Gå til innhold

Lage menyer uten include eller frames?


Anbefalte innlegg

Hei alle webdesignere!

 

Jeg har fått en oppgave og lage en webside for ham jeg jobber hos. Siden skal være ganske enkel, men inneholder ganske mange menyelementer. Jeg tror ikke serveren han hoster siden sin på støtter noe som helst annet en CGI script og FP extensions, så jeg lurer på hvordan jeg kan lage en meny uten å skrive samme koden på alle sidene....

 

Har tidligere fikset dette vha en enkel jsp-include på min egen side, men har ikke peiling på om dette kan gjøres vha ren html....kunne muligens laget en javascript meny da men.....

 

En annen ting - jeg ser mange sier man ikke skal bruke tabeller for å plassere ting og tang, men heller bruke CSS og divs. Kan noen gi en enkel innføring eller link til en side, på hvordan man plasserer f eks menyer og hovedinnhold vha CSS og divs?

 

Tusen takk for oppmerksomheten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker dreamweaver kan du bruke det utmerkede template-opplegget for å lage en "standardside" med et eller flere områder der sidespesifikt innhold kommer. Dvs. du kan endre på én template for å endre oppsettet på samtlige sider som bruker dette templatet. Jeg brukte dette endel før jeg lærte meg PHP include.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

her kan du lese litt om posisjonering med css.

 

det du kan gjøre er å lage en mal og bare forandre innholdet (selve teksten) fra gang til gang. Om det er mange sider ville jeg forhørt meg om det er støtte for php på serveren evt vurdere å bytte server. Det lar seg nok ikke gjøre å inkludere sider med vanlig html. Du må ha støtte for ett eller annet serverside språk for å få det til.

om du velger php har jeg laget en liten innføring i php include her

Lenke til kommentar

Bruk en av løsningene ovenfor, eller Javascript:

 

document.write('<a href="link.html">Link</a>');

Lagres i en fil som f. eks. heter meny.js

 

Så, der hvor menyen skal vises, må du kalle opp scriptet:

<script langauge="Javascript" src="meny.js"></script>

For å sette menyen på f. eks. venstre side kan du bruke frames, iframes, tables eller layers.

 

EDIT: Flere måneder siden jeg har progga i JS, bare si ifra hvis jeg har gjort noe feil.. :p

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...