Gå til innhold

Jumpstarte PSU uten ATX-kontakt (BILDER)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal teste det ordentlig i morgen... (sorry at jeg "lover" og ikke får gjort) Jeg er i "svigerfar" sitt hus.... der vil jeg ikke ta sikringer!!

 

Har forresten testet med multimeteret. Det er 0,20V mellom sort og hvit på 3 pin kontakten og ca 5 V over rød og sort..... Gjorde det ting enklere?

Lenke til kommentar

eee... hvordan kan det ha seg at det ser spenning mellom rød og sort, ettersom psu må være påslått for at det skal være det til vandelig....

 

du skal IKKE kortslutte rød og sort ledning!

 

Merkelig psu det der..... Sikkker på at psu ikke står på he tida.. mens vifta først sviver da den får belstning...

 

altså det bare er hk som slår seg på, belaster så psu, og psu vifte slår seg på?

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Det er helt riktig sånn som det er! Grunnen til at den gir 5v er at hovedkortet trenger spenning for å slå på strømforsyningen. Det er ala det samme som Powergood på atx strøm forsyninger. Det er helt riktige spennings verdier. hvit skal kobsluttes til jord(3 pins kontakten). Bare å prøve i sviger's sitt hus det! Garantert ingen sikringer som går. Så, hva venter du på? Sett i gang å prøv om du får liv i psuen :devil: Ha en fin kveld!

Mvh

Magnus

Lenke til kommentar

Jeg har nå kommet meg "hjem" og testa PSUen... jeg satte spent i ledning i vegg.. og i PSU... og fant ei sikerhetsnål.... bøyde og tøyde... stakk den inn i hvit og sort ledning ...og... og....

VIFTA STARTA :green:

 

Jeg skulle bare hørt på deg Makofoed. Du hadde helt rett.

 

Nå har den stått og svevet i 15 min.... jeg har ingen belastning på den og den er heller ikke blitt litt varm engang, jeg har den åpen. Så; nå kan jeg tørr-teste alle viftene mine for dB(A) før innsetting i PC og forstyrrelser derfra. Jeg har ikke Multimeter her "hjemme", men jeg skal teste alle de andre ledningene på den derre "delte ATX"-kontakten og legge ut spenninger til de som kunne være intresserte!

 

Oppsummering: kortslutt hvit og sort på 3 pin kontakten!

Lenke til kommentar

e321: den hvite og sorte der ja.... hvis du har multimeter så mål om det er ca 5V :yes: . Det er for så vidt 5V mellom både 'sort og hvit' og 'sort og rød'. Mellom hvit og rød er det 0.2V jeg har skrevet noe feil i en post over her tror jeg.... Min kontakt er ikke sort plast men derimot hvit... men det skal vel ikke gjøre stort. Hvis du har de andre kontaktene som jeg hadde og en sånn vanlig trykkbryter med kontakt bare når du trykker til å slå på pcen, da ligger du godt an til å ha det samme som meg.

 

Vel, målinger er gjordt og er som følger:

 

(Alle verdier er i volt, V :p )

P1 kontakten:

begge sorte er GND

GND-blå = -9,01

GND-gul = 11,47

GND-rød = 5,40

GND-oransj = 5,39

Siden blå er minus:

blå-gul = 20,5

blå-oransj = 14,42

blå-rød = 14,44

 

P2 kontakten:

begge sort er GND

GND-hvit = -4,97

GND-rød = 4,39 til 5,40 alle tre var tilnærmet like

rød-hvit = 10,38

 

Molex gir 5,4 for 5V :thumbup: og 11.40 for 12V :thumbdown: .

 

Så da har man 5, 10, 15, og 20 volt fra denne strømforsyningen, men ikke 3,3!

Lenke til kommentar

Alle spenningene skal egentlig trekkes fra jord, og noen spenninger skal ikke belastes!

 

Blå = -12V (mener den egentlig skal være det)

Gul = +12V

Rød = +5V

Oransje = 5V Power good (må ikke belastes!)

Hvit = -5V

 

Man bør ikke trekke strøm mellom noen av minus-spenningene (-5V, -12V) og pluss-spenningene da disse bare klarer å gi små mengder strøm. (Under 0.5A som regel)

Lenke til kommentar

Du har nok helt rett i av det skal nok være -12V.. Og noen av disse skal nok ikke vanligvis belastes...

 

Fant en feil:

Så da har man 5, 10, 15, og 20 volt fra denne strømforsyningen, men ikke 3,3!

Man har da for all del 12V også :blush: he he

Jeg hadde en teori om at minusspenningene var noe spess med!

 

Håper dette hjalp for noen! Er det noen som har tips om når jeg skal/kan/burde ta bort bildene, med tanke på at jeg ikke har FOR mye hjemmesideplass... jeg sparer dem nok litt til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...