Gå til innhold

Hvordan sette opp dns?


Anbefalte innlegg

Jeg er helt blank på dns og slik, men jeg har nå fått opp en webserver (på nettverket) og vil derfor at folk skal kunne skrive "www.koseserver.lan" for å komme inn på serveren som har ip 192.168.0.154.

 

Hvordan fikser jeg dette? Noen som gidder å forklare hvordan jeg gjør det? Istedefor å finne flere hundre sider med stoff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på om du har installert en dns-server på serveren din eller ikke...

 

Hvis du har det, må du bare legge til at http://www.koseserver.lan skal tilsvare 192.168.0.154.

 

Hvordan du gjør det varierer fra hvilken programvare du har. Hvis du har Dnsmasq må du, som kyrsjo sier legge det til i /etc/hosts. Hvis du derimot bruker bind må du legge det til i fila for domenet koseserver.lan. Hvor denne fila ligger finner du i konfigurasjonsfila til Bind. Om jeg ikke husker helt feil, ligger den her: /etc/named.conf

 

Hvis du derimot ikke har installert noe på maskinen du skal bruke som dns-server, må du installere det. En rask guide på hvordan du konfigurerer Bind kan du finne her: http://www.linux.org/docs/ldp/howto/DNS-HOWTO-3.html

Lenke til kommentar

Er det bare for din pc eller for hele lan'et ditt?

 

Er det bare kontrollerte pcer kan du legge "192.168.0.154 www.koseserver.lan" inn i /etc/hosts på de pcene som skal ha tilgang.

 

Skal det derimot gjelde alle pcene på lan så blir det litt vanskeligere...

For det første må alle pcene resolve domener på den aktuelle nameserveren, bruker du en bredbåndsrouter som allerede har innebygd masq dns og slikt så sliter du litt, for da vil routeren gi ut sin egen nameserver over dhcp.

 

Det du må gjøre først er å få dhcp til å peke på din egen nameserver.

Når det er gjort legger du inn bind på serveren din, adder en primary zone .lan, og så legger du koseserver inni zonefila.

Bestemmer du deg for å sette opp en bind server kan jeg gi flere detaljer senere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...