Gå til innhold

Ustabilitet etter ramskifte + ny hd


Anbefalte innlegg

Jeg skiftet nylig 2x256MB twinmos brikker med 2x512MB twinmos brikker (de til 1495,- på komplett), i tillegg til at jeg satt inn en 200GB seagate ultra IDE. Resten av systemet: a7n8x m/xp 2500+ @ 3200, 1x 80GB wdc IDE, 1x 120GB samsung s-ata, geforce 3 (fnis), aopen cd brenner pluss noen kabinettvifter. Strømforsyninga er en 360watt chieftec. Før ramskiftet kunne jeg loope 3dmark uendelig uten noe tull, mens nå kommer den ikke lengre enn 2-3 loops og så slår maskinen seg av uten forvarsel.

Hva kan dette komme av? for slakk strømforsyning? eller noe galt med minnet? Når jeg skiftet brikker, satt jeg minnetimings fra "aggressive" til "optimal", kræsjer fortsatt. Justerte vcore både litt opp og ned uten hell. vdimm står på 2,6v, skal jeg guffe på med litt mer spenning til minnet?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagligvis er det strømforsyningen som er for liten... men det kan også være operativsystemet som bugger litt... prøv å instalere nytt OS hvis det ikke ordner seg da så er det antagligvis strømforsyningen som er for liten...

 

Men det er jo også slik at twinmos ram ikke er de mest stabile, men du har jo hatt twinmos før så det er antagligvis ikke problemet.

Lenke til kommentar

Hei, kjøpe de samme brikkene som deg ( hadde 2 x 256 twinmos fra før) Disse sitter forsatt i, så nå har jeg 1,5 GB i Dual Channel.

 

Opplever også flere 'blå-skjermer' etter at de to siste brikkene kom på plass.

Skal forsøke med bare 2 x 512, og eventuelt flytte de til andre slots.

 

Har heller ikke satt inn annen HW eller gjort andre ting som skulle gjøre systemet utsabilt.

 

P.S: De to gamle brikkene var dønn stabile helt opp til 220 Mhz ( 440 ) uten å øke volten på de.

Lenke til kommentar
Antagligvis er det strømforsyningen som er for liten... men det kan også være operativsystemet som bugger litt... prøv å instalere nytt OS hvis det ikke ordner seg da så er det antagligvis strømforsyningen som er for liten...

 

Men det er jo også slik at twinmos ram ikke er de mest stabile, men du har jo hatt twinmos før så det er antagligvis ikke problemet.

Du kobler jo bare fra 2 harddisker og prøver igjen, trenger ikke å installere windows på ny, men jeg tror ikke det er strømforsyningen.

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar

Virker som det er CPU-kjøleren. Fikk feilmelding i Generals om at det måtte stenge av pga. for høy hardware temp, og cpuen lå på 70+ grader, så det er nok forståelig. Grunnen til at maskinen har slått seg av er vel fordi BIOS har målt faretruende høy temperatur, og slått seg av av sikkerhetsgrunner. Er vel goopen som er gammel og størknet :roll:

Lenke til kommentar

Altså, minnebrikkene i seg selv er ikke ustabile (ser bort fra eventuelle feilproduksjoner) hvis de kjøres med de TIMINGS of FSB de er konstruert for.

 

Det er når man begynner å klokke FSB (minnet synkront) at man opplever at noe minne kan klokkes lengre stabilt enn andre.

 

Og selvsagt; noen konfigurasjoner av HK og minne er mindre stabilt enn andre.

 

Har nesten bare 'go-ord' å si om TwinMos, det eneste er at de har litt 'slapp' timings. Kan jeg spare 1.000 pr GB, så er dette greit.

 

Edit: skrivesleif.

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...