Gå til innhold

sony handicam + adobe premier = ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har firewire utgang på PC'en så må du nok ut med noen hundrelapper for et firewire kort og ett par hundre for en 4 til 4 pins firewire ledning.

 

Skal du redigere video så er dette eneste bra måten å gjøre det på. USB overfører bare en sterkt komprimert utgave av videoen og er egentlig bare brukendes til web. Skal du redigere video som skal bli en DVD, eller VHS så må du overføre med firewire som gir full kvalitet ifra tape. Eneste ulempen med å overføre med firewire er at det tar mye plass. 1 time video kan ta opp mot 15GB. Det kan derfor svare seg å investere i en ekstern hardisk, hvis hardisken på din bærbare ikke er spesielt stor.

Lenke til kommentar
Har bærbar pc.. Men viss jeg kjøper meg firewire og det stæsje.. Hva slags flere fordeler får jeg ? Og hva vil det koste med kort og kabel ?

Hei, før du går å bruker penger så la oss dobbelt sjekke at du faktisk ikke har Firewire. For en firewire port på en laptop kan se veldig anonym og lite spennend ut. Det er en bitte bitte liten firkantet port, med et lite innsenk på toppen. Dette er en 4 pins Firewire. Noen få laptoper har 6 pins. Denne ligner litt på USB porter men er litt høyere og formet som en pil. Har du ingen av disse så må du kjøpe et PCMCIA firewire kort.

 

btw, post maskin navn og modell her på forumet så kan vi sikkert finne ut for deg om du har firewire.

 

Når du har et firewire kort så kan du:

Overføre video fra DV kamera til maskinen (som er umulig uten)

Du kan plugge i eksterne enheter som Harddisker, scannere, CD/DVD brennere som bruker firewire grensesnitt.

Du kan bruke det som nettverkstilgang om du har ett nettverk som støtter firewire.

osv osv..

 

AKIRA

Lenke til kommentar
lol.. Vet ikke hva jeg tenkte på når jeg skrev at jeg har bærbar.. jeg har stasjonær :p Men anyways .. med firewire og det der.. blir kvaliteten bedre ? For jeg merker nå at kvaliteten på kameraet er skikkelig crappy... Noe som er litt irriterende.. Dette er via usb da seff..

Anner ikke hva du får ut via USB for å være ærlig. Er det film fra DV tapen eller fra minnekorte?

 

Hvis det er fra minnekorte så er det kraftig komprimert.

 

Det du vil få fra Firewire er ren data fra DV taipen. DV i seg selv er et komprimert format, men såvidt du ikke driver med avansert postproduksjon så er ikke det noe du vil merke.

 

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør videre. Svaret er gitt i X anntal poster her, prøv det og så kom tilbake om noe fortsatt er usikkert.

 

Kjøp Firewire kort

Billigste Firewire kort jeg fant til 179 kr

 

Kjøp en 4 til 6 pins Firewire kabel

Billigste kabel jeg så på den siten over, 4 til 6 pins. 91 kr

 

Test og lek

 

Så kom tilbake.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...