Gå til innhold

hjelp til valg av bærbar.


Anbefalte innlegg

Hei ønsker litt hjelp og evt erfaringer om valg av bærbar.

Det som er viktig for meg er:

 

1. Best mulig skjermkort, ati 9700 eller bedre

2. Minst 512 MB ram

3. God Skjerm

4. Burde ha bra ytelse, for jeg liker dataspill :D

5. Pris er selfølgelig viktig, pengene vokser ikke på trær.

6. At laptopen har bra utseende og bra med utstyr som flere USB porter er også en fin faktor

 

Er åpen for alle forslag, har sett litt på både FS amelio, medion (som er testa på barbara) og tundra sin. Alle de ser bra ut og har en fornuftig pris. Har også gløtta litt på ecs green til multicom.

 

Men dette blir min første bærbar, så kom gjerne med råd og innspill.

 

På forhånd takk.

Inge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei ønsker litt hjelp og evt erfaringer om valg av bærbar.

Det som er viktig for meg er:

 

1. Best mulig skjermkort, ati 9700 eller bedre

 

2. Minst 512 MB ram

 

3. God Skjerm

 

4. Burde ha bra ytelse, for jeg liker dataspill :D

 

5. Pris er selfølgelig viktig, pengene vokser ikke på trær.

 

6. At laptopen har bra utseende og bra med utstyr som flere USB porter er også en fin faktor

 

 

Er åpen for alle forslag, har sett litt på både FS amelio, medion (som er testa på barbara) og tundra sin. Alle de ser bra ut og har en fornuftig pris. Har også gløtta litt på ecs green til multicom.

 

Men dette blir min første bærbar, så kom gjerne med råd og innspill.

 

På forhånd takk.

Inge

 

Best mulig skjermkort, ati 9700 eller bedre

 

Svar:

Du får ikke bedre skjermkort for spill per dato enn ati 9700

 

 

2. Minst 512 MB ram

 

Svar:

Dette bestemmer du selv når du bestiller maskinen. Bare ta en telefon eller send en mail til websjappa, så setter de inn så mye ram som du måtte ønske.

 

3. God Skjerm

 

Svar:

Velg en maskin med 15" skjerm og 1400x1050 oppløsning.

 

4. Burde ha bra ytelse, for jeg liker dataspill :D

 

Svar:

Pentium M, såkalte Centrinobaserte maskinere er fint til slikt bruk. Stillegående og kraftige. Lav vekt.

 

 

5. Pris er selfølgelig viktig, pengene vokser ikke på trær.

 

Svar:

Maskiner med ati 9700 og 128MB ram koster en del, men du kan jo velge bort annet utstyr som dvd brenner for å få ned pris. PS:....Det er hårfin forskjell på 9600 og 9700. 9700 er egentlig et 9600 kort (du kan finne mer info om dette på nett).

 

6. At laptopen har bra utseende og bra med utstyr som flere USB porter er også en fin faktor

 

Svar:

Green maskiner(556,556E) maskiner fra Multicom ser virkelig bra ut, men har kun 2 USB porter (noe som holder for de fleste da det er enkelt å koble ut-inn)

 

Du har selv funnet mange bra maskiner ser jeg. Hvis du søker på de forskjellige maskin navnene her på forumet kan du finne erfaring fra brukere.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Har selv en Acer TM291Lmi...

 

Denne har 3 USB 2.0, Firewire, 9700 ATI, 40Gb HDD, lager IKKE lyd i det hele tatt...No shit, den er fullstendig lydløs...Cpuen er 1.4 Centrino...

 

Anbefales...Kostet 14000,- i begynnelsen av mai...sikkert billigere nå...

 

Fikk forresten 2600 pts i 3Dmark 2003....sier noe om ytelse...solgte faktisk min stasjonære... :p

 

 

Løkke te`

 

Ziegler

Lenke til kommentar
Maskiner med ati 9700 og 128MB ram koster en del, men du kan jo velge bort annet utstyr som dvd brenner for å få ned pris. PS:....Det er hårfin forskjell på 9600 og 9700. 9700 er egentlig et 9600 kort (du kan finne mer info om dette på nett).

Hvor stor forskjell er det egentlig på radeon 9600 med 64mb ram og radeon 9700 med 128 ram? er det stor forskjell på ytelsen?

 

mvh Fredrik

Lenke til kommentar

Nja, min Acer TM 291LMi kostet 14000,-...

 

TM 292LMi Centrino-Mobile-1.5 512MB 40GB 15" DVD-RW(D) Radeon-9700 XP-Pro-M, LX.T4406.036 denne heter nå 292, men er lik til 291...forskjellen er at 291 kom med 1.4Ghz...1.5 tilsvarer 2,8 Ghz "vanlig" cpu.

 

prisen på 292 er 14000...

 

Tilsvarende med Intel Xtreme Gfx koster noen lapper mindre, varierer fra hundrelapper til tusinger, men da er hele specen nedgradert...

 

Er ikke mange av disse bærbare som kan hamle opp med stasjonære...så man bør ta orntli i om man skal kunne bruke den til spill, og andre morsomme ting...

 

det morsomme med ATI-chip er at den er frittstående, altså ikke integrert i systemminne...Så pcen har 512 minne til systemet, og 64 extra til VGA...

 

Jeg solgte min stasjonære når jeg fikk den bærbare...

 

Ziegler

Lenke til kommentar

Mitt råd: Ikkje kjøp Fujitsu Siemens. Der eg går på skule veit eg om 4 F/S maskiner. 3 av dei har mista skruar, 3 har hatt problem med straumforsyninga, og i eit av tilfella tok det lang tid (fleire veker) å få tilbake maskina frå reprasjon, og då den kom tilbake var den ikkje reparert.

 

Mi maskin har hatt problem med både lause skruar og eit batteri som varer frå 1/2 til (max) 1t om eg brukar den svært forsiktig, og det er _ikkje_ fordi eg har klattlada batteriet. Skal sende den inn så snart eg har tid til å vere uten i 2-3 veker.

 

Bortsett frå det har maskina vore stabil, hatt ein fin programvarepakke, og butikken eg kjøpte den på (EXPERT) har vore OK og forståingsfull og har til og med lånt ut ein annan PC når det har vore vanskeleg med F/S, dei berre kan ikkje noko for at det normalt tek litt tid hos F/S.

Lenke til kommentar
Maskiner med ati 9700 og 128MB ram koster en del, men du kan jo velge bort annet utstyr som dvd brenner for å få ned pris. PS:....Det er hårfin forskjell på 9600 og 9700. 9700 er egentlig et 9600 kort (du kan finne mer info om dette på nett).

Hvor stor forskjell er det egentlig på radeon 9600 med 64mb ram og radeon 9700 med 128 ram? er det stor forskjell på ytelsen?

 

mvh Fredrik

Hei :)

 

Jeg fikk 2585 poeng i 3DMark 03 med mitt 9600@64MB Ram. Ca 100 poeng lavere enn han over i tråden med sitt 9700@128 MB. Jeg vet ikke hvor mye dette betyr i praksis, men sikkert litt i de nyeste spillene. Om det er verd de ekstra kronene blir jo opp til deg ;)

For min del var ikke dette viktigst.

Endret av Polarbastard/Reserve
Lenke til kommentar
Takk for alle informative svar. Vis noen har en bærbar de selv bruker og er storfornøyd med den si gjerne noen ord om den, skryt villt :D

Noen som har noe serlig erfaring med multicom sine ecs maskiner? de virker i alle fall billige...

Og ett lite spørsmål, noen som vet om noen flere siter bortsett fra anandtech og barbara som er flinke til å teste bærbare? Har også sett på dinside
Lenke til kommentar

Hva slags cpu har din Polarbastard? Kanskje anandtech har misset...

 

Se selv på denne linken... :hmm:

 

http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.html?i=1957&p=17

 

Synes testen var grei nok, selv om de ikke har benchet i 3dmark... :no:

 

Her er utdrag fra Aquamark-testen...sier noe...

 

"Starting off with Aquamark 3, the Mobility Radeon 9700 takes a 28% increase over its predecessor. Scaling up to 1280x1024 only increases that gap marginally to 29%. These are the scores that ATI is, no doubt, helping to justify the naming in order to emphasis the "generation jump.""

 

 

Ziegler

Endret av Maj.Ziegler
Lenke til kommentar

- Jeg og har lest og forholdt meg til den 25% ytelseforskjellen som anandtech og andre antyder mellom M10 (9600) og (9700).

 

- MEN, jeg har lest svært mange brukereviews av laptops, og forskjellen (i benchmarks) virker noe mindre, enn hva ATI og andre forteller, faktisk helt ned mot 5%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...