Gå til innhold

Prøve suse 9.1


Anbefalte innlegg

Har en gammel "lekemaskin" (offisiellt familiepc'n, men de bruker stort sett pc'n min...) stående med 128 MB ram og 500 mhz P3 CPU. Hadde det vært mulig å prøve SuSe 9.1 på den uten at det går treeeiiiiggggtttt som sirrrrruuupp (som fc2 til tider gjør)? Hva er forskjellen mellom personal og professional - bortsett fra prisen?

 

Har hørt mye skryt om SuSe i det site og har derfor lyst til å teste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en gammel "lekemaskin" (offisiellt familiepc'n, men de bruker stort sett pc'n min...) stående med 128 MB ram og 500 mhz P3 CPU. Hadde det vært mulig å prøve SuSe 9.1 på den uten at det går treeeiiiiggggtttt som sirrrrruuupp (som fc2 til tider gjør)? Hva er forskjellen mellom personal og professional - bortsett fra prisen?

 

Har hørt mye skryt om SuSe i det site og har derfor lyst til å teste.

Det kommer vel ikke an på hvilken distro du kjører, men hvilke programmer/window manager du bruker...

Jeg har en 650mhz stående med Linux på, den er grei på både KDE og stort sett alle programmer. Hvis du føler det går treigt på pc'n din kan du bytte til f.eks Fluxbox og erstatte noen tunge programmer med mer lette eller kanskje tekstbaserte programmer.

Lenke til kommentar

Men en distro er jo nettopp en samling av programmer...

 

Tror forøvrig det er RAM det skorter på. CPU er OK. Burde ikke være ALT for slit å få tak i 128 MB til med SDRAM...

 

Så hovedpoenget er: er Suse 9.1 slit på 128 RAM, eller trenger jeg mer?

 

IOM. at dette liksom skal være en familiepc er det jo litt uhensiktsmessig å legge inn flux etc. Ikke at flux er vanskelig å lære, men tror liksom ikke foreldrene mine gidder lære det. Da sender de heller boksen på dynga - eller jeg må ha den på mitt eget rom. Hvor det allerede står 6 pc'r - hvorav 3 kan betraktes som utrangerte... Og jeg har ikke bredbånd, så servere blir det heller neppe av dem. Desverre.

 

Men hva er de store forskjellene mellom suse 9.1 personal og professional? Var inne på sidene deres, men fant ikke noe "comparison chart" eller .no - kort sakt ingen ting som ga meg en god grunn til å bruke 600 kr mer for proffessional...

Lenke til kommentar

DVS. den hadde neppe blitt kastet - ikke før oppussinga til høsten i alle fall. Men har en stygg følelse at NOE kommer til å havne på dynga da... Mamma prater hele tiden om laptoppers fortreffelighet...

 

Joda, laptopper er fine de, bortsett fra:

1. Prisen

2. Herk å oppgradere - kun minnet går ann, og det er svinedyrt.

PCMCIA kort - få er særlig bra støttet i Linux (bortsett fra ethernet-NIC's)

3. Skjermstørrelsen

4. ACPI-faenskap.

5. De slites som f.

 

All sympati til deg, sim!

 

Men tilbake til topic - Hva er de store forskjellene på SuSe pro/personal? Og vil det kunne kjøre fint på en 500 mhz/256 RAM/10 GB disk? (har en 10 GB til liggende. RAID...)

Lenke til kommentar

Ok... Vet at du kan bytte HD, bay, og batteri. Glemte det. Har til og met drevet å flyttet en HD fram og tilbake mellom en relativt ny laptop (500 mhz eller .no) og en gammel, men biiiiiitte liten en (90 mhz som nesten kan kalles en PDA :D - "pda"'en ville ikke sammarbeide med debian om pcmcia...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg lurer også på forskjellen mellom 9.1 Pro og 9.1 Personal. Tar jeg feil hvis det i utgangspunktet er samme OS (ikke to forskjellige versjoner som XP Home og Pro), og at forskjellen ligger kun i antall tilleggsprogrammer som er vedlagt? Dvs. at man ved å installere ønskede tilleggspakker vil kunne oppnå samme funksjonalitet i Personal som i Pro-versjonen?

 

Mvh

Tummen

Lenke til kommentar
Pro inneholder vel kommersielle programmer hvis jeg ikke tar helt feil.

Mja, trur den ein kjøper i butikken har nokon kommersielle program, men den ein kan laste ned frå nettet er også Pro, og den har ikkje dei programma.

 

Personal er stort sett ikkje noko å satse på, med mindre du treng ein rein kontormaskin. Du får ikkje med utviklingsverktøy (til å kompilere program/anna om det trengs) + ein del anna.

 

Vent til 9.3 kjem gratis som nedlasting på nettet.

Lenke til kommentar
Personal er stort sett ikkje noko å satse på, med mindre du treng ein rein kontormaskin. Du får ikkje med utviklingsverktøy (til å kompilere program/anna om det trengs) + ein del anna.

Men de kan jo fint installeres med YaST eller apt4rpm hvis du legger til professional-kildene.

Lenke til kommentar
Personal er stort sett ikkje noko å satse på, med mindre du treng ein rein kontormaskin. Du får ikkje med utviklingsverktøy (til å kompilere program/anna om det trengs) + ein del anna.

Men de kan jo fint installeres med YaST eller apt4rpm hvis du legger til professional-kildene.

Stemmer.

 

Ser ut som det ligg ein ISO ute for 9.3, kun for AMD64. Det er ein ISO for internett/nettverks-installering (ting vert installert frå nettet, CDen er berre ein boot-CD).

 

ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.3/iso/...nstallation.iso

 

Bruk mirror til å laste ned...

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...