Gå til innhold

Forskjell på skjermkort, hvilket er best?


TriGem

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg et nytt skjermkort, men pris har mye og si. Skal heller ikke ha Radeon kort, siden jeg har det i min andre maskin.

Går nok for det siste kortet FX5900, regner jo med at det er best. Men kan noen fortelle meg forskjellen på de øvrige kortene, og evt om jeg bør gå for noen av de?

 

 

Asus V9560 Geforce FX5600 256MB DDR 8x

 

Asus V9560 Geforce FX5600XT 128MB DDR

 

Asus V9570 Geforce FX5700XT 256MB DDR

 

Asus V9950 Geforce FX5900 128MB DDR 8x

 

Takker for alle innspill om forskjellen på disse kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg et nytt skjermkort, men pris har mye og si. Skal heller ikke ha Radeon kort, siden jeg har det i min andre maskin.

Går nok for det siste kortet FX5900, regner jo med at det er best. Men kan noen fortelle meg forskjellen på de øvrige kortene, og evt om jeg bør gå for noen av de?

 

 

Asus V9560 Geforce FX5600 256MB DDR 8x

 

Asus V9560 Geforce FX5600XT 128MB DDR

 

Asus V9570 Geforce FX5700XT 256MB DDR

 

Asus V9950 Geforce FX5900 128MB DDR 8x

 

Takker for alle innspill om forskjellen på disse kort.

5600 XT er faktisk dårligere enn 5200 i mange tester. Både 5600 og 5600 xt anbefales at du holder deg langt unna. Det eneste kortet i listen din jeg kunne anbefalt deg med god samvittighet er som Raijin sier 5900. Det er en verden av forskjell mellom 5700xt 256 mb og opp til 5900.

Lenke til kommentar

Du trenger heller ikke 256 mb minne på de dårligere kortene, da du ikke vil få utnyttet dette skikkelig. Har også hørt at man på billigere kort med 256mb minne bruker dårligere minne busser enn på de versjonene med 128 mb ram.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Du trenger heller ikke 256 mb minne på de dårligere kortene, da du ikke vil få utnyttet dette skikkelig. Har også hørt at man på billigere kort med 256mb minne bruker dårligere minne busser enn på de versjonene med 128 mb ram.

Ikke dårligere minnebuss i dette tilfellet. Her er det snakk om tregere minne. Av en eller annen merkelig grunn putter de på minne med lavere klokkehastighet og aksesstid når de dobler minne på lowend og mellom kortene.

Lenke til kommentar

Som de andre sier, er 5900 det eneste kortet jeg ville annbefalt i det heletatt. De andre kortene på listen din er noe herk.

 

Men hvorfor du absolutt skal ha et geforce kort forstår jeg ikke. Jeg er ikke noen ATI fanboy, men jeg er rimelig sikker på atde aller fleste er enig om at det er lite som slår ytelse/pris på Radeon 9800 pro som også ligger i samme pris-sjikte som 5900. Du får absolutt mye mer for pengene.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Som de andre sier, er 5900 det eneste kortet jeg ville annbefalt i det heletatt. De andre kortene på listen din er noe herk.

 

Men hvorfor du absolutt skal ha et geforce kort forstår jeg ikke. Jeg er ikke noen ATI fanboy, men jeg er rimelig sikker på atde aller fleste er enig om at det er lite som slår ytelse/pris på Radeon 9800 pro som også ligger i samme pris-sjikte som 5900. Du får absolutt mye mer for pengene.

 

-Stigma

Følg med litt'a!

Det har nå vært en del tråder rundt 5900..fra Gainward..

Dette ble nylig solgt for 1.295 på Komplett, og kan fremdeles anskaffes til ca. 1.500.

Da blir det *feil* å si at 9800Pro gir best ytelse for penga..

Det er mer riktig å si at 9800Pro yter bedre og at det er jevnt mht. pris kontra ytelse.

Jeg (og andre) klokker dette rimelige 5900-kortet (som er XT) greit til 5900Ultra.. og da yter det vel så bra som ett uklokka 9800Pro. Dessuten er det nå en viss risk for at det "billige" 9800"Pro" kortet du evt. bestiller er ett kort fra Sapphire med 128bits minnebuss.. Vær obs. på det.

Men ellers har dere alle rett i at de andre korta han lister opp bør han holde seg unna dersom han er ute etter litt ytelse..

Vel.. ett 5700Ultra som du også nå får til ca. 1.300 kan til nøds anbefales.. :)

Lenke til kommentar
Som de andre sier, er 5900 det eneste kortet jeg ville annbefalt i det heletatt. De andre kortene på listen din er noe herk.

 

Men hvorfor du absolutt skal ha et geforce kort forstår jeg ikke. Jeg er ikke noen ATI fanboy, men jeg er rimelig sikker på atde aller fleste er enig om at det er lite som slår ytelse/pris på Radeon 9800 pro som også ligger i samme pris-sjikte som 5900. Du får absolutt mye mer for pengene.

 

-Stigma

Følg med litt'a!

Det har nå vært en del tråder rundt 5900..fra Gainward..

Dette ble nylig solgt for 1.295 på Komplett, og kan fremdeles anskaffes til ca. 1.500.

Da blir det *feil* å si at 9800Pro gir best ytelse for penga..

Det er mer riktig å si at 9800Pro yter bedre og at det er jevnt mht. pris kontra ytelse.

Jeg (og andre) klokker dette rimelige 5900-kortet (som er XT) greit til 5900Ultra.. og da yter det vel så bra som ett uklokka 9800Pro. Dessuten er det nå en viss risk for at det "billige" 9800"Pro" kortet du evt. bestiller er ett kort fra Sapphire med 128bits minnebuss.. Vær obs. på det.

Men ellers har dere alle rett i at de andre korta han lister opp bør han holde seg unna dersom han er ute etter litt ytelse..

Vel.. ett 5700Ultra som du også nå får til ca. 1.300 kan til nøds anbefales.. :)

Tja, jeg sa vel at det var i samme pris-sjiktet (dvs. økonomi-ytelse), ikke at de kostet akkurat det samme.

 

Og hva som gir mest for pengene er jo helt avhengig av hva slags prisklasse du ser på. Min mening er at 9800pro er glimrende for det den koster, og at du bør sikte under dette i ytelse om du først skal ha nytt kort.

 

Så får du *mene* noe annet om du vil, men det var ikke noe galt i det jeg skrev.

-Stigma

Lenke til kommentar
Følg med litt'a!

Det har nå vært en del tråder rundt 5900..fra Gainward..

Dette ble nylig solgt for 1.295 på Komplett, og kan fremdeles anskaffes til ca. 1.500.

Da blir det *feil* å si at 9800Pro gir best ytelse for penga..

Det er mer riktig å si at 9800Pro yter bedre og at det er jevnt mht. pris kontra ytelse.

Jeg (og andre) klokker dette rimelige 5900-kortet (som er XT) greit til 5900Ultra.. og da yter det vel så bra som ett uklokka 9800Pro. Dessuten er det nå en viss risk for at det "billige" 9800"Pro" kortet du evt. bestiller er ett kort fra Sapphire med 128bits minnebuss.. Vær obs. på det.

Men ellers har dere alle rett i at de andre korta han lister opp bør han holde seg unna dersom han er ute etter litt ytelse..

Vel.. ett 5700Ultra som du også nå får til ca. 1.300 kan til nøds anbefales..

 

Jeg har selv et slik kort du snakker om.

Gainward fx5900 (xt/le).

Det klokker til 500/900.

Altså over 5900ultra hastighet. Da slår det et uklokket 9800pro.

 

fordi et FX5900 klokker bedre!

 

Men det er MANGE som har klokket 9800pro kortene sine langt forbi XT hastighet.

Da blir klart 9800pro kortet et bedre valg.

Uklokket yter 9800 kortet bedre enn 5900kortet.

Forutsatt at du får bra klokkekort er nok fortsatt 9800pro kortet et bedre valg.

Skal du slå et 9800pro kort over XT hastigheter med et 5900 kort må du et stykke forbi 5950ultra hastighet, og dette skal en del til for et 5900xt.

 

Så totalt sett ville jeg valgt 9800pro, selv om jeg kjøpte et 5900xt selv.

Endret av TDK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men det er MANGE som har klokket 9800pro kortene sine langt forbi XT hastighet.

Da blir klart 9800pro kortet et bedre valg.

Uklokket yter 9800 kortet bedre enn 5900kortet.

Forutsatt at du får bra klokkekort er nok fortsatt 9800pro kortet et bedre valg.

Skal du slå et 9800pro kort over XT hastigheter med et 5900 kort må du et stykke forbi 5950ultra hastighet, og dette skal en del til for et 5900xt.

 

Så totalt sett ville jeg valgt 9800pro, selv om jeg kjøpte et 5900xt selv.

 

Ikke uenig, men jeg synes det blir feil å påstå at 9800Pro er ett bedre valg når du tar hensyn til pris.. ikke bare ytelse..

Det *har* vært billigsalg av klokkevennlige 5900-kort i det siste.. og det billigste 9800Pro kortet (fra Sapphire) er en del dyrere.. I tillegg kan du være så "heldig" at du får ett 128-bits kort...

Men rett skal være rett..

9800Pro yter bedre enn 5900.. uklokket og klokket..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...