Gå til innhold

Materiale for bygging av kabinett...


Anbefalte innlegg

heisann...

 

Jeg har lyst til å bygge meg et kabinett, men jeg er usikker på hvordan materiale jeg skal bygge det av...

Jeg har tenkt på følgende alternativer:

 

- Tre

- Glassfiber

- Stål

- Aluminium

 

Hvis jeg skal bruke stål\aluminium forutsetter dette at jeg får tak i et sveise apparat...

Jeg lurte jeg på hvilket materiale som er mest holdbart, hvilket som får lettest riper og hvilket som er enklest å jobbe med..

Kabinettet skal også lakkeres, så hvilket materiale gir best resultat der?

Hvis jeg skal bruke glassfiber, hvordan monteres dette sammen ? har ingen erfaringer med glassfiber fra før...

 

Vekt har ingen ting å si, da kabinettet skal har hjul :D

mvh

Joakim T.

Endret av Joakim87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Nå er ikke jeg super-casemodder, men her er mine synspunkt:

- Aluminium: lettere og svakere enn stål, leder varme bedre

- Stål: sterkt, men tungt.

Aluminium og stål krever sveising for best resultat(men det har du jo skjønt).

- Tre: lettest å arbeide med, billigst? Må være av en viss tykkelse for å kunne være sterk nok - lett å få tak i, verktøy til behandling av tre har vel de fleste...

- Glassfiber: krever vel støpeformer og slikt, men du kan jo lage ganske flotte kurver på kabinettet som er vanskelig med de andre matrialene.

 

Selv lurer jeg på hvor man kan få tak i Aluminium og stål i slike dimensjoner som passer til PCer ?

Hos bilopphøggern er gjerne delene gjerne litt store ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har begynnt å mekka kabinett nå. :thumbup:

 

Jeg valgte å lage det av tre fordi det er billigst, har verktøy til treverk, og at det er lettere å skjære hull i tre. :D

 

Men jeg valgte jo a lage det av tre, fordi jeg har ikke så mye erfaringer med stål, aliminum og glassfiber.. :D

 

Er akkuratt ferdig med selve kassa. Så hittil har det gått bra, men har en misstanke om at det kommer til å bli verre a lage det som skal være inni. :whistle:

 

M.V.H BoGgE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...