Gå til innhold

Kan noen hjelpe med hotflash av bios?


Anbefalte innlegg

Har et asus a7v600 og var dum nok til å flashe bios fra windows, noe som selfølgelig resulterte i at jeg fikk badflash (maskinen poster ikke) :cry:

 

Er det noen her som føler seg veldig snille som kan hjelpe meg å hotflashe bioschipen min (liten firkantet awardbios sak) ? Eller eventuellt vet hvor jeg kan få det gjort? Går det an å sende det tilbake til butikken siden jeg bare har hatt det ca 3 uker?

 

Jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta prøve å snakke med Asus. Vet Abit har vært hjelpelige med folk som har vært uheldige, men spørs om Asus er det.

Du kan jo selvfølgelig spørre butikken, men det spørs vel. Har hørt at Komplett hvertfall har vært hjelpelige. Ellers så kan du kjøpe ny flashbrikker til de fleste hovedkort på www.badflash.com

Lenke til kommentar

Jepp. Litt mer utfyllende: jeg har gjort alle de vanlige greiene som å resette cmos ta ut batteri og plugge ut power fra hovedkortet. Jeg har også prøvd å bruke cden som kom med hovedkortet (crashfree bios my ass!!!). Sånn jeg har skjønnt det er det to forskjellige deler av bioset, en for boot og en for innhold. Siden jeg ikke får beep ved oppstart engang er begge to antageligvis slettet og jeg må hotflashe...

Lenke til kommentar

"Har et asus a7v600 og var dum nok til å flashe bios fra windows, noe som selfølgelig resulterte i at jeg fikk badflash (maskinen poster ikke)"

 

(??!!)

 

Dette er jo ikke din feil -> pil -> returrett!

 

Asus bør jo absolutt, som seg hør og bør, ha støtte flashing fra Windows.

Hvilket program brukte du da?

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Ikke egentlig min feil nei (brukte asusupdate). Men jeg visste at det ikke var noe lurt. Jeg har lest på forumet deres, og det ser ut som de tar $40 for å sende ny bioschip. litt mye med tanke på at jeg betalte 600 for kortet. Er det noen som vet om itbutikken er greie på returer og sånnt?

Lenke til kommentar
Ikke egentlig min feil nei (brukte asusupdate). Men jeg visste at det ikke var noe lurt. Jeg har lest på forumet deres, og det ser ut som de tar $40 for å sende ny bioschip. litt mye med tanke på at jeg betalte 600 for kortet. Er det noen som vet om itbutikken er greie på returer og sånnt?

IT Butikken har jeg dårlig erfaring med, prøv heller å kontakte Komplett Data eller andre norske seriøse nettbutikker. Kan godt hende at noen av de har en grei pris for flashing, det er jo et vanlig problem.

 

Er du ikke redd for å prøve hotswap metoden kan du jo prøve selv også, det hovedkortet du bruker trenger ikke å være av samme type bare det har samme biossokkel og flasheprogrammet fungerer. Du kan evt prøve UniFlash om Aflash ikke fungerer.

Lenke til kommentar
det hovedkortet du bruker trenger ikke å være av samme type bare det har samme biossokkel og flasheprogrammet fungerer

 

Vet det. Problemet er bare at jeg sitter her med 3 andre pcer, og alle har annen biossokkel...

 

Får prøve å sende en mail til itbutikken. Hvis de slår seg vrange så hadde jeg jo tenkt å bestille noen greier fra komplett nå uansett...

Lenke til kommentar

Det står klart og tydelig ALLE plasser, at Bios-oppdatering skjer på eget ansvar. Og så lenge man ikke har fått direkte beskjed fra butikken at man skal flashe, har man ingen garanti eller reklamasjonsrett. Det spiller ingen rolle om det var Windows som føkka opp, Award-flash-chippen, Asus som programmerte oppdateringsprogrammet, Gud eller <din syndebukk her>, Bios-oppdatering skjer på eget ansvar.

 

Dette er også grunnen til at ingen anbefaler bios-oppdateringer på "friske" systemer. "If it works, don't f**king touch it."

 

Slik jeg ser det, har trådstarter følgende valg :

  • Kontakte Asus og få tilsendt en ny BIOS-brikke
  • Kontakte butikken om å få en ny brikke for en liten "symbolsk" sum
  • Kontakte Komplett.no og spørre om de gidder å brenne en brikke til deg for en liten sum penger
  • Prøve å overtale en som har likt overkort og prøve skikkelig hot-flash; enable caching av bios, boote den andre maskinen til dos, jekke ut BIOS-brikka mens maskinen er igang, flashe og håpe at alt går bra
  • Kontakte en dataskole eller lignende og høre om de har en EPROM-brenner eller lignende utstyr. Veit at Høgskolen i Østfold har noe sånt utstyr som kanskje kan funke.

Lenke til kommentar
Får prøve å sende en mail til itbutikken. Hvis de slår seg vrange så hadde jeg jo tenkt å bestille noen greier fra komplett nå uansett...

Vet ikke hvordan Asus CrashFree BIOS fungerer.. Men jeg ville prøvd å boote maskinen uten brikken. HVIS den booter setter du inn brikken så fort du har fått inn auto-recovery programmet.

Lenke til kommentar

Det står klart og tydelig ALLE plasser, at Bios-oppdatering skjer på eget ansvar.

 

Nå har jeg lest både manualen og disclaimer for updateprogrammet uten å finne noen slik advarsel, men jeg er enig i at det BURDE stå der.

 

Kontakte en dataskole eller lignende og høre om de har en EPROM-brenner eller lignende utstyr. Veit at Høgskolen i Østfold har noe sånt utstyr som kanskje kan funke.

 

Ikke dumt, jeg har fremdeles adgangskortet mitt for hio tror jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...