torsvb Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 (endret) Har noen små enkle spørsmål, skal kjøpe ny pc men vet ikke helt hva som er hva. Går kanskje for dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300323&cks=PRL "Diskkontroller RAID ( Serial ATA-150 )" står det på speccs, vil det si at jeg kun kan ha S-ATA-disker, eller at jeg kan ha både S-ATA og IDE, men kun sette 2 S-ATA-disker i raid? Og hva er egentlig forskjellen på S-ATA og IDE? Har også en WD 120 GB 8MB Cache IDE-hardisk i en gammel pc så hadde jo vært bra om det gikk ann å sette IDE-disker i raid, så slapp jeg kjøpe 2 s-ata for å få diskene i raid. EDIT: Så nå den tråden som var sticky, men fikk ikke helt svar på de raid-tingene jeg lurer på. Endret 22. juni 2004 av torsvb
Roskov Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 alle vanlige (som jeg vet om) hovedkort nå til dags har fremdeles to kanaler med "gammel" ide/ata kontrollere. (totalt fire enheter, 2 per kabel) forskjellen på s-ata og ide/ata er at s-ata har veldig tynne kabler, nesten som usb. mens ide/ata har de tradisjonelle flate og brede kablene. s-ata er forøvrig raskere. du kan ikke blande ide/ata og s-ata disker i et raid oppsett, og det anbefales at du bruker identiske disker i ethvert raid sett for å unngå ytelses tap da den raskeste må vente på den trege og slikt.
torsvb Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Skrevet 22. juni 2004 Ok, har bare et lite spørsmål til. Alt jeg trenger for å sette opp raid på det hovedkortet er altså to s-ata-disker?
Blib Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 (endret) Ja. Du trenger sannsynligvis også noe drivere da, men det er jo ikke noe problem. Du må også ha SATA-kabler og strømkabler for SATA-disker med mindre diskene kan bruke vanlgie molex-kontakter. SATA-kabler følger nok forresten med hovedkortet Endret 22. juni 2004 av Blib
torsvb Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Skrevet 22. juni 2004 Ok, takk. Da ble jeg faktisk ganske klok på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå