Gå til innhold

coaxial eller optisk


Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge deler er jo digital-kabler. Optisk går jo i teorien med lyets hastighet da...

 

Det er enten elektrisk-digital eller optisk digital det står mellom.

 

Tror ikke du vil merke den Største forskjellen, men mindre du har et annlegg til 50.000 og ører som kunne jobbet for "What Hi-fi"! :smile:

 

Skjønner?

Lenke til kommentar

Vil rette litt på alle sammen og få oppklart dette.

 

Coaxial Digital er best. Ikke bare pga av båndbredde..men også pga at ved bruk av Optisk Digital overføring så konverteres signalet til/fra optisk signal til elektrisk signal 2 ganger, og det er denne konverteringen som forringer signalet.

 

Prøv det...selv den som ikke er trent til lytting vil høre forskjell.

 

mvh

 

"audio-/videoteknikeren"

Lenke til kommentar

Flere fordeler med Coax er at de tåler mer (bøyer du litt på en optisk kabel, kan du skade den). Coax kabel har mye bedre fester (phono plugg), mens optisk er litt mer usikkert, hvis man vrikker litt på forsterkeren så kan de løsne.

 

Men, optisk har jo noen fordeler. De er mindre utsatt for støy, og de er ganske upåvirket av kabel-lengde. Skal man ha over 5meter, så kan man jo prøve og høre forskjell selv.

 

Men, som sagt Digial Coax er best. Vil du høre forskjell, så kan du jo dra innom en Hifi butikk og få en demonstrasjon.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 15:22, Mister t skrev:

Men DVD og CD plater blir jo avlest optisk, blir de ikke?? Blir det ikke da kun recieveren som koder om signalene?


 

Både Optisk og Coax er digital, men ulempen med optisk er som Superbrain sa, at signalet må konverteres til Optisk, og så tilbake igjen. I Coax derimot går alt "elektrisk" slik at signalet går urørt helt til recieveren, det er hvis du har en god kabel da :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 15:27, cky skrev:

Quote:


On 2002-04-12 15:22, Mister t skrev:

Men DVD og CD plater blir jo avlest optisk, blir de ikke?? Blir det ikke da kun recieveren som koder om signalene?


 

Både Optisk og Coax er digital, men ulempen med optisk er som Superbrain sa, at signalet må konverteres til Optisk, og så tilbake igjen. I Coax derimot går alt "elektrisk" slik at signalet går urørt helt til recieveren, det er hvis du har en god kabel da :smile:

 

 

Jeg mener, blir ikke signalet som leser DVD eller CD sendt direkte ut på digital optisk? Det er jo et optisk medium, vil ikke signalet på en måte gå fra laser på CD/DVD spiller, til optisk inngang på reciever uten å bli forandret? For så å dekode de optiske signalene til analoge og ut i høyttalerne?

 

Noen som skjønte hva jeg mente? :smile:

Lenke til kommentar

jaja

tror ikke du merker noe forskjell på de to mulighetene. bruk det du har av kabel tilgjengelig mener jeg.

 

å dra til en hi-fi butikk for å høre forskjell tror jeg du kan glemme...det er en grunn til at folk ikke blir enig i hva som er best, å det er jo at det ikke er så lett å høre forskjell.

teori funker ikke alltid i praksis. skulle gjerne hørt noe expert utalelser om det her.

er vel ikke så stort problem at den optiske kabelen tåler mindre heller. flytter vel ikke på sterion 10 ganger om dagen?

et prob. kan jo være om det kommer støv i kontaktpunktene på optisk..da sliter du...men det passer vi jo på...

bruker selv optisk fra dvd og er fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Signalet blir ikke sendt optisk helt ut av mediet. Det blir omdannet til elektriske signaler etter at plata er lest. De som sier at det ikke går an å skjille på kvaliteten mellom Optisk Digital Og Coaxial Digital overføring er nok veldig ute på jordet i sine påstander.

 

Motbevis meg hvis du kan :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 15:59, Superbrain skrev:

Signalet blir ikke sendt optisk helt ut av mediet. Det blir omdannet til elektriske signaler etter at plata er lest. De som sier at det ikke går an å skjille på kvaliteten mellom Optisk Digital Og Coaxial Digital overføring er nok veldig ute på jordet i sine påstander.


Motbevis meg hvis du kan
:)


Kvaliteten på kabler og konvertering fra elektrisk til optisk og vice versa kan nok ha noe å si, uansett tror jeg AES/EBU er det beste med lange kabler (sterkere signal enn S/PDIF hvis jeg ikke tar feil).

Har tenkt på å gjøre S/PDIF'en på lydkortet mitt til AES/EBU, men det ser ut til å kreve lodding :

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-14 11:53, A_N_K skrev:

Quote:


On 2002-04-12 15:59, Superbrain skrev:

Signalet blir ikke sendt optisk helt ut av mediet. Det blir omdannet til elektriske signaler etter at plata er lest. De som sier at det ikke går an å skjille på kvaliteten mellom Optisk Digital Og Coaxial Digital overføring er nok veldig ute på jordet i sine påstander.


Motbevis meg hvis du kan :smile:


Kvaliteten på kabler og konvertering fra elektrisk til optisk og vice versa kan nok ha noe å si, uansett tror jeg AES/EBU er det beste med lange kabler (sterkere signal enn S/PDIF hvis jeg ikke tar feil).

Har tenkt på å gjøre S/PDIF'en på lydkortet mitt til AES/EBU, men det ser ut til å kreve lodding :

 

AES/EBU er nok bedre ja, men er en standard som nesten utelukkende er brukt i lydstudioer. Vet ikke hva slags lydkort du har, men hva slags utstyr skal du koble det til som har AES/EBU tilkobling. Har du en sinnsykt dyr CD-spiller?

Proffene er nok for det meste enige at gode coax kabler er det beste i forhold til optisk. I teorien skal optisk være bedre, men det viser seg at konverteringa skaper noen så vidt hørbare problemer.

 

Til slutt et lite tips hvis noen skal ha seg digitale coax kabler:

Stikk på Clas Ohlsson og kjøp en videokabel. De kablene er litt tykkere enn vanlige analoge lydkabler. Den har 75 ohms impedans som er akkurat det sammen som de dyre digital-kablene. Og så lenge de digitale signalene kommer frem er lyden uforandret. Det er eventuelt AD-DA konverteringene som vil ødelegge lyden.

 

mvh,

Idar

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-14 17:18, idander skrev:


Det er eventuelt AD-DA konverteringene som vil ødelegge lyden.


mvh,

Idar


 

Pirk, men du mener DA-AD konverteringen siden signalkilden er digital.

 

 

Ellers har jeg testa litt på dette. Coax vs. Optisk. Har DVD spiller og reciver med begge deler og Monster både optisk og coax kabel. (samme kvalitets grad)

 

Min oppfatning er at coax lyder klart best, tightere og bedre oppløst. Men som noen har nevnt ville jeg valgt optisk på strekk over 5m grunnet null støypåvirkning.

Lenke til kommentar

Optisk er best hvis kvaliteten er topp hele veien. På stereoanlegg som vanlige dødelige har råd til er det vanligvis Coax som er best. Der pleier konverteringen til og fra optisk å være basert på billige komponenter. Eventuelle problemer med overføringen skyldes dårlig konvertering, koplinger eller kabel. Støy utenfra betyr ingenting. I de fleste tilfeller er begge løsningene tilnærmet like bra. Dersom kvaliteten på tilkoplingene er god nok til at data blir overført feilfritt, så skal lyden ut av høyttalerene være identisk. (På min JVC RX-DP10R er det kun en Coax, resten er optiske tilkoplinger. Forskjellen er ikke hørbar.)

 

[ Denne Melding var redigert av: olapirat på 2002-04-14 18:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-14 17:18, idander skrev:


AES/EBU er nok bedre ja, men er en standard som nesten utelukkende er brukt i lydstudioer. Vet ikke hva slags lydkort du har, men hva slags utstyr skal du koble det til som har AES/EBU tilkobling. Har du en sinnsykt dyr CD-spiller?


mvh,

Idar


Jeg har et RME lydkort, koblet mot en ekstern d/a. dac'en har AES/EBU, S/PDIF og TosLink innganger. Akkurat nå bruker jeg optisk mellom pc og dac, siden cd-spilleren bare har coax ut.

Mulig at det var innbilning (har ikke verdens beste anlegg heller), men mener at coax låt litt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...