Gå til innhold

Min test av Nokia 3100.


Anbefalte innlegg

Innledning:

 

Denne telefonen ble kjøpt for noen måneder siden, hos Lefdal "Lavpris" for kroner 95,- med 12 mnd. binding til telefon djuice som koster 79 kr mnd. og inkluderer 100 "gratis" sms. Et greit kjøp tenkte jeg.

 

Jeg åpner pakken, det følger dessverre med lite. Veldig lite. Faktisk bare lader, manual, og selve telefonen, inkludert batteriet selvsagt. Ikke rare greiene å skryte av med andre ord. I denne pakken kunne jeg i hvert fall tenkt meg en handsfree. Datakabel som mange kanskje også savner er dog ikke like viktig - da denne telefonen ikke har kamera.

 

Skjerm og menyer:

 

Skjermen til Nokia 3100 er en helt standard series 40 skjerm, med en 128 x 128 pikslers oppløsning, og 4096 farger. Selv om skjermen dessverre er av typen STN, som ikke gir like skarpe og klare farger som f. eks den dyrere skjermtypen TFT, vil jeg si det er mye skjerm for pengene. Skjermen er mye bedre en f. eks andre skjermer i samme prisklasse, og slår ut det meste av siemenser og sony ericssoner, som som oftest bare har 101 x 80 piksler i skjermen på sine lavpristelefoner.

 

Så, alle fargene, sammen med den forholdsvise høye oppløsningen, gjør skjermen ganske godt egnet til MMS, som telefonen forøvrig støtter, så stjerne i margen til nokia for skjermen.

 

Når det gjelder menyer er disse helt standard series 40 menyer, de blar deg greit nedover, og du kan bytte farger på ikonene i menyen. Fordelen med slike enkle menyer hvor du blar deg uendelig langt nedover, er at det er meget brukervennlig, så de passer for de fleste. 3100 har dessverre ikke støtte for rutenenett, som de fleste andre, nyere, series 40 telefoner.

 

Teknologi:

 

Når vi kommer til teknologi stiller nokia 3100 med det mest nødvendige, den har MMS, "handsfree-høytaler", den har trippelbånd (som gjør at telefonen også kan brukes i land som USA), den har en meget god javastøtte, animerte skjermsparere, xHTML-leser (wap med bilder, gprs), også alt som stoppeklokke, kalkulator osv. Den har en grei kalender, og den har selvfølgelig også polyfone ringetoner.

 

Telefonen har forøvrig plass til 500 kontakter i telefonboken, 150 SMS, og 50 MMS.

 

Det eneste jeg tenker at mange ville savne i denne kategorien er en IR-port, som f. eks Sony Ericsson T310 har.

 

Underholdning:

 

Med telefonen følger det med et lass av polyfoniske ringetoner, disse er god og spiller høyt. Baksiden er at de "bare" har fire kanaler, så de blir ikke like gode som på telefoner som Siemens MC60 og Nokia 3200 som begge har 16 stemmer.

 

Det følger dessuten også med diverse bilder og animasjoner man kan sende som MMS.

 

Telefonen støtter java, og som de fleste andre series40 telefoner, har den innebygd en meget god støtte også. Under spill er den meget rask, og den henger seg så godt som aldri opp. Så, har du tenkt å spille mye, ja, da er nokia 3100 en meget god telefon. Det som også er bra, er at telefonen kjører series40, som det er utrolig mye digg spill tilgjengelig for. Spill til series40 kan kjøpes på div. sider som inpoc og eurobate.no og koster ca 30 kr.

Det følger med tre spill som er forhåndsinstallert, disse heter Beach rally, Snake EX2, og Bowling.

 

Beach Rally:

Greit bilspill, du kjører i en bil, på en strand. Det er kanskje litt ensformig, men et helt OK spill som ikke gjør for mye ut av seg.

 

Snake EX2:

Dette er et ormespill som kort fortalt er det utrolig gode spillet som har vært på nokiatelefoner helt siden 5110 (Du styrer en "orm" og oppgaven din er å samle "mat", så jo mer mat du får, jo flere poeng får du, og ormen blir lengre). Nytt siden den gang, er muligheter for "og kjøre gjennom vegger", "labyrinter", bedre grafikk, farger, og flere nivåer etc. Du spiller hele tiden "mot deg selv" da man hele tiden prøver å få til en bedre rekord en det man har klart før.

Et veldig bra spill, som alltid har gitt meget god underholdning.

 

Bowling:

Et ganske bra bowlingspill, hvor du spiller helt vanlig bowling. Du spiller i "serier", altså du skyter 10 ganger og prøver og få høyest mulig oppnåelig score (300 poeng). Grafikken er god, og du styrer ved å velge styrke, og skru på bowlingballen.

Et spill som absolutt gir ganske god underholdning.

 

Alt i alt stiller nokia 3100 veldig bra på underholdning, mye pga. den gode skjermen, den gode javastøtten, og alle de morsomme animasjonene og lasset med polyfoniske ringetoner som følger med. Det eneste jeg kanskje kunne tenkt meg i denne kategorien var et kamera, men da måtte minne vært større, og telefonen hadde blitt større, tyngre og dyrere.

 

Hardware:

 

En av de fine tingene med Nokia 3100 er at den er så steingod hardwaremessig.

Og bla seg framover i menyene går lett som en lek - og det er ikke tegn til noen "billig, eller "treg" prosessor. Men 3100 kommer man lett dit hvor man skal, og man kommer dit raskt. Skal man skal skrive sms går det lett som en lek - telefonen viser heller ikke her noen form for treghet, og uansett hvor rask du skal være til å skrive, så henger ikke 3100 etter. Man kan føle at telefonen hele tiden er "et skritt foran deg". Det er en veldig god følelse, og det er faktisk en ganske sjelden følelse når vi snakker om billigtelefoner.

 

Tastene:

 

Tastene til 3100 er spesielle. Jeg vil faktisk gå så langt som og kalle de unike. De har et sterk, hvitt, baklys så du hele tiden ser tastene godt. Dette gjør det til en lek og gjøre ting som SMS i mørke omgivelser. Men det er ikke nok at man har en total bakgrunnsbelysning på tastene, selve telefonen lyser faktisk også i mørket. Riktig stilig.

 

En ting som er enda stiligere er at når noen ringer deg, blinker lyset i tastene i takt med ringetonene.

 

På dette bildet kan du se hvordan selve telefonen, og tastene, lyser i mørket:

3100mork.jpg

 

Tastene er dessuten en drøm og skrive meldinger på. Som sagt henger ikke telefonen det grann, og tastene er perfekt plassert, så for sms-fanatikeren er 3100 drømmetelefonen.

 

Også under spill er tastene med på og gjøre dette til en gøyal opplevelse.

 

Konklusjon:

 

Nokia 3100 er en meget god telefon. Den egner seg meget bra til spill, den er meget rask og god hardwaremessig, og den stiller med det meste av teknologi man skulle trenge - samt en god skjerm.

 

Det er heller ikke store elementære feil på 3100, så selv perfeksjonisten vil føle seg tilfreds med denne.

 

Nokia har også markedsført telefonen som "Discotelefonen" noe som den absolutt lever opp til, med selvlysende taster som blinker i takt med ringetonene og at den er bra designet samt at den lyser i mørket.

 

Så, denne telefonen passer for de fleste brukere som vil ha en god telefon, som har det meste man skulle trenge, gir mye for pengene og kan gi god underholdning.

 

Av grupper 3100 vil passe til kan jeg tenke meg at ungdommer med sans for design og underholdning vil like denne. Også de som skriver mye meldinger, kvinner i 25 års-alderen, som også vil ha en "kul" telefon, som er bra designet og

vil sende MMS med typen passer denne også perfekt til. Telefonen fremstår kanskje en smule feminin, men ikke så mye at også gutter kan føle seg tilfreds med denne, og den fins jo i flere farger, så mens originalfargen blå passer for gutter, kan jenter bruke de litt mer femine, originalfargene, fargene hvit og rosa.

3100 passer også for de fleste andre som ser etter en enkel, med god telefon, til en lav pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...