Gå til innhold

Gude beskrivelse?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har muntlig eksamen i KRL, og lurer på om noen kunne hjelpe meg med å finne et vers, eller en text ifra bilbelen som beskriver gud (eller en beskrivelse av en av hans opptredner som brennende busk osv) of gi meg sidetall til biblen eller bare skrive det ned her eller noe. (jeg er takknelig om noen kunne gi meg det samme når det gjelder jødedommen og Islam)

 

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg kunne finne er bibelens eneste skikkelige referanse til Guds utseende i 1 Mosebok 1:26-27

 

 

Så sa Gud til sin verksmester: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! . . . Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.» (1. Mosebok 1: 26, 27)

 

Dette var fra Jehova's Vitne siden så her er en annen svensk versjon:

 

Gud sade: "Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden." Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne.

FÖRSTA MOSEBOKEN KAPITEL 1:26-27

 

 

Du får slå opp i bibelen ;)

Lenke til kommentar
    Hvis de f. eks. ikke får lov til å bestemme Nationaltheatrets repertoire - hvis f. eks. vi hedninger, vi som går på teater, får lyst til å se et skuespill, som ikke er særlig religiøst, da blir de såre og ømme, og der blir et skrik og en jammer uten like.

    Men hvordan man nu bærer sig ad, så er jeg alvorlig bange, for at den som prøver å gi en klar og redelig fremstilling av den kristne tro, han vil uundgåelig gjøre sig skyldig i blasfemi.

    Jeg skal prøve å undgå det:

    Gud er et vesen som i utvortes henseende ligner oss. Vi er skapt i hans billede. Han er en mann, han har meget hår og især skjegg, han har nese og munn og tarmkanal, tror jeg da, og for alt hvad jeg vet om ham, har han vel også kjønnsorganer. Eller kanskje han ikke har det?

    I andre henseende adskiller han sig fra oss. Vi er nok også evige vesener, vi kan som bekjent aldri dø. Men Gud er til fra evighet.

    En vakker dag for omkring 6000 år siden skapte han himmelen og jorden. Han kunde godt ha gjort det før; men det vilde han ikke. Men for 6000 år siden vilde han det.

 

Mer nyttig info finner du på http://www.fys.uio.no/~haralds/txta-landeplage.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...