Gå til innhold

hjelp til installasjon av amsn, fedora 2


Anbefalte innlegg

Hei!

Ønsker meg sjøl velkomment til forumet :roll:

 

Skulle installere amsn på min fedora core 2 men det viste seg å ikke bli så enkelt.

Jeg gjorde alt som stod i manualen:

gzip -d amsn-0_92.tar.gz
tar xvf amsn-0_92.tar
cd msn
 ./amsn

 

Men da kom følgende melding opp:

/usr/bin/env: wish: No such file or directory

 

Så jeg blei litt frustrert- slutta av for dagen og gikk tilbake til windows (dualboot)

Idag prøvde jeg på nytt, og samme beskjed kom fram. Jeg kikka litt i HELP og så følgende linje:

If wish command doesn't exist, then you don't have tcl/tk correctly installed.

Så jeg lasta ned tcl fra http://tcl.sourceforge.net og gjorde følgendemed tcl 8.5a1.tar.gz:

gzip -d  tcl8.5a1-src.tar.gz
tar -xvf tcl8.5a1.tar
cd tcl8.5a1/unix
./configure
make
make install

Og trodde at alt var i skjønneste orden, men fortsatt kom /usr/bin/env: wish: No such file or directory fram da jeg prøvde å installere amsn på nytt.

Jeg har også prøvd å bytta første linje /usr/lib/.swig1.3/tcl sia jeg fant ei fil kalt wish.i der ved et søk. Da fikk jeg følgende resultat: b ash: ./amsn: /usr/lib/swig1.3/tcl: bad interpreter: Permission denied

Håper på at noen gode linux folk har løsninga :)

:roll::roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du bruker kde så er det jo bare å gå inn i mappa (f.eks /home/username/msn) og åpne et skall i den mappa og skrive ./amsn

Han mangler tcl-pakker, og får derfor ikke starta amsn, så det der fungerer nok ikke så mye bedre enn det han allerede har prøvd.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det SKAL gå, men som sagt da får jeg denne meldinga:

 

/usr/bin/env: wish: No such file or directory

 

 

OG når jeg i tillegg har installert tcl, så skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Sikkert noe jeg har gjort feil mens jeg installerte tcl men hva?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

humm... Du gjør ting myyye vanskeligere enn det er.

 

1. Installer tcl og tk

dette gjør du slik:

"yum install tcl tk"

(som root i en terminal da)

 

(eller finn det i apt/synaptic)

 

2. Last ned amsn fra "amsn.sf.net" - du kan f.eks. ta den fila som heter

http://prdownloads.sourceforge.net/amsn/am...er.bin?download

 

last den ned, og kjør den (om nødvendig, gå til mappen dens i en terminal, og skriv

 

"sh amsn-0.92-1-installer.bin" (bruk tab-completion) (som f.eks. din egen bruker)

 

du vil bli presentert for en finfin gui installatør. Trykk på "neste" et par ganger, og start AMSN fra linken på skrivebordet!

 

Eventuellt kan du installere en rpm, men tror ikke nyeste versjon finnes for RH. Du kan jo prøve den som er for SuSE, burde virke.

 

Lærepenge: Genrellt sett unngår mann å bruke tar.gz ting i en RPM-basert distro.

Lenke til kommentar

Jeg bruker jo tar.gz for en grunn. Åpner jeg en rpm så kommer det bare "ingen handling er assosiert med denne filen" el l. Men en av dere har vel en måte å gjøre om dette på også?

 

Lasta ned amsn-0.92-1-installer.bin, det kom bare dette da jeg åpna:

Filnavnet «amsn-0.92-1-installer.bin» indikerer at denne filen er av type «Ukjent type». Inholdet i filen indikerer at filen er av type «(null)». Det kan være en sikkerhetsrisiko for systemet å åpne denne filen.

Ikke åpne filen med mindre du har opprettet filen selv eller mottatt den fra en kilde du stoler på. For å åpne må du endre filtypen til «(null)» for så å åpne filen på normal måte. Alternativt kan du bruke «Åpne med»-menyen for å velge en spesifikk applikasjon for filen.

 

i terminal:


[root@217-17-37 root]# sh amsn-0.92-1-installer.bin
amsn-0.92-1-installer.bin: amsn-0.92-1-installer.bin: cannot execute binary file[root@217-17-37 root]#

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...