Gå til innhold

Vannkjøling for å bli kvitt støy, igjen...


oblivian

Anbefalte innlegg

Sitter og skal til å trykke på "kjøp-knappen" til WaterChill.... og blir usikker igjen... Maskinen min bråker veldig. I kassa sitter det en 3.2GHz m/boxed vifte, R9800 PRO m/vifte, ingen chipset vifte (Asus P4C800-E DLX) PSU-vifte og et par harddisker (Maxtor Diamond Plus). Hovedgrunnen for at jeg skal gå for vannkjølig er pga støy. Men vil det hjelpe? Tror jeg har spurt i forumet tidligere en gang, men da var det en som sa at pumpa lager mye støy, type akvarium(?)

 

Er det noe poeng å gå for vannkjøling for å bli kvitt støy? Eller bare bytter jeg ut en type støy for en annen?

 

Tenker også på å kjøpe en X800TX senere i sommer, kan jeg bruke VGA-vannblokken på det kortet også? Står ikke noe om det, kun R9700/9800...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har waterchill, og det støyer det og, nesten like mye som før, da jeg i tillegg hadde 7 kabinettvifter. Jeg kan nok klare å få ned støynivået med å bytte ut 120mm vifta som fulgte med da...

Men støyen er nok litt mer "behagelig" nå

 

Edit: Uansett tenker jeg på å prøve den radiatoren til Zalman, som er uten vifte. Den er gedigen, og utenfor kabinettet, men litt tøff da, hehe

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMRESERATOR1

Endret av Li1
Lenke til kommentar

Svarte... Ja ja, jeg tror den eneste løsningen for være å sette maskinen i et annet rom. Type på gangen, henge den på veggen, skylle den ned i dass, et eller annet. Får helt noia av dette.

 

I grunn er det kanskje det greieste. Sprenge et 3x3cm hull i veggen. Det eneste som skal gjennom er to skjerm-kabler, USB, og lyd. Da blir det ihvertfall helt tyst. (Til jeg oppdager noe annet som bråker, plystrebuser, o.l.)

Lenke til kommentar

Satt med samme problemet med en svært støyfull pc.

 

Hadde en p4 3.0 (org vifte) chiftec tower med orginal 360W PSU og 3 HDs

 

Hele greia bråkte no forjeveli etter at den ble varm og viftene som er temp styrte jobba max. (Sitter i et ganske varmt rom da)

 

Løsningen blei dette

 

-Røska ut de 2 minste HDene og erstattet 2x120 med 1x 250 GB

-Erstattet midi towret med et noise control tower (chieftec det også)

-Erstattet PSU med en MIST 350W med 120 mm wifte

-Erstattet CPU vifte med en smartcooler med temp styrt vifte

 

Det var en stor forskjell det!!

 

Både støynivået og temp gikk ned (Spesielt støyen)

 

Kosta litt men jeg angrer ikke et sekund

 

Chieftec PSU----------> jævla spetakkel!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Svarte... Ja ja, jeg tror den eneste løsningen for være å sette maskinen i et annet rom. Type på gangen, henge den på veggen, skylle den ned i dass, et eller annet. Får helt noia av dette.

 

I grunn er det kanskje det greieste. Sprenge et 3x3cm hull i veggen. Det eneste som skal gjennom er to skjerm-kabler, USB, og lyd. Da blir det ihvertfall helt tyst. (Til jeg oppdager noe annet som bråker, plystrebuser, o.l.)

Etter min erfaring det beste alternativet. Har bytta støyende komponenter i hytt og gevær, men etter en liten stund irriterer det noe inn i gampen igjen.

 

Hiv det ut på gangen. Kablene koster litt (hvis du må kjøpe nye), men et støydempingsprosjekt blir fort dyrt!

Lenke til kommentar
Edit: Uansett tenker jeg på å prøve den radiatoren til Zalman, som er uten vifte. Den er gedigen, og utenfor kabinettet, men litt tøff da, hehe

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMRESERATOR1

Shit, den så rå ut! Skulle nesten tro det er kødd. ;) Men hvordan er Zalman i forhold til Vapo da? Er det like bra eller?

 

Uansett heller jeg mer til å sette maskinen på gangen, eller henge den på veggen i gangen. Må bare finne et bra system så den står sikkert, men hengelås osv.

Lenke til kommentar
Enig. Jo stillere det blir, jo mer kravstor blir man. Tilslutt havner det i et annet rom uansett, hehe

Faktisk når jeg skrur av maskinen så hører jeg switchen, en 3com 8 ports standard Office connect. Den lager en skikkelig stygg høyfrekvent lyd som går igjennom marg og ben. Når maskinen er på hører jeg den heldigvis ikke.

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale zalman's reserator1 for å bli kvitt støy. Der er ingen støy fra pumpen og selvfølgelig heller ingen støy fra vifter. Den kjøler ikke like bra som andre aktive løsinger for vannkjøling, men når poenget er å redusere støy og ikke å overklokke så spiller det ingen rolle.

 

Jeg har brukt den i en måneds tid i kombinasjon med et støydempet kabinett og det har gitt meg en helt ny hverdag :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg har også prøvd å få sistemet mitt i å bli stille. Først ble kabinett lydisolert med 10mm lyddempingsplatene fra Biltema.

 

Deretter bytta jeg ut CPU kjøler med Igloo Silent Breeze 19db, kabinett og PSU viftene ble byttet ut med Papst 80mm 12db, Radeon 9800PRO fikk seg en billig Cooler Master CPU kjøler med 21db vifte og hva skjedde så, ja, HD støy kom fram (IBM 120GXP 40GB og 180GXP 180GB).

 

Sistemet er blitt stillere, men ikke i nærheten av det jeg trodde det skulle bli.

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

jeg har faktisk det samme problemet, dette problemet blir enda værre enn det det er fordi jeg bor på en student hybel på 20kvm.inkl. bad. jeg har i det siste gått til innkjøp av en 21dB. CPU Vifte, Zalman heatpipe for skjermkortet (Rad9800) og en stille harddisk (Seagate 120 GB 7200.7). og sist men ikke minst stille PSU (17 - 19. dB.) fremdeles er ikke maskina stille, jeg har riktig nok støydempende matter men det er ganske amatørmessig satt inn så de gjør nok ikke så bra jobb som de kunne. jeg har også lest at CPU Vifta mi bråker noe mere enn faktisk oppgitt, ca. 23. dB. nå skal jeg gå hakket lenge og gå til innkjøp av Noisecontrol kabinett, blir ikke maskina mi stille etter dette er CPU vifta det første som blir kjøpt inn nytt, f.eks Zalman 7000-cu eller hva nå den kjøleren heter som ligner på en blomst.

 

Epz.

Lenke til kommentar
Tenker også på å kjøpe en X800TX senere i sommer, kan jeg bruke VGA-vannblokken på det kortet også? Står ikke noe om det, kun R9700/9800...

Har selv en AC vannblokk av ettellerannet slag som er til Radeon 9700/9800, den passer like fint på X800 kortet mitt som på det gammle Radeon 9700 PRO kortet.

 

Så feste- hullene har akkurat lik avstand som tidligere generasjoner av dette kortet.

 

Gikk fra nesten 80 ( ! ) grader på max load til 42 (idler på ca 32-33), nå har jeg riktig nok åpnet de siste fire pipelinsene med gigabyte biosen da... Det fører til en god del ekstra varme dersom man ikke klokker ned kortet.

Lenke til kommentar

EpziloN: Burde du ikke finne ut hva som bråker før du investerer i nytt kabinett?

 

Jeg kjøpte meg stetoskop på Clas Ohlson for å søke etter støykilder :-) Men jeg tror ikke de har det lenger...

 

Jeg har Zalman "blomst"-kjøler 6000Cu og er meget fornøyd med den. Kan kjøre vifte på laveste hastighet (1400 rpm) hvis maskinen jobber lett eller er underklokket (kjører nå på 1650 Hz - endrer lett FSB i Nvidia utility når jeg trenger mer kraft).

 

Har ellers Zalman heatpipe grafikkortkjøler samt manuell styring av samtlige kabinettvifter + North bridge kjøleren som hviner plagsomt på full hastighet. Viftestyringen er et panel som passer i 5 1/4" brønn og alt kan da styres utenfra kabinettet (Zalman viftekontrollen som følger med 6000Cu er jo ikkes å mye verdt, du må åpne kabinettet for å regulere hastigheten....

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

på mitt kabinett har jeg skiftet ut de UTROLIG støyende viftene i qtec strømfosyninga med et par zalman vifter. NB kjøleren er skiftet ut med en passiv zalman sak, nå har jeg bestillt meg nytt kabinett med plass til 2*120 tenke jeg skulle kjøre viftekontroller på de som følger med. har også en silent breeze på cpuen, men cpu ligger på nærmere 60 grader, så den skal snart skiftes med noe som har større kjøler.

Men jeg har merka god forskjell. Det mest plagsomme nå er gpu vifta på mitt radeon 9500 pro kort. Har lurt på å invistere i en slik passiv heatpipe kjøler til denne.

Lenke til kommentar

Jeg synes zalmannen virker kul, den har radiatoren utenfor kabinettet noe som er veldig fornuftig, da man frakter varmen hele veien med vann, ikek bare "halveis", dere som har prøvd den, funker det bra? Og åssen er det med PSU og HD, bråker det mye?

 

En annen fordel med vann er at varmekapasiteten er ganske høy, så man kan antakelig(?) kjøre på mer watt en den egentlig tåler en god stund før du får problemer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...