang.

 

Med RASPPPOE som iallefall telenor støtter

Så holder det at du er koblet i samme switchen som de andre. Kun du har oppringningen og de andre kobler til via ICS (Internet Connection Sharing) hos deg.

 

Du velger også om du vil at de skal få lov til å be maskina di om å ringe opp. Eller om du fysisk må ringe opp fra din maskin.

Lenke til kommentar
Tullball!

 

Du kan fint bruke den ene pcen som "ruter" selvom ISP'en bare deler ut 1 IP adresse. Tingen blir at du må alltid ha på pcen med 2 ekstra nettverkskort, som selvfølgelig kan bli litt kjedelig. Men det blir riktig slik som du har sagt Nettulf

jeg er fullt klar over at en kan bruke en pc medd 2 nettverkskort som router, MEN hva hjelper det når en allerede har en router, og kanskje da kun tilgang på 1 IP??

 

 

EDIT: jeg har visst missforstått tråden :blush: jeg trodde at trådstarter hadde en router fra før.....

Endret av mokkel
Lenke til kommentar

Du skaffer et ekstra nettverkskort, så lager du tilkoblinger for disse, og lager en bro mellom de to, når du da kobler deg opp mot internett med det ene nettverkskortet, vil internettsignalet sendes videre til swichen/annen maskin. Men du må huske å dele internetttilkoblingen.

 

 

Dette funket for meg når jeg lagde internettilkobling til Xbox'en min.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at dere på død å liv må gjøre det så vanskelig jeg.

Holder lenge med metoden jeg la ut her.

 

Har dere andre isp'er som f.eks tele2 så gir de ut 3 IP'er, problemet er da at man ikke får overført med lan hastigheter osv mellom maskinene. Da de oftest ligger i forskjellige subnett. Da må alt som skal overføres mellom disse via internett. Utrolig tungvint system. Men kjekt om man bare skal på nettet.

 

I visse andre tilfeller som f.eks har routere med NAT og DHCP vil man jo få automatiske ipadresser.

 

Her vil det være nødvendig å sette opp en maskin med 2 nettkort som også fungerer både som router og DHCP server.

 

men nettulf sier jo ingenting om hvilken ISP han har, så jeg bare antor telenor jeg. Siden han snakket om å koble opp.

Lenke til kommentar

hvis man har egen router i tillegg til NAT router trenger man såvisst ikke NAT og DHCP på den også.

 

man kan enten legge inn ruter til ekstra subnett bak ruter nr 2 inn i ruter nr 1, eller man kan bridge alle forbindelser og kjøre bare et subnett.

 

er man på lokalt subnett går interntrafikken også over lokalt lan

Lenke til kommentar
hvis man har egen router i tillegg til NAT router trenger man såvisst ikke NAT og DHCP på den også.

 

man kan enten legge inn ruter til ekstra subnett bak ruter nr 2 inn i ruter nr 1, eller man kan bridge alle forbindelser og kjøre bare et subnett.

 

er man på lokalt subnett går interntrafikken også over lokalt lan

Forskjell på å nappe løken og å røske den av da. Han snakker om enkle metoder.

 

Da var det jeg skrev helt riktig.

Jeg har til dags dato, ikke skjønt vitsen med 2 routere

Lenke til kommentar

hehe

 

jeg liker å ha kontroll på nettverkstrafikken, det får man ikke gjennom en ISP router, men gjennom en linux router har man mange sterke verktøy.

 

Ikke noe i veien for å røske litt og definere rute til bakenforliggende subnett gjennom en intern ruter, eks linux router på ip 10.0.0.2 med baknett 10.0.1.0. dette har de fleste billigrutere støtte for.

Lenke til kommentar
Hei.
For å spesifisere litt mer da:

Har BGnett som leverandør, de har levert et helt enkelt ZyXel ADSL modem.
Er usikker på hvilken protokoll de bruker. Noen som vet mere om de?

Ønsker å koble en maskin direkte til dette ADSL modemet.
Og 2 andre maskiner skal kobles til en helt enkel switch, sammen med den ene maskinen som skal ha 2 nettverkskort.

Og vil da kunne slå på og av tilgangen til internett for de 2 andre maskinene.

Ut fra det jeg har lest her nå, tror jeg dette skal gå greit.

Nettulf
Lenke til kommentar

for den saks skyld kan du plugge ADSL modemet rett i switchen, gi en maskin to IPadresser på samme kort, en med ekstern ip og en med lokal ip, og NAT rute alle forbnidelser over sine to adresser.

 

Mao kjøre to logiske ipnett over samme switch (shared network)

Da slipper man å fysisk flytte rundt på "dubbeditter" for å få ting i riktig rekkefølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...