Gå til innhold

Durelyd i gammel lp spiller


Anbefalte innlegg

har en gammel sony LP-spiller fra 60-70`tallet eller noe sånnt som jeg fant i kjelleren. Når jeg kobler den til recieveren min som er en flunka ny pioneer fra 2004 lager det en merkelig "dure lyd". Det kommer musikk også samtidig med durelyden. Hva kan det være? kan det fikses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har en gammel sony LP-spiller fra 60-70`tallet eller noe sånnt som jeg fant i kjelleren. Når jeg kobler den til recieveren min som er en flunka ny pioneer fra 2004 lager det en merkelig "dure lyd". Det kommer musikk også samtidig med durelyden. Hva kan det være? kan det fikses?

Jeg for min del er overraska over at det er platespiller del på en pioneer receiver fra 2004 :ermm: ...og er det det MÅ det i så fall også være en jord/GND skrue-dingseboms bak på receivern! Bør ikke være for vrien å finne. Bruk elimineringsmetoden om nødvendig. Det er ikke høytaler inngangene, det er ikke en phonoplug, ei heller en optisk inngang av noe slag... Nærmer vi oss?

 

Mener ikke å være frekk assa... Men helt seriøst tviler jeg på at det er platespiller forsterker i receiver'n din om du nettopp har kjøpt deg en ny surround receiver. En rimelig og bra platespillerforsterker (RIAA forsterker) kan du få kjøpt her hos HIFI Klubben Der ser du også GND skrua bakpå (bilde #2)

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så rart hvis det er phono-inngang på en reciever i 2004?

 

Kjøpte meg en Technics surround reciever i 2002 og da var det intet problem med å finne recievere som hadde inngang, Sony, Yamaha, Technics..................men skjønner jo hvis ikke alle modellene fra hvert merke har phono-inngang i dag!

 

Jordingskruen(GND) går rett i chassis, akkurat det samme som skjermen gjør på RCA-kontaktene, derfor er det bare å åpne platespilleren og sette jordledningen på skjermen til signalkablene.

 

Og, det er platespilleren som lager brummingen.

 

Du trenger ikke å bytte forsterker, han mente en RIAA-forsterker som du kobler mellom platespiller og forsterker siden signalene er så svake fra platespilleren.

Lenke til kommentar
Vil det komme durelyd hvis man plugger en cd-spiller inn i phono inngangen?

Det anbefaler jeg deg ikke å prøve! Platespillerinngangen har en ekstra forsterker fordi signalet fra en platespiller bare er brøkdelen så kraftig som fra en cd spiller. Det vil lett resultere i sprengte høyttalere og piping i øra

Lenke til kommentar
har ikke phono inngang menkoblet den inn i video og tvinnet jordkabelen rundt den røde kabelen. Funket flott det :thumbup:

Den platespilleren må ha innbygd forsterker.

 

På en vanlig platespiller uten forsterker ville du måtte ha volumkontrollen på fullt uten at det ble så veldig mye trøkk ut av det.

Lenke til kommentar

For det første tror jeg ikke det er RIAA del i forsterkeren, og dessuten har han jo plugget platespilleren inn i "video". Da hadde det ikke hjulpet spesielt mye sevl om det faktisk var en RIAA del i den...

 

Vi får nok bare tro på han når han sier det blir lyd, eller hva? ;)

Lenke til kommentar
For det første tror jeg ikke det er RIAA del i forsterkeren, og dessuten har han jo plugget platespilleren inn i "video". Da hadde det ikke hjulpet spesielt mye sevl om det faktisk var en RIAA del i den...

 

Vi får nok bare tro på han når han sier det blir lyd, eller hva? ;)

Jeg skrev: Forsterker(RIAA) i PLATESPILLEREN.........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...