Gå til innhold

S-ATA eller IDE?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har noen små enkle spørsmål, skal kjøpe ny pc men vet ikke helt hva som er hva. Går kanskje for dette hovedkortet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300323&cks=PRL

"Diskkontroller RAID ( Serial ATA-150 )" står det på speccs, vil det si at jeg kun kan ha S-ATA-disker, eller at jeg kan ha både S-ATA og IDE, men kun sette 2 S-ATA-disker i raid?

Og hva er egentlig forskjellen på S-ATA og IDE?

Har også en WD 120 GB 8MB Cache IDE-hardisk i en gammel pc så hadde jo vært bra om det gikk ann å sette IDE-disker i raid, så slapp jeg kjøpe 2 s-ata for å få diskene i raid.

EDIT: Så nå den tråden som var sticky, men fikk ikke helt svar på de raid-tingene jeg lurer på.

Endret av torsvb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

alle vanlige (som jeg vet om) hovedkort nå til dags har fremdeles to kanaler med "gammel" ide/ata kontrollere. (totalt fire enheter, 2 per kabel)

forskjellen på s-ata og ide/ata er at s-ata har veldig tynne kabler, nesten som usb.

mens ide/ata har de tradisjonelle flate og brede kablene.

s-ata er forøvrig raskere.

du kan ikke blande ide/ata og s-ata disker i et raid oppsett,

og det anbefales at du bruker identiske disker i ethvert raid sett for

å unngå ytelses tap da den raskeste må vente på den trege og slikt.

Skrevet

Ok, har bare et lite spørsmål til. Alt jeg trenger for å sette opp raid på det hovedkortet er altså to s-ata-disker?

Skrevet (endret)

Ja. Du trenger sannsynligvis også noe drivere da, men det er jo ikke noe problem.

Du må også ha SATA-kabler og strømkabler for SATA-disker med mindre diskene kan bruke vanlgie molex-kontakter. SATA-kabler følger nok forresten med hovedkortet

Endret av Blib

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...