Gå til innhold

Vil stille ned hz på ac vifte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan eg stille ned hz på min papst 220v vifte???

Prøvde med billig dimmer men dette ble dårligt (den stiller nok sikkert ned volten)

Bruk en triac dimmer, frekvens omformer bruker du bare på motorer i dag , når det gjelder sånne småting som denne viften ville nok en triac dimmer passet bra.

Det er ingen dimmere som stiller ned volten i dag, det ville bara blit effekt tap.

Dimmer i dag på ac spennig, fungerer ved at den tar ut spennig lavere på sinus kurven, dette gjøres da men en triac- du vil da ikke få noe effelt tap.

Sånne dimmere er nok litt dyrere, men det ville vært en perfekt hastighets regulering på din 220v vifte :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis det er liten vifte kan du bruke en kondensator i serie med vifta for å senke farten.

Det må være en foliekondensator som tåler høy spenning.

Spenningen over den (og vifta) kan faktisk bli høyere en tilført spenning, isåfall kan kan en motstand også koples i serie slik at spenningen blir max tilført spenning.

Denne evt motstanden bør ikke være større enn nødvendig, da den vil bli varm.

Kondensatoren vil vil ikke bli varm i det hele tatt dersom den er av høy kvalitet.

Hastigheten kan ikke reduseres ubegrenset med denne løsningen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvordan kan eg stille ned hz på min papst 220v vifte???

Prøvde med billig dimmer men dette ble dårligt (den stiller nok sikkert ned volten)

Bruk en triac dimmer, frekvens omformer bruker du bare på motorer i dag , når det gjelder sånne småting som denne viften ville nok en triac dimmer passet bra.

Det er ingen dimmere som stiller ned volten i dag, det ville bara blit effekt tap.

Dimmer i dag på ac spennig, fungerer ved at den tar ut spennig lavere på sinus kurven, dette gjøres da men en triac- du vil da ikke få noe effelt tap.

Sånne dimmere er nok litt dyrere, men det ville vært en perfekt hastighets regulering på din 220v vifte :thumbup:

Et slikt dimmer er ikke noe problem å lage selv, og jeg tviler på at de er dyre, det er ikke mange komponetene et triac-dimmer består av, men hvis du lager deg et slikt dimmer, så er vil det slippe ut en del høyfrekvent støy på nettet, ergo hele shiten er ulovlig, med untak du setter inn et aldri så lite filter!

Lenke til kommentar
Hvis det er liten vifte kan du bruke en kondensator i serie med vifta for å senke farten.

Det må være en foliekondensator som tåler høy spenning.

Spenningen over den (og vifta) kan faktisk bli høyere en tilført spenning, isåfall kan kan en motstand også koples i serie slik at spenningen blir max tilført spenning.

Denne evt motstanden bør ikke være større enn nødvendig, da den vil bli varm.

Kondensatoren vil vil ikke bli varm i det hele tatt dersom den er av høy kvalitet.

Hastigheten kan ikke reduseres ubegrenset med denne løsningen.

i paralell mener du vel kanskje.. serie kommer nok ikke til å funke så bra nei..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...