Gå til innhold

herc ati radeon 8500-bildet flimrer


FunC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

heh, har hatt kontakt med dem begge jeg. Først fikk jeg inntrykk av at de bare sendte ut standard svar som passet til ett og annet stikkort i mailen min og ga f i å lese hva som faktisk sto. Etterhvert fikk jeg bare til svar at det måtte være skjermen sin feil (fra hercules) eller at det måtte være kortet sin feil (fra viewsonic). Webbsjappa har faktisk stått på og rpøvd å finne en løsning men heller ikke dem klarte finne ut noe. Tror jeg driter i å sende kortet tilbake, har ikke tid eller lyst til å vente på nytt kort og klarer nok å kjøre det via mpeg kortet til jeg gidder å bytte det ut. Skal forresten prøve å kjøre det via dvi utgangen når jeg gidder å få tak i et adapter..

Lenke til kommentar

Synes det høres litt ut sånn som jeg har det:

 

Nå har jeg testet dette på 4 PC-er hjemme, AMD 1Ghz, AMD XP1600+, AMD XP 1700+ (hovedkort abit, MSI) og en P4 1,6 Ghz(HK Abit SD7 533)

Jeg har også prøvd følgende skjermkort: Gainward GF2 MX, Gainward GF2 Ti450, Gainward GF4 MX, Abit GF 3 Ti200.

 

Det jeg trenger dere til å teste er følgende :

Når du f.eks. i MOHAA eller RTCW står å ser på et hjørne av en vegg(dette er som regel "tegnet" som en svart strek i 90 grader)

Det er denne streken som er viktig. Hvis du beveger musa raskt fra venstre til høyre...er streke HELT rett forsatt(altså, under bevegelsen) ? Eller blir den litt delt opp under bevegelsen ? Vanskelig å forklare, men er det slik at hele streken henger sammen i 90 grader under forflytningen, eller kommer noen deler av steken litt senere på plass(her snakker jeg om veldig liten tid)? På en måte litt "lagging". Det er som nevnt veldig lite.

 

Jeg kan også se det sammen problemet hvis jeg f.eks. i WIN XP åpner et vindu som ikke dekker hele skjermen, hvis jeg da flytter det raskt rundt omkrig på skjermen blir de rette (90 grader) streken hengende litt igjen. (deler av den)

 

Det er viktig å presisere at det er snakk om svært lite, men nok til at enn ser det, og i hvertfall jeg, blir svært fokusert på det...Merker det altså mest på nevnte spill(MOHAA og RTCW), merker det ikke i f.eks Ghost Recon, fly-spill eller bil-spill.

 

Har funnet ut hvis jeg setter i RTCW GL Extensions på, nei, blir problemet borte, men da er spillet litt tregere..

Lenke til kommentar

Hei igjen, FunC!

Jeg fikk også sånne standard svar fra Hercules, men Viewsonic satte meg i kontakt med Infocare som tydeligvis tar seg av reklamasjoner. Jeg får nå en ny Viewsonic G90f skjerm tilsendt i posten for å se om dette løser problemet. Får den forhåpentligvis i morgen, og jeg gir tilbakemelding her om hva som skjer.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-25 15:59, Kong Arne skrev:

Kjøp CLUB 3D, der er det ingen flimring!!!


 

Spanderer du og sender til meg tar jeg gladelig i mot :grin: Men etter å ha lest litt rundt på radeon forum så ser jeg at disse korta har en del leifer uansett produsent....

Lenke til kommentar

Jeg trengte ikke sende inn den gamle - Viewsonic har jo såkalt på-stedet garanti, så man returnerer den gamle når man har mottatt den nye. Det er ganske ok da.

Har forresten akkurat fått den nye skjermen levert her på jobb. Skal teste den ut i kveld. Får dessverre ikke gitt deg tilbakemelding før på mandag, fordi jeg ikke har Internett-tilgang hjemme (bor i en steinalderhule :smile:.

 

Hvis ikke problemet løser seg nå, så får jeg bare bytte i en annen type skjerm.

Lenke til kommentar

Har samme problemet med ett Club 3D ATI AGP Radeon 8500LE 64MB DDR Tv-Out, DVI kort på en Eizo T761 "19.

 

Asus A7M266-D Soc A Dual MP, 2x1900MP+.

 

Alt over 85Hz og kortet streiker og flimrer med horz. "striper".

Q3 krasjer etter 30 sek. (Selv om ikke vet om dette har en sammenhang med problemet nevnt over.)

 

Har ikke prøvd ny skjerm enda, men det er helt klart første testen for meg nå. Ellers så vet jeg at importør skal kontaktes for å høre om de vet noe om dette. Poster hvis jeg finner ut noe mer.

 

Anders B.

Lenke til kommentar

jeg har også det samme kortet og har ingen problemer med det.. men jeg bruker ikke hercules sine drivere men ati sine det må man gjøre manuelt fordi ati instalasjonen vil ikke instalere driverne den sier bare det at fant ingen kompatibel skjermkort.. men problemet er det at fontene de extra små blir uleselige noen som har det samme problemet ?

Lenke til kommentar

Har skrevet det før...men jeg har samme problem.

Har prøvd GF2 200mx, gf2 450, gf3 abit og gf4 mx

 

I tillegg var jeg hos en kamerat i går, han hadde nettopp kjøp ny PC fra Komplett (16000,-) med et Hercules skjermkort, problemet var helt likt hos han.

 

Jeg har nå prøvd på 5 PC, likt på alle, det er helt utrolig...men hvis du slår av GL extension, i RTCW er problemet borte(grafikken bli dårligere)

 

En annen ting som er merkelig; prøvde i går half life blue shift, da funka det bra når jeg spilte med Opengl, men med D3D, var problemet der igjen....

 

Si i fra hvis dere finner ut av det !

Lenke til kommentar

Hi....

 

Jeg hadde problemet med gainward geforce 4 ti 4600 kortet , byttet med to forskjellige kort ( trodde det var noe feil med kortet) , men samme problemet.Jeg prøvde også med andre maskiner , men alle maskinene i huset her samme skjerm (hansol 19")Prøv de begge DVI utgangene , trodde det var feil med dvi connecters som var med skjermkortet , byttet de også.. forstsatt bølger. Jeg ga opp nesten. Så tok jeg skjermbilde capture og og åpnet capture filen på en annen maskin , da oppdaget jeg det var ikke noe bølger på capturen , så det måtte være en skjerm problem....:smile:)

 

Stakk innom komplett og kjøpte en vga forlengerkabel og koblet den ene enden til dvi konverteren til skjermkortet og den andre til vga kabelen til skjermen. Da forsvan bølgene.....Dere bør prøve det , jeg tror skjermkortet sender litt for mye signaler enn skjermen tåler , så når du plugger en forlengerkabelen mister den unødvendige siganler på veien til skjermen......

 

 

prøv med en forlenger kabel.....

Lenke til kommentar

Virket spennende...

Men skjønner ikke at et GF2 200mx kort skal være for rask for skjermen..

 

Hvordan gjør enn dette:

"tok jeg skjermbilde capture og og åpnet capture filen på en annen maskin , da oppdaget jeg det var ikke noe bølger på capturen , så det måtte være en skjerm problem....:smile:)"

 

Har ikke så mye greie på hva som er bak på skjermkortet, DVI hva er det ? Hvis en kun har feste til dataskjermen, kan jeg evt kjøpe en lengre kabel der ?

Lenke til kommentar

Har ikke lest så mye av tråden, men regner med du har prøvt å legge inn siste driverne.

 

Du kan også prøve å flashe kortet til retail BIOS,

programmet ligger her: http://www.xcl-clan.com/download2.php3?id=62

 

Du kan søke på rage3d forumet for mer hjelp, hadde en link, men har rotet den vekk :sad:

 

Har ikke prøvt det selv siden jeg har retail kort, men det funker glimrende for mange, da får man klokket kortet høyere også :razz:

Lenke til kommentar

Virket spennende...

Men skjønner ikke at et GF2 200mx kort skal være for rask for skjermen..

 

-det er ikke snakk om hastigheten , bare kraftig signal...

 

Hvordan gjør enn dette:

"tok jeg skjermbilde capture og og åpnet capture filen på en annen maskin , da oppdaget jeg det var ikke noe bølger på capturen , så det måtte være en skjerm problem....)"

 

 

----tryker på print screen tasten på tastaturet ( "Prt Scr") og åpner windows paint , eller annet bildebehandlig program , og limer inn (cftrl + v) og lagre bildet , og åpne det i et annet maskin , der du ikke har noen bølger (klart bilde) , hvis du ser bølgene fortsatt , er det noen feil med skjermkortet , drivere , os , osv... Hvis det er ingen bølger og du ser et klart bilde , er det skjermen som har skylden , ikke skjermkortet , driveren , os , osv...

 

 

 

Har ikke så mye greie på hva som er bak på skjermkortet, DVI hva er det ? Hvis en kun har feste til dataskjermen, kan jeg evt kjøpe en lengre kabel der ?

 

 

DVI , er det utgang til LCD skjermer som har dvi inngang , nye skjermkort har enten dvi utgang tillegg til vanlig vga utgang , eller begge utgangene er dvi , men du får med dvi konverter som gjør at du kan koble vanlige vga skjermer....Jeg tror hercules radeon 8500 har både dvi utgang og vanlig vga utgang på kortet...

 

 

Har ikke så mye greie på hva som er bak på skjermkortet, DVI hva er det ? Hvis en kun har feste til dataskjermen, kan jeg evt kjøpe en lengre kabel der ?

 

hvis du har kun vanlig vga utgang på skjermkortet er det bare kjøpe en vga forlenger kabel. Hvis du har både dvi utgang og vga utgang trenger du dvd-konverter (dvi til vga) for å koble til vga kabel på skjermkortet , ellers har du en vga utgang og en dvi utgang på skjermkortet..

Lenke til kommentar

Til FunC:

 

Problemet med bølging er nå borte! Den G90f-monitoren jeg fikk i bytte fra Infocare er revisjon 1, dvs. at den er produsert tidligere, og det er ikke antydning til bølger.

så problemet er altså at Viewsonic G90f-2 ikke kommer overens med skjermkortet. Du får kontakte Infocare (snakk med Leif Arne Melgård) så får du sikkert byttet din skjerm også.

 

Deilig å bli kvitt dette problemet, men jeg har et annet: Alle de kule demoene som fulgte med Hercules 3D Prophet fdx8500LE funka fint da jeg installerte disse, men nå er det plutselig ingen av dem som virker. Får bare følgende irriterende feilmelding:

 

[N:1sushiruntimewind3dawfn.cpp] (line 358): D3daw error: Awinitwindow - unable to find an acceptable depth/stencil format.

 

Noen som vet hva dette skyldes? Har prøvd å reinstallere både versjon .765 og .766 av skjermkort-driverne, har kjørt Dxdiag og det er ingen feil der, og jeg har reinstallert demoene ørten ganger, men får hele tiden den forb.. feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Jeg spurte Viewsonic om det er noen kvalitetsmessige forskjeller, men det er det ikke.

Skjermene har samme spesifikasjoner, forskjellene ligger kun i at det kan være byttet kondensatorer, spoler eller lignende. Skjermen jeg har nå fungerer ihvertfall glimrende.

Håper du også får løst problemet.

Lenke til kommentar

Ken Tucky og FunC, kan ikke dere beskrive litt mer hva den bølgen går ut på, lurer på om det er slik jeg også har....

 

Hos meg er det som jeg har skrevet før: når jeg beveger meg horisonalt, blir vertikale rette streker delt opp litt...det er sånn det ser ut for meg...men det kan vel også se ut som en bølge beveger seg over skjermen.

 

Har prøvd forskjellige skjermen, men kanskje ikke gode nok...

 

Så det jeg lurer på er: har jeg det samme problemet som dere har/hadde ?

 

 

En ting til, som er merkelig:

Når jeg i RTCW skrur av OpenGL extension blir denne "bølgen" borte, men hvis jeg tar et snapshot i spillet og åpner den i Paint lagger vinduet lite slik at jeg kan scrolle fra venstre til høyre, eller bølgen der igjen på bildet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...