Gå til innhold

"Buzzing" fra transformator i forsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg misforstod deg..

 

Tenkte støy ut av høyttalerene, jeg..

 

Er det selve forsterkeren din som brummer.. I så fall er det transformatorstøy..

Det er vanlig.

 

Jo større trafo, jo mer brumming.. Tenk deg trafokiosker - slike som er rundt om kring. Durer som bare det.. Grunnen til at duringen oppstår er 50 HZ i vekselstrømmen.. (uten å gå nærmere inn på det)

Lenke til kommentar

Igjen mange takk morcan

 

Vel, som jeg sa tidligere så har jeg postet dette(mer konkret kanskje) i flere AV forum, og der sier mange med samme forsterker som meg, at de ikke hører noe som helst, mens andre igjen sier det samme som jeg, så jeg er litt forvirret. Det er kun i forsterkeren (trafoen) at jeg hører denne lyden, ikke høytalerne, men jeg tror jeg skal slå meg til ro med det du sier

Lenke til kommentar

Hvis du har garanti er det vel bare å levere inn forsterkeren?!

 

Nye trafoer og spoler har mye dårligere kvalitet enn for f.eks ti år siden. Tenker da på høyfrekvent støy.

 

Det kan også hende at du har noe feil i likeretteren i forsterkeren din. (Den gjør om vekselstrøm til likestrøm)

 

50hz brum kalles nettopp det: brum.

Har du mye annen støy kan det være lurt å sette inn et støyfilter. Dette er så avansertsom en liten kondesator i mellom de 2 ledningene inn til forsterkeren (220V). Bare lodd de på der så fjerner de mye støy (HF). ca 100nF/300V

Lenke til kommentar

zupreme

 

Ja, jeg har garanti, jeg bare lurte på om dette var normalt, vil nødig sende den inn og være uten noen dager.

 

Jeg må bare si at det er så vidt jeg hører "brummen", må faktisk anstrenge meg for å høre den, og da må det være absolutt stillhet i rommet. Det pussige er at på dagen er det så å si borte, det høres nesten bare på kvelden og natten

Lenke til kommentar
Jeg må bare si at det er så vidt jeg hører "brummen", må faktisk anstrenge meg for å høre den, og da må det være absolutt stillhet i rommet. Det pussige er at på dagen er det så å si borte, det høres nesten bare på kvelden og natten

Sikkert fordi det er Helt stille da.. :)

 

Kraftig sak, den forsterkeren der..

 

Kraftig sak = stor trafo. Det sitter en trafo på 880 VA i den. Den veier 10 kg. Det kan nok absolutt være grunnen til "brummet" i forsterkeren din. Hvis den er festet rett i chassiet kan det bli hørbare resonanser i chassiet. Ser at det ikke er ringkjernetranformator i forsterkeren din, dette kan også være årsak til brum.

 

I og med at du har garanti skader det jo ikke å levere den inn. Det spørs bare om det er tilstrekkelig stille hos serviceverkstedet osv. og om de er villige til å bytte trafo. Plager det deg kan det jo være verdt et forsøk. De kan jo i hvert fall konstatere hvis det skulle være en eller annen feil i strømforsyningen. Støyfilter er det helt sikkert i en så påkostet sak. .

 

Kan også nevne at jeg har en forsterker med en 800 VA som veier litt over 8 kg. Den hører jeg ikke godt annet enn i startøyeblikket. (Hjemmelaget - ikke softstart. Hender faktisk sikringen ryker hvis jeg har hatt den koblet fra strøm i en periode og kondensatorene er tomme) Hører den hvis jeg legger øret inntil ved valig drift.

Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Jeg har nå funnet ut (tror jeg) hvorfor den "hummer", var på den lokale Hifi sjappa, og der var "hummen" virkelig hørbar, de kunne fortelle meg at det er problem med "skitten" strøm på grunn av tungindustri i nabobyen, de sa også som jeg har nevnt at det er mest hørbar på kveld/natt. Hvor sannsynlig tror du/dere at dette er?

 

PS: dette er et problem som kraftverket skal fikse

Lenke til kommentar

Ja det kan være et sannsynlig svar. Men hvis det er så vidt du hører det, er ikke det noe unormalt.

Sannsynligvis har ingenørene av denne forsterkeren vert såpass opprgående att de har et filter på 220V av et eller annet slag, men hvis ikke kan fikse det.

Du kan fikse problemet som tidligere nevnt ved å sette en kondensator på 220V inngangen, bipolar 100nF, men kjøp en som tåler 400V ikke 300 som tidligere nevnt. Man kan også kjøpe et ferdig inngansfilter som kanskje er en bedre løsning. Det er en ferdig modul som er laget for å ta sånt støy og er litt mer avansert en kun en kondensator.

Lenke til kommentar

Takk igjen for responsen

 

Som sagt tidligere er det så vidt jeg hører det, som regel på dagtid hører jeg ikke noe fra lytteposisjon ca.2.5 meter, og kraftverket eller var det fabrikken har fått pålegg å ordne dette med strømmen, så med tider vil det vel forsvinne helt håper jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...