Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legge til en Mac i PC-nettverk, m/internet sharing


Anbefalte innlegg

Har fått en iMac som jeg vil kunne gå på nettet med. Fra før av har jeg et hjemmenettverk med 4 PCer (tre winXP, en win2000), og alle er koblet sammen og ut på internett via en router. iMacen er plassert et annet sted i huset, så den kan ikke kobles til routern direkte. Derfor er den nødt til å få internett gjennom en av de to PCene som er i nærheten (en med XP).

 

Blir no sånt: ADSL -> Router -> PC4 -> iMac

 

iMacen har nettverkskort, og jeg har ordnet med nettverksledning mellom PC4 og iMacen. Så fysisk sett burde alt være i orden..

 

Først av alt trenger jeg å få hjelp med å få kontakt over nettverket mellom macen og PC4. Det burde være greit, jeg har ihvertfall ikke noe behov for fil- og printer-deling, jeg vil bare ha det som trengs for at jeg kan få delt internettoppkoblinga som PC4 sitter på.

 

Så blir det å få til selve internettdelingen. Noen som har vært borti det før, og vet hva som må til for å kunne surfe på macen? Håper jeg slipper noe software (spes på macen), håper det fins en løsning som er like enkel som i et XP/2000-nettverk. Men kanskje jeg drømmer.. er jo to forskjellige platformer.

 

Kom med forslag, folkens..

Endret av Federisco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en svært grei affære.

Men du har ikke nevnt hvilket OS Macen kjører. Det er en sentral opplysning.

 

Anyway. Her er oppskriften for OS X:

 

1. Ethernettkabelen mellom Macen og PC-en må være krysset hvis den går direkte fra maskin til maskin.

 

2. Start internettdelingen på PC-en ved å kjøre Network Setup Wizard eller ved å velge properties på den internetttilkoblinga du har på pc-en.

 

3. Start Macen. Eplemeny --> Systeminnstillinger --> Nettverk.

 

4. Velg Vis: Innebygd Ethernet fra den andre rullegardinmenyen i nettverkskontrollpanelet.

IP: 192.168.0.2

Subnett: 255.255.255.0

Ruter: 192.168.0.1

DNS: Leverandøravhengig.

 

5. Lagre. Ferdig.

 

Har du OS 9 bør du skaffe deg OS X snarest. Tilsvarende kontrollpanel under OS 9 heter TCP/IP og stilles inn på samme måte som over.

 

Ok?

 

Pont.

Lenke til kommentar

En annen ide er kanskje å sette opp en billig hub/svitsj ved PCen og la denne ha en ledning videre til mac'en og en til pcen. Eller du kan lage en spesial TP kabel med to plugger i hver ende (bruker bare 4 ledninger av de 8 som er i TP kbalen pr plugg) og koble kablen til Macen videre vha en sukkerbit på den ene pluggen. Da slipper du at pcen må stå på når du trenger nett på mac'en.

Lenke til kommentar

du bør sette opp den PC'en som det gjelder som bridge - lurer på om ikke windows har grei støtte for dette. i linux er det piece of cake.

 

Trenger også to enttkort.

 

men det greieste hadde vært å sette opp en switch like ved den ene PC'en og koble iMac'en og PC'en i denne og så videre til resten av nettet.

Lenke til kommentar

talisar:

Eller du kan lage en spesial TP kabel med to plugger i hver ende (bruker bare 4 ledninger av de 8 som er i TP kbalen pr plugg) og koble kablen til Macen videre vha en sukkerbit på den ene pluggen. Da slipper du at pcen må stå på når du trenger nett på mac'en.

:wow: Heh, oj. Tror det blir for komplisert. Hvis ikke sånne ledninger kan kjøpes noe sted?

 

Torbjørn:

du bør sette opp den PC'en som det gjelder som bridge - lurer på om ikke windows har grei støtte for dette. i linux er det piece of cake.

i XP kan man ta "Bridge Connections", men vil det funke for meg? isåfall, noen som vet åssen det skal settes opp?

men det greieste hadde vært å sette opp en switch like ved den ene PC'en og koble iMac'en og PC'en i denne og så videre til resten av nettet.

hadde sikkert funket, men vil prøve å gjøre dette her uten å bruke penger på ekstrautstyr.

 

Pontius:

iMacen har visst bare OS8.5.. men det bør vel funke for det? (Hvis ikke: åssen får man tak i OSX, er det greit å oppgradere iMacer osv?)

 

Får 0 kontakt mellom iMac og PC4 når jeg plugger inn ledningen, så det betyr vel at ledningen ikke er krysset. Uten det kommer jeg ikke noen vei, så jeg får stikke ut for å kjøpe en krysset ledning i dag.

 

Takk for svarene!

Lenke til kommentar
iMacen har visst bare OS8.5.. men det bør vel funke for det? (Hvis ikke: åssen får man tak i OSX, er det greit å oppgradere iMacer osv?)

? Dette må være en GAMMEL imac. Du bør nok investere 1200,- på panther. Det kan du få her http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...1.5.1.0.0.0.1.0

 

Og her http://webstore.officeline.no/cgi-bin/WebO.../2.0.5.9.11.0.3

 

Du vil merke en enorm forandring. Å oppgradere er sykt lett, min bestemor klarte det, og hun klarer så vidt å bruke en fjernkontrol til TV.

Lenke til kommentar

Du vil bli skuffet. En iMac med 8.5 og 64/128 mb minne passer som brevvekt og lite annet. Surfinga kan være ulidelig treg.

 

For å kjøre OS X på en akseptabel måte - selv til bare surfing - må maskinen ha 384 mb ram og en nyere harddisk - 7.200 rpm fra 40 GB og oppover.

Prosessoren bør helst være en 400 mhz G3 eller bedre.

 

Er imacen din eldre og dårligere spekket enn dette kan den bare bruke OS 8/9. Et system som i dag kun har historisk interesse.

 

Pont.

Lenke til kommentar
Du vil bli skuffet. En iMac med 8.5 og 64/128 mb minne passer som brevvekt og lite annet. Surfinga kan være ulidelig treg.

 

For å kjøre OS X på en akseptabel måte - selv til bare surfing - må maskinen ha 384 mb ram og en nyere harddisk - 7.200 rpm fra 40 GB og oppover.

Prosessoren bør helst være en 400 mhz G3 eller bedre.

 

Er imacen din eldre og dårligere spekket enn dette kan den bare bruke OS 8/9. Et system som i dag kun har historisk interesse.

 

Pont.

Du må forstå at jeg har veldig lave krav..

Fikk den i første omgang gratis, er den for treg dropper jeg det.. dessuten skal den bare brukes av en 10 år gammel jente for å se på hestesider! :D Blir det for ille dropper jeg bare internett-planene.

 

Men ellers takk for tipsene..

Lenke til kommentar
Du vil bli skuffet. En iMac med 8.5 og 64/128 mb minne passer som brevvekt og lite annet. Surfinga kan være ulidelig treg.

 

For å kjøre OS X på en akseptabel måte - selv til bare surfing - må maskinen ha 384 mb ram og en nyere harddisk - 7.200 rpm fra 40 GB og oppover.

Prosessoren bør helst være en 400 mhz G3 eller bedre.

 

Er imacen din eldre og dårligere spekket enn dette kan den bare bruke OS 8/9.  Et system som i dag kun har historisk interesse.

 

Pont.

Du må forstå at jeg har veldig lave krav..

Fikk den i første omgang gratis, er den for treg dropper jeg det.. dessuten skal den bare brukes av en 10 år gammel jente for å se på hestesider! :D Blir det for ille dropper jeg bare internett-planene.

 

Men ellers takk for tipsene..

Hestejenter fortjener ikke noe mer :p Hest er best på brødskiva ;)

Lenke til kommentar

...ok... hvis routeren automatisk deler ut ip-adresser, kan du sette iMac'en til å motta ip fra routeren, og kjør så en krysset kabel fra iMac til PC4. Deretter bridger du de to nettverksconnection'ene du skal bruke. Disse to vil da bli til èn, og iMac'en skal nå få kontakt med både PC4 og routeren - ergo internett på begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...