Gå til innhold

Tilkobling av høyttalere


Anbefalte innlegg

Etter å ha flytta har jeg behov for å ommøblere litt. Jeg har to spørsmål:

 

1. Går det an å koble PC-en og TV-en til stereoanlegget samtidig? (Vanlig stereokabel)

 

2. Ledningene fra stereoanlegget til høyttalerne er litt korte. Går det an å skjøte disse på en grei måte? (Da tenker jeg på noe mer stabilt enn å tvinne og tape ledningsstumper sjøl)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha flytta har jeg behov for å ommøblere litt. Jeg har to spørsmål:

 

1. Går det an å koble PC-en og TV-en til stereoanlegget samtidig? (Vanlig stereokabel)

 

2. Ledningene fra stereoanlegget til høyttalerne er litt korte. Går det an å skjøte disse på en grei måte? (Da tenker jeg på noe mer stabilt enn å tvinne og tape ledningsstumper sjøl)

1, Det kommer an på anlegget. Si litt om anlegget ditt.

 

2, skjøte går fint, men nye kabler er bedre.

Lenke til kommentar
Etter å ha flytta har jeg behov for å ommøblere litt. Jeg har to spørsmål:

 

1. Går det an å koble PC-en og TV-en til stereoanlegget samtidig? (Vanlig stereokabel)

 

2. Ledningene fra stereoanlegget til høyttalerne er litt korte. Går det an å skjøte disse på en grei måte? (Da tenker jeg på noe mer stabilt enn å tvinne og tape ledningsstumper sjøl)

1, Det kommer an på anlegget. Si litt om anlegget ditt.

 

2, skjøte går fint, men nye kabler er bedre.

Jeg har et lite minianlegg, Philips FW-C100. Og TVen er forresten en Philips 32PW8608.

 

Jeg spiller MP3 fra PCen på stereoen via stereokabel fra PC til anlegg. Samtidig vil jeg gjerne koble steroen til TVen til filmlyd etc. Men det er tungvint å bytte ledninger fra stereo til TV hver gang.

 

Høyttalerledningene sitter fast i høyttalerne, så det er derfor jeg lurer på omdet finnes noen "proffe" skjøteløsninger.

Lenke til kommentar

Hvis du har flere innganger på forsterker-delen, kobler du til tv med Scart ut, lyd inn (scart til 2 phon plugger, rød, hvit) Mens du da kan ha pc koblet opp med vanlig stereokabel (pc ut, phonoplugger inn) i en annan inngang.

 

Har du bare en ledig inngang er det kanskje mulig å få kjøpt en kombo-boks som gjør at du kan koble begge i den, og bruke en bryter for å bytte.. (vet ikke om slikt finnes..)

Lenke til kommentar
Har du bare en ledig inngang er det kanskje mulig å få kjøpt en kombo-boks som gjør at du kan koble begge i den, og bruke en bryter for å bytte.. (vet ikke om slikt finnes..)

Det finnes. Sjekk clasohlson eller biltema. Har en slik selv jeg nettopp kjøpte der.

Lenke til kommentar
Etter å ha flytta har jeg behov for å ommøblere litt. Jeg har to spørsmål:

 

1. Går det an å koble PC-en og TV-en til stereoanlegget samtidig? (Vanlig stereokabel)

 

2. Ledningene fra stereoanlegget til høyttalerne er litt korte. Går det an å skjøte disse på en grei måte? (Da tenker jeg på noe mer stabilt enn å tvinne og tape ledningsstumper sjøl)

 

 

1) på noen annlegg er det slik at det er inngang for AUX (til pc`n) og TV (til tv`n) hvis ikke må du kjøpe en sånn switch greie eller noe sånn å koble på

 

2) Det er nok like greit å kjøpe nye. Det koster ikke så mye. Men du kan sikkert kjøpe noe sånn skjøte-boks-greie :hmm:

Lenke til kommentar
Har du bare en ledig inngang er det kanskje mulig å få kjøpt en kombo-boks som gjør at du kan koble begge i den, og bruke en bryter for å bytte.. (vet ikke om slikt finnes..)

Det finnes. Sjekk clasohlson eller biltema. Har en slik selv jeg nettopp kjøpte der.

Noe slikt jeg trenger. Har lett på Biltemas og Clas Ohlsons nettsider, uten å finne noe. Har du link, varenummer, produktnavn el.l. til denne switcheboksen?

Lenke til kommentar
2) Det er nok like greit å kjøpe nye. Det koster ikke så mye. Men du kan sikkert kjøpe noe sånn skjøte-boks-greie :hmm:

Problemet er at det ikke er ledninger som kan kobles fra høyttalerne:

hoyttaler.jpg

 

Derfor tror jeg en skjøteløsning er det jeg må ta til takke med, om det finnes. Blir vel ikke store forskjellen fra å tvinne sammen ledningene selv, men kan hende det i det minste ser bedre ut.

Lenke til kommentar
2) Det er nok like greit å kjøpe nye. Det koster ikke så mye. Men du kan sikkert kjøpe noe sånn skjøte-boks-greie :hmm:

Problemet er at det ikke er ledninger som kan kobles fra høyttalerne:

hoyttaler.jpg

 

Derfor tror jeg en skjøteløsning er det jeg må ta til takke med, om det finnes. Blir vel ikke store forskjellen fra å tvinne sammen ledningene selv, men kan hende det i det minste ser bedre ut.

Hvis du er litt flink å skru så kan du jo åpne høytalerne og bytte kabelen fra innsiden. eller? Sikkert mange som har mye bedre greie en på dette en meg her ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder å kjøte ledninger så er det fint mulig å lodde sammen ledningene. bare tvinn ledningene sammen og smelt på lodde tinn i kjøten. Det skal ikke ha noe serlig å si på lyden. Legger som regel bare merke til det på større anlegg. Så kan du jo legge en krympestrømpe utenpå kjøten så ser den veldig proff ut.

Lenke til kommentar
Har du bare en ledig inngang er det kanskje mulig å få kjøpt en kombo-boks som gjør at du kan koble begge i den, og bruke en bryter for å bytte.. (vet ikke om slikt finnes..)

Det finnes. Sjekk clasohlson eller biltema. Har en slik selv jeg nettopp kjøpte der.

Noe slikt jeg trenger. Har lett på Biltemas og Clas Ohlsons nettsider, uten å finne noe. Har du link, varenummer, produktnavn el.l. til denne switcheboksen?

Nederst på denne siden: clasohlson

 

Biltema har visst sluttet å selge slik veksler.

Lenke til kommentar
Når det gjelder å kjøte ledninger så er det fint mulig å lodde sammen ledningene. bare tvinn ledningene sammen og smelt på lodde tinn i kjøten. Det skal ikke ha noe serlig å si på lyden. Legger som regel bare merke til det på større anlegg. Så kan du jo legge en krympestrømpe utenpå kjøten så ser den veldig proff ut.

Enig her.

Lenke til kommentar

Klipp av ledningen, spre de to noe. Smelt inn så mye loddetin du klarer inn i ledningen uten at det renner ut. Legg dem mot hverandre, under press så varmer du opp så du ser at det har smeltet igjennom. Behold presset til det har kjølnet og du har en bra skjøt. Bruk krympestrømpe eller elektrikerteip, alt ettersom du vil at det skal se ut bra ut eller som at en blind elektriker har vært på ferde....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...