Gå til innhold

herc ati radeon 8500-bildet flimrer


FunC

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ikke ekspert på emnet, men skal prøve og svare.

 

[ Deilig å bli kvitt dette problemet, men jeg har et annet: Alle de kule demoene som fulgte med Hercules 3D Prophet fdx8500LE funka fint da jeg installerte disse, men nå er det plutselig ingen av dem som virker. Får bare følgende irriterende feilmelding:

 

[N:1sushiruntimewind3dawfn.cpp] (line 358): D3daw error: Awinitwindow - unable to find an acceptable depth/stencil format. ]

 

Radeon8500 kort har problemer i driverne med noe som heter stencil. Tror det var en 8bit stencil som var gjort noe feil med i dsriverne eller noe slik at denne i fungerte. Hardware Norge hadde en forklaring på dette (med løsning) når de testet Radeon kort.

 

"Det viser seg nemlig at "8-bit stencil" buffer, som bl.a. 3DMark trenger for å fungere skikkelig, blir avslått i driverne hver gang man aksesserer driver-innstillingene. Mer konkret er det som skjer at innstillingen "ZFormats" i registeret blir satt til 11, som tilsvarer 16/24/32-bit Z-buffer UTEN 8-bit stencil buffer. Det man må gjøre for å løse dette problemet er å redigere ZFormats innstillingen i registeret. Dette gjøres ved å søke på ZFormats og sette alle verdier for ZFormats til 7 (eller 15 om man ønsker 32-bit Z-buffer). Etter at vi gjorde dette fungerte 3DMark2001SE uten problemer. Følgende verdier er tilgjengelige for ZFormats:

 

3: 16/24 Z-buffer

7: 16/24 Z-buffer + 8-bit stencil

11: 16/24/32 Z-buffer

15: 16/24/32 Z-buffer + 8-bit stencil

"

 

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/a...0le/index5.html

 

Ser du på selve feilmeldingen er dette en feil som oppstår i c++ koden til programmet (*.cpp). Feilen kommer når det skal kjøres D3D å programmet klarer ikke åpne et vindu med valgte depth/stencil format.

 

Du kan teste dette selv med OpenGL. Lag et program som starter et OpenGL vindu med en oppløsning langt høyere enn skjermkortet klarer i OGL så skal du se en lignende error. (Når det er sagt, jeg bruker alltid å legge inn kode som gir brukeren en beskjed om å velge en annen oppløsning i tilfelle noe slikt skjer når jeg programmerer D3D, OGL etc..)

 

Jeg er som sagt ikke noe ekspert, men håper noe av dette hjalp.

 

 

Til dere som snakker om 90grader streker som ikke blir på plassen sin ved rask scrolling. Hvis dere slår på v-sync vil dette problemet mest sannsynlig forsvinne helt.

 

Oppdatert

- Lagt til utdrag ifra Hardware Norge

- Lagt til link til fullstendig artikkel

 

- TechSupport http://www.silentblue.net

 

_________________

Chieftec Dragon Fulltower (340w)

AMD Athlon XP 1800+ (1533MHz)

EpoX 8KHA+ Hovedkort.

512MB DDR Apacer PC2100 (original reg w/ECC).

Gainward GF3 Ti200 128MB DDR (260/550)

 

[ Denne Melding var redigert av: bic-judge på 2002-05-01 08:58 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med 90 grader streker går ikke bort ved v-sync på.

 

Det som er merkelig er:

 

Når jeg i RTCW skrur av GL extension blir denne "bølgen" borte, men hvis jeg tar et snapshot i spillet og åpner den i Paint lager vinduet lite slik at jeg kan scrolle fra venstre til høyre, er bølgen der igjen på bildet....

 

GL extension ON v-sync ON = problem med strekene

GL extension OFF v-sync OFF = problem

GL extension OFF v-sync ON = ikke problem med strekene(da funker bare spillet dårlig)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-01 07:37, erot71 skrev:

Ken Tucky og FunC, kan ikke dere beskrive litt mer hva den bølgen går ut på, lurer på om det er slik jeg også har....


 

Tror ikke du har samme probb som meg nei. Hos meg er det snagg om "bølgede streker" over hele skjermen som ruller opp og ned... Uansett om det er i spill, windows dos osv...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...