Gå til innhold

Korrupt (?) bios etter flashing


Akise

Anbefalte innlegg

Dette er noe av det merkeligste jeg har opplevd gjennom mine ca. år med PC'er.

Jeg har flasha veldig mange HK uten problemer. (Abit, MSI, Asus)

 

Jeg flashet hovedkortet til bror min i går. (pga. stabilitetsproblemer i spiller WC3: TFT) Han har ett MSI KT3 Ultra hovedkort (KT333 chipsett)

 

Jeg tror aldri jeg har lest noe readme om hvordan jeg skal flashe en bios, så jeg gjor ikke dette i går heller. Jeg gikk inn på MSI.com.tw sidene, fant den nyeste biosen, la den innpå en diskett. Jeg "renamet" filene på biosen slik at jeg husket navnet. (Følgende filer: afawfwf.exe til bios.exe og awfawfi.570 til bios.570) Så lagte jeg en MS-DOS oppstartsdiskett i winxp.

 

Jeg rebootet, satt inn oppstartsdiskett. Skrev "bios.exe" jeg fikk opp ett flashe-program som jeg aldri har brukt før. men jeg fikk hvertfall flashet biosen uten problemer stod det. Jeg tok ikke "recovery" av den gamle bios, det har jeg aldri gjort heller..

 

Da jeg rebootet maskinen var alt nesten slik som det pleier å være etter en flash (unntatt at skjermen var plutselig helt feil stillt inn. Jeg kom inn til innloggingsfasen, etter at han skrev passord rebotet PC'n. Jeg prøvde både "Last known good configuration" og "Safe Mode". Men uansett hva jeg gjor var PC'n ustabil. Da prøvte jeg å repaire windows, så skjedde det noe merkelig. Jeg kom helt til kopieringsfasen uten problemer, men da jeg skulle begynne å kopiere filer fra CD-romen til harddisken nektet den å kopiere noen filer, vi kunne trykke "Retry" så gikk det etter en stund.

 

Etter ca. 25-75% av kopieringen fikk jeg bluescreen (av og til reboot) hver gang. :thumbdown:

 

Håper noen kan gi meg noe svar på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var så mye å skrive så jeg glemte noe (ganske mye faktisk :p) ..

Jeg har satt verdiene til default i bios. Jeg har prøvd å flashe den nyeste biosen to ganger, når ikke det gikk flashet jeg med ALLE biosene(versjonene) som var på siden.

Lenke til kommentar

Som jeg trodde hjalp det ikke å cleare CMOS.

 

På bluescreen stod det noe om memory, så jeg tok ut den ene brikken og startet med begge hver for seg. Nå vil ikke skjermen på i det hele tatt. Med unntak av hver gang jeg tar clear cmos. (jeg leste på msi sin DLed ting at det var memory som var noe gale med.)

 

Det som forundret meg var at jeg ikke får noe pipelyder, pcspeaker er instalert..

 

Dette tror jeg har hendt meg en gang før, og det endte med at jeg sendte hovekortet inn til webshopen igjen, de sa det fungerte helt fint og sendte det samme kortet tilbake igjen (da virket det helt fint)

 

Nå har jeg ikke peiling på hva jeg skal gjøre.. noen tips?

Lenke til kommentar

Svaret var TwinMOS, jeg stillte DDR-voltage til 2,8v og alt gikk smurfefritt. (måtte inføre ett nytt ordtak i glede)

 

Takker for svar Svein, jeg kommer til å saksøke TwinMOS for å ha brukt opp ca. 10 timer av fritiden min til feilsøking av en skittmaskin. :p

Lenke til kommentar
Det virker nå da, men jeg vet ikke hva md5 checksum er.

Har aldri hørt om MD5 før jeg heller. Er sikkert spesifikt hans hovedkort.

 

Tror han mener checksummen til BIOS. Total størrelse er skrevet ned i BIOS og måles ved oppstart. Dersom størrelsen avviker fra nedskrevet størrelse så skal du få "BIOS checksum error". Da skal du "clear`e CMOS" slik at den starter opp riktig.

 

Så lenge du ikke har fått "BIOS checksum error" så trenger du ikke tenke mer på det ;)

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...