Gå til innhold

Restaurering av gaml. bilradio, Oppdat. 10.06.04


Anbefalte innlegg

Hei!

Ja, dette er er min første worklog. Jeg vet ikke om det er noe interesse for en slik logg, men prøver for det. Det jeg skal gjøre er å restaurere en gammel bil radio, når dere tenker gammel er vel det fra 1990 gammelt, men denne er fra 1950 og er i nokså dårlig forfattning! Jeg kjøpte denne på auksjonen til NRHF i helgen 3 og 6 juni. Den bruker rør og tar bare inn AM og bruker en "Vibrator" og en trafo for å generere høy spenninger. Bilder kommer etter skolen pluss mere info. Jeg vil bare høre om det er en vis interesse for en slik log, hvis ikke ber jeg en moderator om å stenge den....

Kan nevne at dette er min stille protest mot: Prosjekt Duett.

 

Mvh

Magnus Kofoed

P.S Gi litt respons, negativt eller posetivt, så jeg vet om jeg bør fortsette med loggen.

(Moderatør: Håper det er lovlig med en slik logg, hvis ikke, kan du ikke sende meg en PM)

 

EDIT: Glemte og si at radioen virker ikke.

Endret av Makofoed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei igjen!
Som sagt skal dere få bilder når jeg kommer hjem.
Jeg har ikke tid nå, er bare hjem om og spiser.
Jeg samler på gamle radioer med rør og diverse som jeg retaurerer og setter i stand. Det skal IKKE "moddes", "overklokkes" og slik. Ingen plexi plate, ingen leds osv, osv. Poenget er å få en virkende radio som er i sin orginale tilstand, thats all.
Jeg har ikke begynt ennå, men det kan bli lett og det kan bli vanskelig.
Jeg skal legge ut mere info etter hvert som jeg kommer hjem.
Jeg vet ikke om dette er "Just 4 fun", men jeg er interesert og driver og restaurerer, har bare aldri lagt det ut før. Dere kan jo se på min hjemmeside som er under bygging, men noen av mine radioer er der. Adressen er www.Kofoed.no/magnus/
Klikk dere inn på radioer. Noe å lese på til jeg kommer hjem ;)
Altså, jeg vet jeg ikke er mere 13år, men ikke alle er slike "Azzzzza" "Typer", hvis dere skjønner hva jeg mener. Synes en slik oppførsel er litt dum. Takker for hyggelig tilbake melding, dette blir det en worklogg av ;)
Ok, Stay tuned.
Mvh
Magnus Kofoed

EDIT: Jeg bruker mine radioer flittig ;) Endret av Makofoed
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg er temmelig imponert over at du er 13, og interessert i gamle rør-radioer. Jeg fikk ikke interesse før jeg var rundt 16, selv om jeg digget å demontere og ødelegge ting. Spesielt Walkmans, som jeg demonterte og satte motorene på lego-biler, slik at de rullet av egen maskin. Jeg er nå 23, og elsker ennå å demontere :-) Å knuse bilderør er MORSOMT. Men jeg reparerer mest da...

 

Men en slik worklog vil jeg gjerne følge med på. Skulle det være noe du lurer på, eller trenger hjelp med, må du ikke nøle med å spørre ;)

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei!
Snublefot: Takker så mye, har i grunnen alltid hvert interesert i elektronikk, når jeg var til kontroll til helse søster når jeg var 1år(Tror jeg, vet i grunnen ikke hvor gammel jeg var), hadde jeg med ledningen til vannkokeren i stedet for en bamse... Skal spørre hvis jeg lurer på noe.

Så har jeg kommet på en dum ting, min far har pcen som jeg må bruke for å overføre bilder og han er på jobb. Dumme, dumme meg :wallbash: :wallbash:
Jeg LOVER og oppdatere når han kommer hjem, blir i grunnen en større update da jeg får lengre tid til å "mekke". Nei, skal ned i kjelleren og skru og varme meg på lodde bolten.

Mvh
Magnus Kofoed Endret av Makofoed
Lenke til kommentar
Hei igjen!
NÅ er bildene her:

Starter like greit med en gang med bildene.
Alle har en beskrivelse under.
[img]http://www.kofoed.no/magnus/Bilde034.jpg[/img]
Her har du hele radioen, ikke så veldig pen men det er kun det kromede som er synlig fra "Dash'en". Litt "sjukk" :D kanskje? Det er mye irr på de kromede detaljene.
[img]http://www.kofoed.no/magnus/Bilde035.jpg[/img]
Her er et "Close up" på de synlig detaljer gjennom dash'en. Her vises irren veldig godt, det er også en sprekk i skal glasset, men det vises bedre på et annet bilde lenger ned. Knappene er fra venstre og bortover. Innerste er båndvelger, ytterste er tuning. De til høyre, innerste er tonekontroll og den andre er volume og av/på.
[img]http://www.kofoed.no/magnus/Bilde036.jpg[/img]
Her vises baksiden av radioen. Den store klompen er strømforsyningen som gir radioen høy spenning. I og med at radioen har rør så trenger den høyspenning, dette fordi den må ha en vis spenning for at elektrode strømmen skal gå fra katoden til anoden. Jeg går ikke mere inn på det da det finnes masse vis av stof på nettet. Husk [url="http://www.Google.com"]http://www.Google.com[/url] is your friend ;) . Strøm forsyningen gjør, enkelt forklart, om 12volt til 150-200volt. Hvis du er interesert i hvordan kan du lese om det på denne siden [url="http://www.gbronline.com/radioguy/vpwrsup.htm"]http://www.gbronline.com/radioguy/vpwrsup.htm[/url] . Min type vibrator er synkron, du skjønner hvis du leser på siden.
[img]http://www.kofoed.no/magnus/Bilde037.jpg[/img]
Her er innsiden av strømforsyningen. Fra høyre og bortover mot venstre.
Vibratoren, synkron type, Transformatoren, transformerer opp spenningen og den store elektrolytt kondensator som glatter høyspenningen.
[img]http://www.kofoed.no/magnus/Bilde040.jpg[/img]
Her ser du sprekken i skalaen veldig godt, knappene er fjernet for vask og puss. ;)
[img]http://www.kofoed.no/magnus/Bilde041.jpg[/img]
Litt puss og rens gjør under verker med KROM (Hirr :green: )
[img]http://www.kofoed.no/magnus/Bilde042.jpg[/img]
Og nå dere, sånn er det den egentlig skal monteres, med den "Sjukke ræva" ned.
[img]http://www.kofoed.no/magnus/Bilde043.jpg[/img]
Måtte nesten bare ta et bilde av alle kablene som løp hit og dit under testingen.
[img]http://www.kofoed.no/magnus/Bilde045.jpg[/img]
Dette bildet ble veldig dårlig. Skal legge ut et bedre siden. Det viser nesten hele radioen ute av kassen. Ja, det var alle bildene for nå, men flere vil komme etter hvert. Nå over til det tekniske og det jeg har gjort.
Har glemt å ta bilde av høytaleren og "innmaten" av vibratoren, men det kommer.

Jeg kjøpte den radioen på auksjonen den 5.juni som ble arrangert av Norsk Radio Historisk Forening. Den var i den tilstand som på det første bildet. Litt irret, men tross alt, har sett værre. Som navnet sier har den vært montert i en bil og det har slitt hardt på mekanikken og den er veldig skitten. Den skal vaskes når den virker perfekt. Jeg tok den ned i kjelleren og begynte og prøve den under kontrollerte former med min variable labratorie strømforsyning, veldig kjekk sak det :love: .
Rørene glødet fint opp men det var ikke noe liv i vibratoren, noe som gjorde at det ikke ble høyspenning, ikke høyspenning, ikke radio... Siden jeg antok at spolen var hel så regnet jeg med at det bare var kontaktene som var skitne. Alle disse vibratorene har en gummi "Klump" inne i metall kannen som har som oppgave og støy dempe. Denne gir fra seg etter eller annet som legger seg som en film på kontaktene, denne må pusses bort. Jeg brukte 240papir til jobben, IKKE bruk fil, da denne sliper alt for mye og for ujevnt og kurven vil bli ødelagt... Etter dette så prøvde jeg vibratoren uten for strømforsyningen og den fungerte perfekt! Buzzzzz.
Jeg satte den i strømforsyningen og den fungerte forstatt og spenning til anoden kom opp. Vibratoren ble montert i kannen og alt fungerte fortsatt. Så var tiden inne for å prøve den i radioen. Koblet til kontakt og spenning blir satt på. Og strømforsyningen virket upåklagelig. Radiorørene glødet og når de ble varme ble det et slags liv i radioen. Strømforsyningen generete veldig mye støy. Det er sikkert kondensatorene i HF filteret som er defekte. Men, etter mye fikkling med kontrollen klarte jeg og få inn en stasjon. Ikke bra, men alike vel. Lenger har jeg ikke kommet. Men, den er dømt til å leve når den motar en stasjon!
Glemte foresten litt fakta om radioen:
Den går på 6 og 12 volt.
Har 5 bølgebånd(Noe som er uvanlig for bilradioer), men har ikke rukket og finne ut hvilket område den dekker.
Bruker 6rør av typen 2xEL41, 3xEAF41 og et ECH42.
Bruker mekansik vibrator for å hakke likestrømmen til trafoen.
Det tror jeg var alt for denne gang. Still gjerne spørsmål om noe dere lurer på.
Mvh
Magnus Kofoed

EDIT: Vet at Tykke ikke skrives "Sjukke", bare kalt den det for å understreke ut talen som var av radioens "ræv" :D

EDIT2: Rettet mange skrive feil og gramatiske feil :scared: , må bli bedre i norsk... Endret av Makofoed
Lenke til kommentar
Jeg tok den ned i kjelleren og begynte og prøve den under kontrollerte former med min varible labratorie strømforsyning

Er du 13 år??

Jeg er 16 og har ikke peiling på hva en varibel labratorie strømforsyning er! :roll:

Har du fått faren din til å skrive innleggene eller noe slikt? Vist ikke har du utrolig godt språk og er sinnsykt god til å formulere deg!

 

Ontopic: Virker som et spennende prosjekt :thumbup: Gleder meg til å følge med på denne :yes:

Lenke til kommentar
Jeg tok den ned i kjelleren og begynte og prøve den under kontrollerte former med min varible labratorie strømforsyning

Er du 13 år??

Jeg er 16 og har ikke peiling på hva en varibel labratorie strømforsyning er! :roll:

Har du fått faren din til å skrive innleggene eller noe slikt? Vist ikke har du utrolig godt språk og er sinnsykt god til å formulere deg!

 

Ontopic: Virker som et spennende prosjekt :thumbup: Gleder meg til å følge med på denne :yes:

Hei!

Ja, jeg er 13år og skriver mine innlegg selv, takker så mye for den komentaren. En labratorie strømforsyning er egentlig en strømforsyning hvor du kan variere ut spenningen og strømmen. Du har også et volt og amper meter. Min kan gi ut 30volt og 5amper maks. Du ser den foresten helt til venstre på det første bildet. Du finner sikkert noen slike på siden til Elfa.se

 

Snublefot: Ja, ganske morro å tenke på at de brukte et slags rèle til å hakke opp spenningen. Blir nok flere bilder i morgen. Digger rør jeg å. Også fant de så mange morsomme løsninger på ting, for eksempel en vanlig lys pære som strøm begrensing. Jo større strøm det går gjennom lampen jo strørre motstand blir det og den vil holde spenningen stabil.

Så ut som det var en interesse for en slik logg selv om den ikke inne holder noe med data.(Og det synes jeg er morro!)

 

Mvh

Magnus Kofoed

Endret av Makofoed
Lenke til kommentar
Også fant de så mange morsomme løsninger på ting, for eksempel en vanlig lys pære som strøm begrensing. Jo større strøm det går gjennom lampen jo strørre motstand blir det og den vil holde spenningen stabil.

Så ut som det var en interesse for en slik logg selv om den ikke inne holder noe med data.(Og det synes jeg er morro!)

Enig! Jeg har reparert en del gamle jukebox'er, og dær har de mye analoge ting :-) For det meste mekaniske ting, og elektromotorer osv. Skikkelig solide greier! Visste du forresten at russerne har brukt rørteknologi fram til 80-90 tallet nettopp på grunn av at det ikke er følsomt for EMP :D Med andre ord vil radioen din overleve en atombombe!

 

Selvfølgelig er det interesse for slike worklogs! Så lenge det involverer noe man kan gjøre med en loddebolt og godt humør, er jeg interresert!

Lenke til kommentar
Også fant de så mange morsomme løsninger på ting, for eksempel en vanlig lys pære som strøm begrensing. Jo større strøm det går gjennom lampen jo strørre motstand blir det og den vil holde spenningen stabil.

Så ut som det var en interesse for en slik logg selv om den ikke inne holder noe med data.(Og det synes jeg er morro!)

Enig! Jeg har reparert en del gamle jukebox'er, og dær har de mye analoge ting :-) For det meste mekaniske ting, og elektromotorer osv. Skikkelig solide greier! Visste du forresten at russerne har brukt rørteknologi fram til 80-90 tallet nettopp på grunn av at det ikke er følsomt for EMP :D Med andre ord vil radioen din overleve en atombombe!

 

Selvfølgelig er det interesse for slike worklogs! Så lenge det involverer noe man kan gjøre med en loddebolt og godt humør, er jeg interresert!

Jepp! Det er noe å ha hvis det bryter ut atomkrig. Nei, har funnet utrolig mye rart i radioer. Kan være alt fra en stemme gaffel(Var en sender det da.) til å betsemme frekvens til glimmlamper av satt for en bestemt spenning slik at den stabiliserer den selv om den er for høy så blir den ikke større enn spenningen på glimmlampen. En annen ting med rør er at de er nokså seig livet. Kobler du en transistor feil er det veldig lett for at det er takk og adjø. Men, med rør så tåler de ganske mye så lenge man ikke setter for høy spenning på glødingen... :roll: Fikk et gitter "Svevende" en gang og da ble strøm trekket så høyt til røret inn maten glødet :wow: Funket helt fint etter å ha kjølt seg ned. Fikk litt problemer med å fjerne den fra sokkelen da den hadde smeltet fast... Så artig å diskutere gamle greier med folk altså.

Mvh

Magnus Kofoed

Lenke til kommentar
Også fant de så mange morsomme løsninger på ting, for eksempel en vanlig lys pære som strøm begrensing. Jo større strøm det går gjennom lampen jo strørre motstand blir det og den vil holde spenningen stabil.

Så ut som det var en interesse for en slik logg selv om den ikke inne holder noe med data.(Og det synes jeg er morro!)

Enig! Jeg har reparert en del gamle jukebox'er, og dær har de mye analoge ting :-) For det meste mekaniske ting, og elektromotorer osv. Skikkelig solide greier! Visste du forresten at russerne har brukt rørteknologi fram til 80-90 tallet nettopp på grunn av at det ikke er følsomt for EMP :D Med andre ord vil radioen din overleve en atombombe!

 

Selvfølgelig er det interesse for slike worklogs! Så lenge det involverer noe man kan gjøre med en loddebolt og godt humør, er jeg interresert!

Jepp! Det er noe å ha hvis det bryter ut atomkrig. Nei, har funnet utrolig mye rart i radioer. Kan være alt fra en stemme gaffel(Var en sender det da.) til å betsemme frekvens til glimmlamper av satt for en bestemt spenning slik at den stabiliserer den selv om den er for høy så blir den ikke større enn spenningen på glimmlampen. En annen ting med rør er at de er nokså seig livet. Kobler du en transistor feil er det veldig lett for at det er takk og adjø. Men, med rør så tåler de ganske mye så lenge man ikke setter for høy spenning på glødingen... :roll: Fikk et gitter "Svevende" en gang og da ble strøm trekket så høyt til røret inn maten glødet :wow: Funket helt fint etter å ha kjølt seg ned. Fikk litt problemer med å fjerne den fra sokkelen da den hadde smeltet fast... Så artig å diskutere gamle greier med folk altså.

Mvh

Magnus Kofoed

Jepp slike stforsyninger brukt jeg selv den tiden vi bygde on walki talki og fikk dem opp rundt 20-40 w slik at vi kunne snakke med de fleste land i Europa og vel så det , det var tider det :thumbup:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...