Gå til innhold

Hva er den beste Linuxen for noobs? Og hvor kan jeg finne GO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Satte nettopp opp Mandrake Linux 8.1 sjølv, og eg har svært lite erfaring frå Linux (bortsett frå ein del telnetting til Linux/Unix-serverar), og må sei at det var svært enkelt å sette opp. Faktisk så er det stort sett like enkelt å installere som Windows. Trengs stort sett ingen tutorials om du skal setta opp Mandrake, men å hente Linux ned fra nettet tar jo litt tid (Mandrake er 3 CDar). :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For det første; ikke bruk ordet "n00bs". Jeg blir kvalm bare av å høre det. Dette ordet er noe som har kommet fra Counter-Strike. Hold det der.

 

 

Jeg vil anbefale deg Slackware, fordi denne distribusjonen er lagt opp fint for både viderekommende og "newbies".

 

mvh

Ivar

 

[ Denne Melding var redigert av: Ivar på 2001-11-12 22:37 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aaaah, det evinnelige spørsmålet "Hvilken distro er best?".

 

Jeg kan skrive litt om de forskjellige "store" distroene jeg selv har prøvd, hvis det hjelper:

 

Red Hat og Mandrake stiller i noe samme klasse. Meget fint grafisk grensesnitt og enkelt og sette opp.

Drawbacks er pakke systemet, sammenlignet med f.eks Debian. Red Hat og Mandrake er også hovedsaklig rettet mot "skrivebords" brukeren, men for all del, de kan begge brukes på servere også. Mandrake er bygd på Red Hat.

 

Slackware er også enkelt og sette opp, men personlig har jeg brukt dette mest til servere egentlig.

 

Debian er det jeg bruker selv, og har et ekstremt godt pakke system. (apt-get install og poff så laster den ned pakken og installerer denn). dessverre kan Debian være vrien når det kommer til X (grafisk grensesnitt) og selv vil jeg ikke anbefalle det til nybegynnere, selv om systemet i seg selv er veldig behagelig og jobbe med når det kommer til konfigurasjons filer og lignende.

 

SuSE har også kommet sterkt ut som et kraftig system for både nybegynnere og de mer avanserte brukerene. SuSE har også et fint setup verktøy "YaST(2)", som i det sies at faktisk virker (i motsettning til andre lignende tools). Når jeg prøvde denne var det eneste drawbacket at all dokumentasjon var på Tysk, men det er en stund siden og tilnærmet lik alt er å finne på Engelsk eller andre språk nå.

 

Det finnes også en rekke andre "mindre kjente" eller spesialiserte Linux distroer nå for tiden, men det er kanskje lurt å gå for en av de store hvis man er ny på ommrådet, da det er enklest å finne informasjon om disse. Ellers er jo Linux Linux uansett hva du brer rundt det av pakker og verktøy, det finnes alltid "Den distroen er best, alle de andre er søppel" folk, men i grunnen er det bare installasjon, setup, pakkesystem, fil-struktur og orginalt pakke utvalg som varierer betydelig mellom distrobusjonene.

 

Uansett, selv pleier jeg å si "Gå for Mandrake eller Red Hat" til nybegynnere for Linux, men selv bruker jeg Debian :smile:

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Quote:


Den 2002-06-20 18:35, gizzmo-kvakk skrev:

denne distroen gjør et forsøk på å få det til å ligne mest mulig på windows.. og jeg synes de har gjort en akseptabel jobb.. prøv den =)


 

problemet er jo at det _ikke_ er ønskelig. går man over til linux så skal det være annerledes. det skal ikke gå an å sette fingeren ned å si "men dette er ikke som windows. det er feil".

 

jeg mener at distroer (spesielt lindows, etter hva jeg har hørt) er enten:

[*]en veldig stabil windows, men med programvareproblemer (win-software funker ikke)

[*]en veldig dårlig linux/*nixvariant, men alikevel med hele programspekteret til Open Source!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2001-11-12 22:37, Ivar skrev:

For det første; ikke bruk ordet "n00bs". Jeg blir kvalm bare av å høre det. Dette ordet er noe som har kommet fra Counter-Strike. Hold det der.


 

Ikke helt.. Man kan si at det var slik det kom til norges CS-fjortisser, men "L337"-språket, som diskutert i en artikkel her, er mye eldre.

 

Dette var(er) slangen til de såkalte hackerne, som var halv-rebelske nerder fra tidlig 80-tall og til i dag. Asosiale nerder som lekte med datamaskinene, fant ut alt mulig rart, og som typ3d L1k3 tH1zzz..

(Ikke forvirr hackere med crackere osv..) Kort sagt: L337-slang er fra hackerne som kom tidlig på 80-tallet, ikke fra CS! CS er et artig og bra spill, men man kan snakke norsk selv om man spiller det. Jeg vil i grunn kalle meg en (lovlig) hacker, men jeg snakker like fullt norsk. Jeg starter setninger med stor bokstav og avslutter de med punktum.

 

Som nevnt over her, det heter nybegynner.

 

 

Det var dagens historie / moralpreken fra min side. :smile:

 

Når det gjelder GNU/Linux fortsetter jeg litt på å fortelle kort om hva de største distro'ene er kjent for.

 

- Red Hat: Red Hat er den vanligste og mest utbredte Linux-distribusjonen, og også den minst sikre. Bl.a. kjører Spielberg Red Hat. :smile:

 

- Caldera: Caldera Linux regnes som den Linuxen med den aller enkleste installasjonen, men det blir stadig enklere å installere de andre Linux'ene også.

 

- SuSE: Jeg har valgt SuSE. SuSE er kjent for å ha mye "småsnacks", dessuten har SuSE i versjon 8.0 YaST2 (installasjon) og KDE 3.0 (GUI-desktop). SuSE, Caldera og Turbo-Linux skal slå seg sammen, for å møte konkurransen fra Red Hat.

 

- Debian: Er kjent for at det er enkelt å installere filer på den.

 

NOTE: Personlig har jeg ikke prøvd Linux, utenom ved telnetting. Det jeg nevner over her er ting jeg har hørt. Jeg har bestilt SuSE, men ikke fått den enda. (Jeg har betalt for SuSE fordi jeg syns at Linux er et bra prosjekt, og dermed vil støtte det ved å betale.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Quote:


Den 2002-07-01 03:24, Myubi skrev:

Quote:


Den 2001-11-12 22:37, Ivar skrev:

For det første; ikke bruk ordet "n00bs". Jeg blir kvalm bare av å høre det. Dette ordet er noe som har kommet fra Counter-Strike. Hold det der.


[....]

 

Jeg vil i grunn kalle meg en (lovlig) hacker, men jeg snakker like fullt norsk.

 

[....]

 

NOTE: Personlig har jeg ikke prøvd Linux, utenom ved telnetting. Det jeg nevner over her er ting jeg har hørt. Jeg har bestilt SuSE, men ikke fått den enda. (Jeg har betalt for SuSE fordi jeg syns at Linux er et bra prosjekt, og dermed vil støtte det ved å betale.)

 

[....]

 

 

Måtte bare kommentere.

"Self named hacker" = script kiddie.

Lenke til kommentar

Angående Suse og tysk dokumentasjon; Jeg kjøpte både Suse Linux 5.3 og 6.2...med begge disse fulgte det med GOD dokumentasjon på ENGELSK, altså ikke noe tysk (hater tysk så det hadde vært uakseptabelt). Om dette har skiftet i senere tid er mulig, men heller tvilsomt. SÅ ikke snakk negativt om Suse av den grunn...bruker selv ikke Suse lengre, men det er fordi jeg ville prøve noe nytt...(Nå bruker jeg RedHat 7.3 og er storfornøyd).

 

Gos sommer...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Quote:


Den 2001-11-12 22:37, skrev Ivar:

For det første; ikke bruk ordet "n00bs". Jeg blir kvalm bare av å høre det. Dette ordet er noe som har kommet fra Counter-Strike. Hold det der.


 

LMAO....tviler på at CT var programmert ferdig på

80-tallet. Ordet n00bs har en så lang historie bak seg. Det er sikkert eldre og.

Lenke til kommentar

Quote:


Kaskaso skrev (2002-10-27 00:00):

LMAO....tviler på at CT var programmert ferdig på

80-tallet. Ordet n00bs har en så lang historie bak seg. Det er sikkert eldre og.


 

Først og fremst; CS. Ordet du tenker på, som er mykje eldre, må vere newbie (The Jargon File). Om ordet hadde vore eldre, og vore i bruk i datamiljø over lengre tid, ville det stått i Jargon File. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...