crownjewel Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 hei Har satt opp et nytt system, et K8V SE deluxe hovedkort med en athlon 64 3000+ prosessor. og en segate 120gb sata disk Alt av hardware er installert. Når jeg booter opp står det at jeg ikke har noen ide devices bortsett fra cd rom, så den spør om jeg vil gå inn i fasttrac 1.5 jeg velger ja og auto oppsett, der finner den sata disken, jeg går inn i bios igjen og sata disken er fortsatt ikke der. starter opp med windows cd, og den sier også at jeg ikke har noen hd å installere til, hva gjør jeg galt ?
Lugmeister Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 (endret) Cd rom er montert på standard ide kontroller, serial ata disker er som regel koblet på en egen kontroller med egen bios som ikke er tilknyttet biosen i hovedkortet (så informasjon om harddisker tilknyttet denne kontrolleren finnes ikke inne i hovedkort biosen). Denne disken blir listet opp når denne ekstra kontroller biosen leses etter de første bildene man får opp når man booter og før windows skjermen dukker opp. På highpoint kontrollerne kommer det opp trykk ctrl+h for å komme inn i denne biosen. andre kort bruker andre knapper. Når det gjelder at den ikke finner den i xp når du booter så er det vanlig dersom den er montert på en ekstra kontroller. Hvis det følger med en ekstra driverdiskett for denne så må man trykke f6 på den første blåe skjermen man får i oppstarten/booten. da står det helt nederst på skjermen "trykk f6 for å innstallere (scsi)kontroller. da vil du få opp et spørsmål om å legge til driverne et stykke ut i innstallasjonen. Endret 22. juni 2004 av Lugmeister
Lugmeister Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 (endret) Håper dette hjelper på, kan være at det er noen som kan forklare dette litt bedre enn det jeg har gjort siden jeg bare har kunnskap om abit hovedkort. Endret 22. juni 2004 av Lugmeister
crownjewel Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Skrevet 22. juni 2004 (endret) jeg får faktisk ikke trykket F6 for å installere scsi driver, får trykket F2 men ikke F6.. iike fulgte det diskett med hovedkortet heller Endret 22. juni 2004 av crownjewel
Lugmeister Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 (endret) Spørsmålet om f6 og ekstra kontroller kommer før innstallasjonen spør etter f2 system recover (tror det var det den var) jeg bruker og starte og trykke F6 med en gang innstallasjonen starter og boote fra cd fordi spørsmålet kommer rett etterpå og man kan lett miste det. Kan være at det ligger drivere på cd-rom og må da kopieres over på disket da windows ikke er programmert til å lete etter ekstra drivere på cd-rom. Endret 22. juni 2004 av Lugmeister
crownjewel Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Skrevet 22. juni 2004 Kom inn, men ikke ved å trykke >F6 men jeg mått trykke A etter at installasjonen sa at jeg ikke hadde noen disk. men har fortsatt ikke diskett med driver på. har vært inne på hjemmesiden til asus, og den eneste drivern jeg finner der til sata er sata raid driver disk
Lugmeister Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 fant en sata guide en annen plass her på forumet http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514
crownjewel Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Skrevet 22. juni 2004 Takk takk lugi, det hjal fælt å legge inn 3djeparts scsi drivere, har ikke vært borti chipsets som har trengt dette før
crownjewel Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Skrevet 22. juni 2004 Er det flere her som sliter med sata og Asus K8V deluxe? Fikk endelig lagt inn windows xp etter installasjon av tredjeparts scsi drivere, fikk et par advarsler underinstallasjonen om at det var noe krøll med driversignering osv, men fikk installert. vel inne i windows putta jeg inn drivercden som fulgte med hk, begynte å installere, etter å ha installert 4in1 drivers spurte maskinen om jeg ville boote nå, jeg trykka ja, og maskinen hang, trykka på restart, og når windows skulle loade fikk jeg beskjed om at en fil manglet var skadet eller ugyldig. nå er jeg i ferd med å legge inn xp for andre gang. hva skjer?
Lugmeister Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 (endret) Takk takk lugi, det hjal fælt å legge inn 3djeparts scsi drivere, har ikke vært borti chipsets som har trengt dette før Er ikke chipsettet men de ekstra raid/idekontrollerne som er på hovedkortet som ikke har driver i win xp/2000 Et godt råd innstaller alle de andre driverne før du innstallerer chipset driverne (4 in 1), det bruker jeg og gjøre. Hender at de kan skape krøll. Endret 22. juni 2004 av Lugmeister
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå