Gå til innhold

død harddisk, hvordan hente ut informasjon?


Anbefalte innlegg

Hei, en venn av meg hadde med seg sin eksterne hardisk på skolen. Der klarte en av hans klasse kammerater og sette strømtilførselen fra sin bærbare inn i hans maxtor 300gig eksterne harddisk. Dette medførte at det luktet svidd og harddisken fungerer nå ikke lenger. Har demontert kabbinettet og prøvd og montere disken i 2 forskjellige maskiner. Den kommer ikke opp i bios eller i windows, så disken er vel død?

Det jeg egentlig lurer på er om det er noen måte og hente ut informasjonen på den disken? Han hadde en god del skole arbeid osv der som han gjerne skulle hatt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp, IBAS, morro men umenneskelig dyrt. Har brukt dem på jobben 2 ganger. Siden disken er svidd bør du ikke bli overrasket hvis prisen nærmer seg 75000-100000.

Vi betalt 65000 for disken vår, og den var ikke svidd...bare sletta...

 

dr_k

Lenke til kommentar

Men er det noen som vet hva de folka i ibas gjør med diskene? Hva som fysisk skjer i disken når den får for mye strøm? Jeg gjetter på at det er det lille print kortet på hden som dør og det kan da ikke være så vanskelig og bytte, eller?

Lenke til kommentar

IBAS tar i verste fall ut platene, og dytter dem inn i en spesialmaskin for lesing av HD-plater. De har sikkert enklere metoder også, men de er eneste i norge som gjør det...

Aldri testa å bytte kort, men det er forbanna mye billigere å prøve det...

 

dr_k

Lenke til kommentar
Det er mulig at det bare er kretskortet på disken som har vandret til de evige jaktmarker. Hvis du har tilgang til en identisk disk kan du prøve å bytte over kortet, men på eget ansvar ;) .

Jeg har gjort det før, og det virket fint.

Du var litt raskere en meg ;)

Har ikke lik disk, men er det mulig å få kjøpt et sånt printkort noe sted?

Lenke til kommentar
tror ikke det, kanskje maxtor har noen liggende, men motoren kan jo også være svidd...

Greia er at den har ikke fått mer en 20volt, vet ikke hvor mye en sånn motot tåler før den legger på røret, men vil vel anta at den tåler litt mer en et print kort?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
jepp, IBAS, morro men umenneskelig dyrt. Har brukt dem på jobben 2 ganger. Siden disken er svidd bør du ikke bli overrasket hvis prisen nærmer seg 75000-100000.

Vi betalt 65000 for disken vår, og den var ikke svidd...bare sletta...

 

dr_k

Neida, det er ikke så dyrt dersom du har tid til å vente litt. Skal du ha dataene raskt er det så dyrt, men har du tid til å vente en ukes tid er det meget rimeligere.

Lenke til kommentar

Prøv Infolink først.

De åpner ikke disken slik Ibas gjør, men de kan fikse "alt" av mekanisk og eletrisk på disken. Brukte de en gang jeg kortsluttet kretskortet på Quantum Fireball disken til min far. Betalte rundt 4000kr (ink mva) for å hente ut tilsammen 2 cder med dokumenter og bilder :thumbup:

- ser de har blitt litt dyrere, men fortsatt billigere enn Ibas.

 

Det tok litt tid før de kom igang, men når jeg ringte å purret på tok det ikke mange timene (!) før jeg fikk mail tilbake om resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...