Gå til innhold

Forslag til anbefaling; HTPC


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

anbefalings-seksjonen beskrives stort sett PC-er for enhver smak.

Men det er allikevel en helt spesiell anbefaling som mangler!

 

Det jeg snakker om her, er det ganske nye begrepet HTPC.

Home Theater Personal Computer.

HTPC blir hovedsakelig brukt i hjemmekino. Her har man muligheten for å styre det aller meste av lyd/bilde/annet digitalt, og dette har blitt mer og mer populært i det siste. Dette bla. fordi digital videoinngang (DVI) er den beste utgangen for skjermbilde; også bedre enn RGB basert komponent.

 

Nedenfor fins en liste over bildebaserte tilkoblinger, rangert fra best til dårligst:

 

HDMI :dribble:

 

DVI :w00t:

 

Komponent, RGB, YPrPb, VGA :)

 

SVHS :wee:

 

Kompositt :nei:

 

Opplysning om HDMI:

HDMI overfører både sylskarpt bilde og flerkanals lyd over ledningen.

Selve HDMI-pluggen er ikke stort større enn en USB-plugg.

Siden HDMI nesten ikke er kommet på markedet ennå, er det svært lite utstyr å få tak i denne forbindelse. De alle fleste projektorer i på hjemmekino-

fronten har ikke støtte HDMI ennå, så man må nok vente ennå en liten stund før dette kommer for fullt. (Produsenten Monster Cable har nettopp kommet med HDMI-kabler på markedet. )

Men en universell kontakt for hjemmekino, nemlig HDMI, we like!

Hi-Fi-frontens svar på USB, om du vil. :thumbup:

 

HTPC bør inneholde:

-Hovedkort av nyere dato med støtte for:

-2 GHz/eller mer CPU med en stillegående vifte/vannkjøling

-Minst 512 MB DDR RAM

-Northbridge-kjøling som ikke støyer/vannkjøling

-Et skjermkort av nyere dato med DVI-utgang og stillegående vifte/vannkjøling

-Stillegående harddisk(er)

-Et bra lydkort, som matcher høyttalere i hjemmekino (tenk: THX-godkjent)

-Stillegående CD/DVD-ROM -drev

-Kabler av relativt ny sort (tenk ATA 133)

-Stillegående strømforsyning, helst over 300 W.

(-Evt vannkjøling)

- Ellers det vanlige, tastatur, mus osv.

-Kabinettvifter på 120 mm

 

Grunnen til at alt skal være så stillegående, er rett og slett at unødig støy kan være forstyrrende og sjenerende og virke drepende på atmosfæren som dannes under de aller mest stille/spennende partiene i filmene. Tenk deg at du sitter sammen med vennene dine i et helt mørk rom, og du kan bokstavelig talt kjenne ruta som brister under Sarah Hardings fingre i "The Lost World: Jurassic Park"....

 

 

Fordelen med Home Theater PC (HTPC) er at man ikke bare kan kjøre

"Ringenes Herre" eller "Heftig og Begeistret" opp på over 100 tommer skjerm via en projektor med DVI-inngang; men også spille "Need For Speed Underground" med THX-godkjent lyd eller "Far Cry" med Dolby Digital 5.1!

:D

 

Hva tror dere? ;)

 

 

Edit:

-dårlig språk m.m.

-la til VGA i oversikten over tilkobl.

-topic

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"HDMI

 

HDMI (High Definition Multimedia Interface) is a specification that combines video and audio into a single digital interface for use with digital versatile disc (DVD) players, digital television (DTV) players, set-top boxes, and other audiovisual devices. The basis for HDMI is High Bandwidth Digital Content Protection (HDCP) and the core technology of Digital Visual Interface (DVI). HDCP is an Intel specification used to protect digital content transmitted and received by DVI-compliant displays.

 

HDMI supports standard, enhanced, or high-definition video plus standard to multi-channel surround-sound audio. HDMI benefits include uncompressed digital video, a bandwidth of up to 5 gigabytes per second, one connector instead of several cables and connectors, and communication between the video source and the DTV. HDMI development is overseen by the HDMI Working Group that includes Sony, Hitachi, Silicon Image, Philips, and Toshiba as members."

 

Les mer om HDMI på HDMI.org! :thumbup:

 

Dessuten kan også Pioneer fortelle oss litt generelt om dette!

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

heisann.

 

Vi sitter å ser på saken om dette med HTPC og andre saker. Det kommer godbiter utover høsten.

 

Påpeker dog dette med HDMI og DVI. Når det gjelder prosjektorer er det kun en ting som gjelder for deg som er kresen og det er CRT. Disse støtter ikke HDMI og DVI:(

 

Vi kommer til å skrive om Media OS'et til Microsoft, ta for oss HD og andre godbiter. Skal bare bli kjent med min Barco cin 8 før jeg dundrer ut i dette. Mer info er på vei. Smør dere med litt tolmodighet bare :)

Lenke til kommentar

1. VGA og Komponent stiller likt. Med VGA mener Hi-Fi-verdenen "monitor-inngang" og komponent "separate kabler med Red Green Blue"

 

2. THX har lenge vært en banebrytende standard, og det skal ikke legges skjul på at THX-merket i høyere grad respresenterer god lydstandard enn f.eks. Dolby Digital gjør. For all del er DD svært bra, men det er fortsatt THX-merket som er det store innen HiFi... Tro det eller ei ;)

 

3. Hvorfor vente til høsten? Skriv en HTPC-anbefaling nå, da vel :green:

Mens vi venter i spenning på de neste godbitene!

 

4. Hvor mange hjemmekino-folk bruker CRT-projektorer? Folk som har penger bruker ikke CRT-projektorer. 10 år for sent der, gitt :roll: .

DLP 3-chips fra Texas Instruments med 35 billioner digitale farger er det store på den fronten, nå. Størrelsen er lik 2 x vanlig projektor.

 

5. HTPC brukes idag. Bare stikk innom AVforum.no, og se moderator HiFeels løsning som er ca. et år gammel.

 

:thumbup:

 

HTPC på AVforum

 

 

Edit:

-Monitor-inngang (Monitor Input)

-Link til HTPC på AVforum.

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

4. Hvor mange hjemmekino-folk bruker CRT-projektorer? Folk som har penger bruker ikke CRT-projektorer. 10 år for sent der, gitt :roll: .

DLP 3-chips fra Texas Instruments med 35 billioner digitale farger er det store på den fronten, nå. Størrelsen er lik 2 x vanlig projektor.

Folk som har peil og krav til bilde kjøper crt. Det finnes ikke i dag den DLP eller LCD som er i nærheten av CRT på denne fronten. Dessverre. Riktignok har texas instrument en helt ny chip på markedet, men denne er ennå for dårlig for å kunne ta igjen CRT.

 

Men nå koster en god CRT 250 k , så du har rett at dette utelukker en del brukere. Men de som leker i denne klassen er folk som skal ha det beste. De beste CRT'ene koster igen det dobbelte av dette.

 

 

 

Men vi skal skrive om dlp og lcd også :) Og kommer med anbefalinger der også:)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at folk som har peil en stund har gått for DLP 3-chips, og det er også et faktum at det har i de siste 10 år vært mye mer komersiell (og privat) interesse for Texas Instruments "state-of-the-art"-teknolog enn CRT.

Med tanke på at 3-chips DLP ikke formidler det grann analog støy, er dette bedre enn CRT per dags dato i samarbeid med både analoge og digitale signalkilder. Hvis vi ser bort ifra et absolutt minimalt rutenett, som alle piksel-definerende projektorer har, er det også minimalt synlig forskjell mellom CRT og DLP3.

(Les: virkeligheten defineres ikke ut ifra piksler, og CRT har en absolutt fordel her...) Førstnevnte har potensiale for flere farger, og sistnevnte har et fjellstabilt bilde.

 

Rent filosofisk sett vil jo CRT fortsatt være best på "alt", frem til den dagen man finner opp en projektor som kan simulere hele det naturlige fargespekteret; samt hvitt og svart. Men det er jo nettopp det en bakprojeksjons-TV gjør...

Der sliter man ikke med lysforhold i projeksjonsrommet, som er inne i TV'n, kontra en vanlig projektor der bildekvaliteten varierer i takt med lysforholdet i projeksjonsrommet mellom projektoren og bildet.

Rent praktisk betyr jo dette at enten har man

1) en lyssterk projektor som viser bildet i et lysere rom; men bildetklarheten

går på bekostning av svartnivået.

2) en lyssvak projektor som må ha et mørkt rom for å vise bildet, men svartnivået er upåklagelig.

I dag eksisterer DLP, i likhet med CRT også som en lysformidlende projektor,

men med helt forskjellig farge-teknologi.

 

Begge løsningene (CRT/DLP3) blir mer "high-end-hjemmekino" enn "vanlig hjemmekino", da.

Med muskler på alle fronter og uante muligheter fra alle hold;

i anlegg der DVD-en blir til skamme, og DVI anses som en "billig" tilkobling,

har man kanskje ikke så mye bruk for en HTPC? :wee:

 

Dessuten er CRT, som du sa, men også DLP3 uansett ganske uaktuelle for de fleste med tanke på prislapp. En 3-chips DLP koster fra 150.000 og oppover, men prisen synker i takt med resten av projektor-verdenen. CRT sitter på en stabil prislapp-trone, og ser ikke ut til å ville synke så fort :hmm:

 

Konklusjonen her må være det at HTPC er for meg og andre "vanlige dødelige"...

:)

 

Les litt mer/se demo av DLP på Hjemmekino.no

 

Edit:

-avsnitt

-link m.m.

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

I prisområdet 10-30k får du tak i pent brukte CRT prosjektorer som Barco800-801-808/s og dette er vel prosjektorer som gir et langt bedre bilde enn alt av LCD og DLP i tilsvarende prisklasse, og etter min kunnskap også DLP3, spesielt når det kjem til sortnivå..:)

 

Ein CRT sammen HTPC vil fremdeles være førstevalget for meg ihvertfall.. Kjem snart ein Barco enten 1209 eller 808/s i hus, og sammen med ein HTPC med MP-1 mod og ffdshow trur eg det blir ei laaang stund enda før ein kan seie at ein DLP3 matcher et slikt oppsett.

 

..uten at eg da har sett ein DLP3 i aksjon personlig... :hmm:

Endret av crusade
Lenke til kommentar
1. VGA og Komponent stiller likt. Med VGA mener Hi-Fi-verdenen "monitor-inngang" og komponent "separate kabler med Red Green Blue"

Vanlig komponent er vel Y, Pr, Pb?

 

Og så lenge RGB-basert komponent og VGA er det samme (RGBHV) blir det vel litt feil å rangere den ene over den andre, samt at det kan være forvirrende med to forskjellige uttrykk når det ikke kommer frem at det er samme saken. Og jeg synes fortsatt du burde ta med RGB på listen, det er tross alt meget bra og veldig mye brukt (scart).

Lenke til kommentar

RGB-basert komponent og VGA blir ikkje nødvendigvis det samme.

 

F.eks. med MP-1 mod. www.wisdom-technologies.com

 

Her får ein ut RGBHV via BNC kabler direkte ut fra skjermkortet istedet for VGA, og forbedringa er Veldig merkbar! :yes:

 

Klart om ein benytter VGA utgangen på eit skjermkort og bare splitter med vga-rgb kabel, er det ikkje noke forskjell. Når ein derimot seprarer signalene tidelig, og gir prosesserer dei skikkelig med lite påvirkning og 'farging' da blir forbedringa veldig veldig stor.

 

Synes heilt klart ein må skille mellom RGB og VGA med modifikasjoner som MP-1 i tankene.. Det blir som natt og dag..

 

mvh

.runar

Endret av crusade
Lenke til kommentar

CRT eller DLP blir vel i bunn og grunn en smakssak.. :yes:

 

Når det gjelder komponent, strides jo de lærde om gul (Y=yellow) eller grønn (G=green) er den tredje primærfargen, som for meg synes litt "pointless" ettersom man får grønn ved å blande gul og blå... ;)

Men jo, komponent leveres både i Y, Pr, Pb og R, G, B.

RGB blir jo også brukt via SCART, så dette er jo en vanlig kobling til TV, men når det er snakk om HTPC, er det ingen Projektorer jo jeg har lest om som støtter SCART, iallfall... Leve HDMI (når det kommer) :thumbup:

 

Jeg synes det iallfall skal skilles mellom VGA og komponent som begrep.

Men jeg kan likestille dem på lista, da.

Lenke til kommentar

Nå kommer det snart en guide som tar for seg HDTV og nærliggende områder her på HW. Denne guiden er rettet mot den "vanlige" bruker, da dette var det viktigste for min del. Vi skal også komme med produktanbefalinger, men dette kommer noe senere som den gode Øyvind sa over her :) . ha litt is i magen, så kommer det snart.

 

Edit: Min personlige mening er at DLP/Digitale projektorer er framtiden. Teknologien begynner å ta innpå CRT, selv om prisen er stiv. Men som vi vet, har prisene på projektorer (digitale) fallt betraktelig. Så vi får bare vente, men uansett er det meget bra projektorer til under 50.000,- og spesiellt rundt 20-30k. Dette skal holde til den som krever det lille ekstra i hjemmekinoen. Folk flest har ikke råd til projektorer som koster 50.000,- og mer.....

 

PS: Jeg har opplevd noen av de dyreste CRT projektorene/DLP projektorene (30k), og det er IKKE verd den enorme prisforskjellen. CRT er riktignok ypperlig, men ikke verd en nybilpris i forskjell!

Endret av stigen1
Lenke til kommentar
det skal ikke legges skjul på at THX-merket i høyere grad respresenterer god lydstandard enn f.eks. Dolby Digital gjør.

tror ikke det er mulig å definere god lydstandard, siden det er veldig induviduelt.

THX stiller blant annet krav om hvordan høytalerene skal "stråle" lyden osv.

er vel ikke uten grunn at det ikke er så mange thx godkjente høytalere på markede :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Rikky at man ikke skal være for opptatt og fokusere kun på merkenavn/varer.

Det kommer jo selvfølgelig an på hva du skal bruke kortet til.

Men personlig hadde jeg aldri kjøpt et lydkort til min HTPC som ikke var THX-godkjent, selv om det hadde vært et kjempebra kort ellers. Det er fordi jeg ville ant ugler i mosen dersom det ikke hadde oppfylt kravene for THX-godkjenning. Det blir som å kjøre rundt i en splitter ny bil med registreringsskilt som er ti år gamle... ( :hmm: noe som ikke stemmer)

Det som er så greit med HTPC med et bra lydkort er jo at man kan kjøre lyden direkte til en effektforsterker (og også reciever/forsterker) via digital kabel (elektrisk koaksial helst, optisk er et nest-best-alternativ) og videre til høyttalere. Slik slipper man masse analoge omforminger og tap av signalkvalitet...

 

For å svare på et par andre innlegg:

Så vidt jeg har forstått finnes det en drøss DD sertifiseringer også, ikke bare THX. Det var i denne sammenheng jeg trakk parallellen mellom disse standardene.

 

Jeg så forresten at det var SCART på noen projektorer, ja, så det må jeg bare bekrefte. :w00t:

Praktisk, det!

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Det var ikke deg Rikky jeg mente, men The.Arisen.One

 

THX er bra. Men ofte betaler du mer for merket enn for kvaliteten du får i forhold til tilsvarende produkter som ikke er THX sertifisert. F.eks de THX sertifiserte kablene fra Monster kommer dårligere ut i tester enn produkter opptil 50% billigere.

 

Mange Audigy lydkort er THX sertifisert men de fleste foretrekker likevel TerraTec lydkort i en HTPC (som ikke er THX sertifisert)

 

THX hører mest hjemme i kinosaler synes jeg fordi det omfatter ALT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...